![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
1. Kalken skyddar träden och hjälper till att bevara fuktigheten!
2. Trafiken, det hjälper t.ex. att hålla reda på vägkanten i mörker. 3. Hindra insekter från att krypa upp i träden. 4. Samt att fåren har så dålig syn och att det på håll ser ut som ett staket och därmed ska minska fårens intresse att ta sig ut på vägen. ( Den tycker jag låter lite långsökt) |
|
||||
|
||||
![]()
Tack allihop för en stunds utmärkt underhållning.
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Varför man gör något...kan ju vara ren tradition eller nåt man lärt sig som ung och med tiden har orsaken liksom bleknat bort. Kalkningen är en sak men hör här: när jag stekte pannkaka på elspisen i en riktig och bra pannkakslagg vred och vände jag på den ideligen. Min dotter, då i tioårsåldern frågade varför jag gjorde så.- Jag är nämligen uppväxt med vedspis som var ojämt varm, så vanan att vrida på laggen satt i sen dess. Innan hon frågade hade jag aldrig tänkt på saken. Säkert finns det andra som har liknande erfarenhet, från gamla huskurer till hur man bäst ordnar i sina skåp eller annat.
-Jag blir glad varje gång jag ser kalkningsgubbarna här på ön , det blir rent och vackert på murar och stammar och klippblock, sen om det har några praktiska orsaker är det ju ett plus. |
|
||||
|
||||
![]()
Nuförtiden kalkas nog trädstammarna mest för att alla fulla drullar på moppar o skotrar ska ha något att fästa sin suddiga blick mot när de är på hemväg från något festligt äventyr. En gång i tiden kalkades trädstammarna mot ohyra osv. Va bra att det nuförtiden mest kalkas mot "KALKADE TURISTER PÅ MOPPAR" dubbel nytta så
![]() ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|