![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag pratar inte grekiska förrän det är helt nödvändigt. Kan beställa mat, fråga efter vägen efter mer än 25 års resande till Grekland och ett antal kvällskusrser. Förstår naturligtvis mer än jag talar. Har ofta lutat mig mot min grekisktalande dotter som behärskar språket mycket bra. Hon vet att jag inte talar grekiska vilket jag aldrig gör i hennes närvaro. Behövs helt enkelt inte.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Jeiá sás!
När jag läser Lissis text är det som om jag skrivit den själv, ord för ord. Exakt så skulle jag skriva! Jag kan berätta en liten rolig episod. Var för några år sedan på ön Agistri. En dag cyklade vi till en liten by där inga turister fick bo. Det var bara några hus, en kyrka och ett litet"ställe" som bla. sålde vatten och vin. När jag köpt min flaska vatten frågade jag den gamle mannen på grekiska om kyrkan var öppen? Mannen försvann bakom ett skynke, någon minut senare kom han fram och överräckte mig ett stor knippe kyrknycklar. Den vänligheten och förtroendet han gav mig, glömmer jag aldrig! mvh lilla sjöborren. |
|
||||
|
||||
![]()
Du kommer att bli förvånad! Utan att man reflekterar över det kan man en massa grekiska ord, kanske med annat uttal, men ändå. Svenska språket ar helt enkelt proppfullt med grekiska ( och andra invandrade..) ord. När de sätts i sitt sammanhang i en mening fattar man att man fattar, om du fattar vad jag menar. Det blir en sån där AHA-upplevelse ideligen. Sen hjälper det att ord i texter har en accent över den betonade vokalen (när det är små bokstäver).
När man lär sig ett nytt språk är det som att gå i en trappa. Första steget är väl att lyssna och identifiera ord. Substantiv är tydligast. Sen hör man sammanhang, inser att man förstår vad det pratas om, det är ett stort kliv uppåt. Nån stans där törs man prata lite själv, hur det än låter. Sen en dag inser man att man vet lite om verbens böjning och olikheter med grammatiken mot hur vi säger på svenska. Tips1: som turist kan man läsa på alla skyltar och fattar att bageri heter si och sybehörsaffär heter så....inte för att man har nån större användning för just de orden men de ligger och mognar i hjärnan nånstans. Tips 2: sångtexter brukar vara ganska enkla och finns ju oftast med när man köper en CD. Tips 3: TONFALLET! |
|
||||
|
||||
![]()
Hej Monica P!
Jag läser och tar till mig!!! Det ska bli jätteroligt och spännande! I somras på Kalymnos lärde jag mig att känna igen många (el nja några iallafall) ord, det är verkligen en speciell känsla när man "vet" vad det betyder, t ex affärsskyltar el maträtter. På resan var jag även nöjd med att kunna säga några enkla ord och fraser på grekiska som jag lärt mig genom åren. Jag kände att det behövdes ibland + att jag faktiskt blev förstådd ![]() Helena S - ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej Helena!
Om du inte har anmält dig ännu vill jag verkligen tipsa om Stockholms universitets webbkurs i nygrekiska ![]() ![]() Liselotte ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej Liselotte!
Det måste jag kolla in... Men fördelen med att läsa språk är ofta det att prata med andra. Men tack för tipset! Aten har jag aldrig varit i än, så det verkar ju skoj! Jag har lite dålig erfarenhet av ABF, det är därför jag har tvekat... Har helt glömt bort att kolla universitetskurser! Hur är det själv, har du läst den kursen eller kan du grekiska? Helena S ![]() Har nu kollat in hemsidan (SU) och skickat iväg ett mail... Förhoppningsfull! ![]() Senast redigerad av Helena S den 2008-09-10 klockan 23:51. Anledning: Försökt undersöka saken |
|
||||
|
||||
![]()
Inte mycket grekiska för min del, tyvärr. "De vanliga" orden mestadels. Skulle vilja börja läsa grekiska nu i höst.
|
|
||||
|
||||
![]()
häää
![]() Just nu sitter jag och läser för fullt, på kursen jag rekomenderade, mina förkunskaper är ungefär...ordet kalimera ![]() Men det ska nog gå bra...eller inte...jo, det är klart det ska!! Fast jag ska ju inte sticka under stolen med att jag tycker att det är lite svårt! Fast man får ta det för vad det är, jag är INTE språkbegåvad, så det jag lär får jag vara tacksam över och det lilla kommer jag ha med mig till Grekland nästa gång. Men så kan man ju alltid trösta sig med...vem vill inte ha omtenta om den är i Aten ![]() Anmäl dig nu! / Liselotte |
|
||||
|
||||
![]()
Men.. har du börjat på den kursen nu, Liselotte???
Jag skickade som sagt var mail ikväll, för jag hittade ingenstans man kunde anmäla sig till kursen nu. Det verkade som om den startade den 5/9. Jamen först tenta och sen omtenta också, och om båda är i Aten... Kan det bli bättre? ![]() Helena S ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Japp, rätt uppfattat! Jag har precis börjat plugga grekiska. Jag misstänker att du var inne och kollade institutionens hemsida, såg du uttals övningarna som ligger längst ner på deras sida? Om inte, se länk nedan. Övningarna kommer inte ligga där så lång tid (bara så alla på kursen kommer igång).
http://www.ling.su.se/nygr/ (Hoppas nu att detta inte är en otillåten länk!!) Liselotte |
|
||||
|
||||
![]()
Jag pratar - skriva grekiska jätte bra även jag är inte grekisk.
Att lära sig en språk utan att höra eller läsa oftan, det kan vara jätte svårt.En bra tips : ![]() ![]() Ex: eimai kala / είμαι καλά ![]() Translator: Lycka till! |
|
|||
|
|||
![]()
Jag pratar lite grekiska jag kan inte så väldigt mycket bara ett par meningar & ord...
Jag tycker att det är ganska lätt att lära sig grekiska bara några timmar sedan lärde jag mig några grekiska meningar och ord. Men för om jag inte kommer ihåg några har jag min lilla kalender jag kan kolla i ![]() Hoppas på att lära mig mer... Men jag pratar flytande engelska. |
|
||||
|
||||
![]()
Hej hej!
Jag har nu bestämt mig för att äntligen börja plugga grekiska! Har velat det länge! Kurserna börjar nu i slutet på september, så jag velar mellan ABF och Medborgarskolan. Hälsningar från Helena S - som hoppas lära sig ett och annat! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej!
Jag förstår en hel del av vad som sägs även om jag inte alltid har koll på vad exakt varje ord betyder. Jag kan beställa på tavernan, fråga efter vägen och oftast förstå hur jag skall ta mig dit efter jag fått svar...!! Allt oftare , har jag märkt , väljer jag engelskan, och "tjuvlyssnar" på vad som sägs omkring mig när ingen tror att jag förstår. Är det snällt?? Eller?? I somras, på Naxos i ett super-market, hörde jag ett samtal mellan två grekiska unga kvinnor. Den ena ropade högt på den andra och talade om att hon måste skynda sig och titta på den snygge turisten som stod och skulle betala i kassan. Hon kom med detsamma och jag fick då , där i kön, höra hur de kommenterade den "stackars" helt ovetande mannens utseende. Han var i 40 årsåldern och var svensk..Han hade nog gillat det de sa.. för i mina öron lät allt mycket uppskattande.. fniss.. / Ewa |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
// Helén ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack Liselotte för den bästa länken hittills.
![]() Uffe |
|
||||
|
||||
![]()
Tyvärr ligger uttalsövningarna inte kvar så länge, men det är jättebra träning...tycker jag!
Liselotte ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|