![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Förstår att ni har det bra men för mig låter det så sorgligt att inte besöka sitt hemland eller känna längtan efter gamla vänner och trakter. Även om många säkert reser till er förstår jag inte att det är så lätt att kapa banden till sitt hemland. Jag skulle längta efter så mycket allt från naturupplevelser, dofter, mina nära och kära i vardagen, att se barnbarnen växa upp och många andra saker. Det här visar verkligen hur olika vi människor är innerst inne.
Eva |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Vi må sette opp bookingliste selv om vi har 2 gjesterom med 4 senger. Det er ofte noen må ligge på hotel! Programmet er fult fra mars til juni, stille i juli, så går det i et til november. Om vinteren kommer det stadig flere norske som bor her bare fra Jul til april. Vi er 18 Skandinavere her. Jeg har aldri følt meg hjemme i Norge, det gjorde jeg her fra første stund. Senast redigerad av sven.kriti den 2008-03-09 klockan 11:21. |
|
|||
|
|||
![]()
Byggmester, byggetilatelse, arkitekt, byggekontrakt.
Mange av våre norske venner toet sine hender over oss som skulle våge å bygge i Hellas! Som utlendinger ville vi bare bli snytt, tape alle våre penger slik at alt ville bli elendighet. Disse redselshistoriene stammer fra Spania. Det er IKKE Hellas! Jeg svarte at jeg hadde full tillit til mine greske venner som betraktet meg som Greker, ikke som utlending. Den mest forstokkede av dem svarte da: Husk det Sven du vil ALLTID være utlending i Hellas! 2. september reiste vi fra Norge. Andre greske venner hadde i mellomtiden skaffet oss et perfekt sted vi kunne bo til huset var ferdig. Det lå ved den gamle Kritsa veien 1 km fra det store veikrysset. På grunne av de 4 kattene våre måtte vi ha et sted uten for meget trafikk. Området heter Glymata. Huset var moderne, bare 10 år gammelt. ![]() Nå begynte arbeidet! I det første møtet med Giorgos, byggmesteren forklarte han at om jeg ville kunne jeg få et hus i norsk stil! Nei, fy for tusan, jeg er gresk nå! Så kom det greske skisser på bordet. Jeg ga uttrykk for at jeg ønsket et hus i minoisk stil! Intet var umulig for Giorgos! Dagen etter møtte jeg arkitekten som uttrykte stor entusiasme over min interesse for minoisk stil! Intet skulle glede ham mer. Han hadde funnet en skisse av en rekonstruert Minoisk villa. Den var gravet frem på 30 talet og rekonstruert av en italiensk arkitekt! Arkitekten og jeg utvekslet ideer en ukes tid før vi kom frem til dette resultatet. Det er moderne gresk arkitektur samtidig som det utvendig klart avspeiler linjene i den minoiske villaen. Arkitekten var helt inneforstått med at huset måtte ble verdig til å bære navnet ”Villa Ariadne”. ![]() ![]() ![]() ![]() Så var det prisen. Det var ganske enkelt. Grunneflaten er på 80 kvadratmeter i hvert plan, 2 etg. . Hertil kommer en stor terrasse i annen etasje og tilsvarende nede. Takterasse 80 kvm .Svømmebasseng på 10 x 3 meter, dybde 1,70 Til sammen 300 kvm. Flislagt terrasse nede. Med svømmebasseng og alt tilbehør, sentralfyring, alt maskineri i poolen og solvarmeanlegg på taket, 223 000 Euro. Svømmebasseng er dyrt i Hellas, det utgjør 30.000 Euro fordi det er rigorøse byggingsforskrifter på grunn av jordskjelvsfaren, noe som forlanger tykkere vegger og mer stål i betongen. Prisen inkluderte tegninger og byggetillatelse. Denne var ventet å ta 2 måneder. Dette var 10 oktober. Pengene skulle betales i følgende rater: Byggetillatelse og tegning. Gravearbeider. Betong. Murstensarbeider. Murpuss. Rør og el-instalasjon. Fliser og utvendig stenarbeide. Vinduer dører og ferdigstilling. Hust skulle stå ferdig 1. september 2005 Vi betalte forskuddsvis et og et byggetrin. 1 november la jeg pengene på bordet for første trin. Dette var hva vi fikk se på tomten 9. november. ![]() To store gravemaskiner hadde startet graving samme morgen! Giorgos forklarte at det var ok å grave før byggetillatelsen kom. Dessuten hadde han fått det hele ”til å gå fortere enn vanlig” Neste gang : Byggning av fundamenter som tåler jordskjelv - jordbevning. Senast redigerad av sven.kriti den 2008-03-09 klockan 17:30. |
|
|||
|
|||
![]()
Nå lå vi godt ann! Arbeidet hadde startet 9 november, bare en uke etter at vi undertegnet kontrakten. Den 13 november var tomten utgravet.
![]() ![]() På bildet ser vi Giorgos sammen med gravemaskin - entreprenøren. I løpet av en uke var betongfundamentet påbegynt. Dette bruker jeg mange bilder på å vise fordi det er viktig i et land hvor det kan forekomme jordskjelv. Byggetillatelsen var i mellomtiden kommet, 1 måned før tiden. Arbeidet startet omgående. ![]() 23.november. ![]() 24. november ![]() 30. november ![]() 1. desember Det som kan se ut som kjeller er fundament. Fundamentet er delt opp i flere rom som tilslutt blir fylt opp med sten og grus. Bærepilarene er de samme som senere skal bære resten av konstruksjonen over marken. 12. desember 2004. Nå er vi kommet over marken! ![]() Senast redigerad av sven.kriti den 2008-03-10 klockan 08:25. |
|
||||
|
||||
![]()
Intressant läsning och fina bilder. Tack Sven för att du delar med dig av era erfarenheter och upplevelser av att flytta till Grekland!
Ann-Kristin ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
12 desember var vi altså kommet ”over jorden”. For meg var det en overraskelse og se hvor meget arbeide som ble lagt i fundamentet, det ble gravet over 2 m. ned til fast grunn. Så ble det lagt en såle av betong. Deretter ble det bygget noe som så ut som en kjeller, bare at den ble fylt med sten og grus før det ble lagt et betonglokk på. Stålstengene fra bærepilarene ble fortsatt over marken ved at de ble bunnet sammen med stålet som skulle fortsette de samme pilarene opp i høyden. Giorgos forklarte at denne konstruksjonen var utviklet etter de mest moderne prinsipper for ar huset skulle kunne motstå et jordskjelv – jordbevning. (Det fikk stå sin prøve desember 2005 de et kraftig jordskjelv rystet Kreta. Vi satt og så på TV og merket ingen ting!)
![]() 20. desember. ![]() ![]() ![]() Nå nærmet Julen seg så vi pyntet de første juletrærne våre på Kreta. En norsk importert edelgran og en et gresk ”parasolltre” Begge på rot med tanke på å plante dem ut på tomten. Den lille norske edelgranen kostet 50 Euro! Den overlevet ikke den varme sommeren. Garteren som hadde 4 igjen etter Jul plantet dem på sitt forsøksfelt, Katharåplatået, 1100 meters høyde, ovenfor Kritsa. De står der og er blitt kjempestore 3 år etter! Nå gikk det fort fremover datoene viser fremgangen. ![]() Våre døtre kom til Jul, her fotografert i 2. etasje som skulle bli deres rum. ![]() Vi feiret vår første Jul på Kreta. Bilde fra frokosten 25 desember, 1. Juledag. Det ble bygget for fult i Julen. ![]() ![]() 28 desember så det slik ut. ![]() Siste bilde fra 29 desember 2004. ![]() Vi feiret våt første Nyttår på Kreta 2004 - 2005 Senast redigerad av sven.kriti den 2008-03-11 klockan 11:32. |
|
|||
|
|||
![]()
Vi skiver 2005.
Spørsmål om formaliteter i forbindelse med flyttingen har jeg lagt i egen tråd. På under 2 måneder hadde vi fått gjort meget. En av ”trickene” er å betale byggmesteren regelmessig. Grekerne har en egen måte å bygge på. De bygger litt hver gang de har penger. Dette gjør det ikke lett for byggmesteren som aldri vet når pengene tar slutt. Det gjør det vanskelig å planlegge. Jeg tok Giorgos med i banken, lot han se at pengene fantes på plass. Så laget jeg en betalingsavtale hvor banken skulle utbetale pengene for de ulike byggetrinnene hver gang jeg gav klarsignal. Da jeg så hvor bra det gikk, sørget jeg for at Giorgos fikk pengene 1 – 2 dager FØR arbeidet var ferdig. Dette akselererte byggeprosessen. I Hellas bygger de i Julen, men de tar en skikkelig nyttårsferie. Det skjedde ikke mer før 5. januar. ![]() Da ble det støping av poolen. ![]() ![]() Interiør, 5 januar. ![]() Trappen er kommet på plass. ![]() 9. Januar er råbygget ferdig, murerarbeidene kan begyne. ![]() 19 januar er murerarbeidet godt i gang. Den lille toppen er "maskinrommet" Her er sentralvarmen. |
|
|||
|
|||
![]()
Murerarbeidet gikk fort.
Det er dobbelt lag murstein med isolasjon i mellom Bilder viser bedre enn ord. Bilder fra 24. januar. ![]() ![]() ![]() Tomten som til nå har sett ut som en slagmark blir planert. ![]() ![]() ![]() 10 februar ![]() 15 februar ![]() 16. februar ![]() 19. februar ![]() 22. februar Muringen er snart ferdig. Bygging har vært i gang ca. 3 måneder. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag blev bara lite fundersam på min dåliga norska och ville ha ett litet förtydligande. Betyder ovanstående att man kör tegel på insidan och utsidan och har någon typ av isolering mellan dessa tegel? Vad isolerar man med i så fall? Det syns ingenstans isoleringsmaterial så därför blir jag fundersam, jag har också fått uppfattningen att inte grekiska hus är isolerade på det sätt vi pratar om här. Mvh Janérik |
|
|||
|
|||
![]()
xx
Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Intressant att läsa och se dina bilder men gör gärna bilderna lite mindre i kommande inlägg så blir det enklare att se.
Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Jeg har desverre ikke program til å gjøre dette, men det er meget enkelt å ordne for deg, med høyre pil nederst skroller du ganske enklet tekst og bilder mot venstre. Det tar 2 sekunder!
|
|
|||
|
|||
![]()
Sven. Jag har med stort intresse följt er flyttning till, och byggande på Kreta. Det huset är "inte att leka med"! Springer hästarna in i rätt ordning i dag så får du en ny granne...
![]() MEN. DU bestämmer storleken på bilderna, och texten, som du lägger ut via länken! Det behövs inget extra program för det. Du kan "i servern" säga att bilderna ska vara mindre. Jag tror till och med att det finns information om hur man gör här på Forumet! Det blir lite för mycket när man måste "flytta" sidan för varje rad man vill läsa. Det är inte "läsvänligt..." Missförstå mig/oss inte! Jag, och säkert många med mig, följer er flyttning och byggande med stort intresse! Men DU kan göra det lättare genom att minska storleken på bilderna redan från början. Peter |
|
|||
|
|||
![]()
xx[quote=Peter;120471]Sven.
MEN. DU bestämmer storleken på bilderna, och texten, som du lägger ut via länken! Det behövs inget extra program för det. Du kan "i servern" säga att bilderna ska vara mindre. Dette er et eksperiment. ![]() Tror dette gikk akkurat inn! |
|
|||
|
|||
![]()
Ja. De er bedre. Men du kan minska en storlek till! Är du snäll.......
Peter |
|
|||
|
|||
![]()
Mycket intressant! Väntar på fortsättning med spänning...
|
|
||||
|
||||
![]()
Det er virkelig interessant å følge både info og bildedokumentasjonen på byggeprosessen deres, Sven!
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Viktig!
Byggeforskrifter i Hellas. Om du vet det som jeg vet om hus i Hellas: Kjøp ikke ferdig hus, bygg selv, det er også billigere! Om huset er mer enn 10 år gammelt kan du ikke vite om det er bygget etter nye forskrifter! Om de ikke er isolert blir de kalde og fuktige om vinteren, det har jeg nokk av eksempler på! Disse husene kan også lett få skader eller falle sammen i jordbevning! |
|
|||
|
|||
![]() ![]() ![]() 23. februar begyner murpussen. Det er en prosess som tar tid da det legges på 4 lag. Det siste er hvitt! ![]() ![]() ![]() Mens pussingen pågikk laget vi støttemurer til beplantning. Her kommer rosene. ![]() 3. mars. ![]() 16. mars ![]() 16. mars. Om 2 og en halv månde skal vi flytte inn! 3 måneder får tiden! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det blir nog till att göra en ny tioårsplanering inom några månader, får kanske försöka tränga in "hus i Grekland" i den också, hittills har det bara funnits i 20-årsplaneringen. Mvh Janérik |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|