![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Åh, nu blev jag sugen på Stellas eget byvin...!
Jag skulle hålla mig borta från omeletterna men kan också varmt rekomendera "tanstställen" precis som Eva skrev! Det är på sådana tavernor och matkrypin som man får smaka på den riktiga husmanskosten och ofta mycket gott och prisvärt. Roligare att äta där grekerna äter än att slåss med turisterna. Meze-tavernor brukar vara prisvärda eftersom man delar på maten. Be servitören rekomendera en spännande blandning. 3-4 rätter + sallad brukar räcka. Byvin eller en kall Mythos-öl blir smaskens till. Glöm inte att varva med vatten! Har som sertvitris varit med om både en och annan gäst som tuppat av pga solsting. Man tror lätt att man dricker bra med vatten men solen tar mer energi än man tror! |
|
||||
|
||||
![]()
Varför ska dom hålla sig borta från emeletterna? Bättre än en grekisk "tantomelett" finns inte. Av nyvärpta ägg blir den krämig och god gärna fylld med fetaost och lök samt med fina tomater som tillbehör mums
![]() I Grekland delar alla på maten även om det inte är ett speciellt mezeställe. Eva Senast redigerad av Eva L den 2008-03-04 klockan 13:16. |
|
||||
|
||||
![]()
Min erfarenhet av omeletter har inte varit den bästa men det kan ju såklart vara olika. Tur och otur med mat kan man ju ha oavsett vad man beställer.
|
|
||||
|
||||
![]()
Packlista:
Kläder m.m. 2 st. badbyxor/bikini 2 st. shorts 1 st. ¾ byxor 2 st. “kvälls t-shirt” / “kvälls linnen” 2 st. “strand linnen“ / ”strand t-shirt” Underkläder, efter dagar... 2 par strumpor 1-2 st. saronger 1 st. keps/solhatt 1 par ”skor” 1 par sandaler 2 st. ståltråds galgar (för tvätt) 1 st. tun tjocktröja 1 st. cardigan 1 st. kjol Necessär SOLKRÄM fuktkräm tandkräms tandborste borste / kam schampo / balsam (små förp.) plåster / pincett snoddar / hårklämmor smink sjösjuke tab. myggA (myggmedel från apo.) medicin (i handbagaget) värk tab. Tops Prylar Plastmuggar (ev. till matsäck) Osthyvel (ev.) kamera, minneskort, laddare, batterier kikare väckarklocka värmeljus 2 st. lyktor tändstickor 8 st. klädnypor plastpåsar med förslutning glasögon armékniv (OBS! i ”check in bagaget” OBS!) tejp adresser kuvert (till vykort = snabbare post) cyklop öronproppar resedagbok Övrigt Liten ryggsäck (till allt man köpt + som dagryggsäck Platsficka med info färjor mm Böcker Mp3 Godis Senast redigerad av Siri A den 2008-03-04 klockan 16:39. |
|
||||
|
||||
![]()
Vill man se mer än dyra Santorini är Naxos, Paros, Antiparos och Ios billigare än många andra öar i kykladerna. Det skiljer inte bara i utbudet i boende utan maten är oxå billigare här ( och drinkarna oxå för den delen). Dessutom fina öar med lagom mycket turism i juni månad.
Ta en långsam = billig färja till Naxos och utgå därifrån. Se till att inte vänta till sista dagen innan ni far till Pireus eller Rafina om båtarna blir inställda. Det finns gott om hotell i Pireus, men inte i Rafina (rätta mig om jag har fel nån). För övrigt en kanontid att åka på. |
|
||||
|
||||
![]()
Billigare än vilka öar?
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag har uppfattat ett flertal öar i kykladerna som dyrare än dom jag nämde. Öar som Mykonos, Folegandros, Milos och småkykladerna är väl dyrare än trion Ios, Naxos, Paros? Jag tänker mer på boende och i viss mån äta ute.
Men hoppas jag delvis har fel i det, för jag vill gärna själv besöka nämda öar eftersom jag aldrig varit där. |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|