Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-02-06, 18:40
Argyris Argyris är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005
Standard Sv: bostadsförmedlare

Hej,

ett tips, bestäm först vilken eller vilka öar som passar er. Sedan googla man och letar efter estate agents kos (t.ex.) eller estatate agents chania.
Eller åk ner till öarna och då hittar ni där.

Köp INTE hemifrån.
Tänk på att det tillkommer ca 11% på köppriset.
Tänk på att man skall ha en bra advokat (inte en som säljarna rekomendera). Man kan då ta kontakt med t.ex. ambassaden (svensk / engelsk) dom ha en lista på advokater som dom rekomendera.

Tänk på att huset skall uppfylla krav för jordbävningar ( om det är byggt dom senaste 6-7 åren (tro jag)

Tänk på att om man vill hyra ut hus måste man ha EOT licens, annars kan det bli problem.

Tänk på att om man köper utanför stadsområdet så behöver kommun inte dra ström / vatten dit. Finns fall på kreta som efter 2 år fortfarande ha generator pga av att kommun INTE dra ström dit, samma gäller alla grekiska byar.

Tänk på att du kan alltid bolla frågor med mig privat eller i forum.

Jag har själv 2 hus på kreta, så denna marknad känner jag.
Kreta har mycket att bjuda och om man skall bo i Grekland på vintern skall man nog tänka sig för var man bosätter sig.

/Nico
Svara med citat
Gammal 2008-02-07, 10:55
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

[quote=Argyris;115939]Tänk på att om man vill hyra ut hus måste man ha EOT licens, annars kan det bli problem.
Ja, det er helt riktig. Og en EOTlisens koster ganske mye. Men jeg vet at den eiendomsmegleren som jeg kjoepte min leilighet via, har en EOTlisens som hun kan bruke for aa leie ut eiendommene hun har solgt. Hun tar selvfoelgelig litt for jobben, men samtidig soerger hun for at huset blir rengjort, sengetoy skiftet osv etter hver utleie. Praktisk! Saa om du vurderer utleie i perioder, er det lurt aa finne en eiendomsmegler som kan hjelpe til paa denne maaten.
Svara med citat
Gammal 2008-02-07, 14:03
Argyris Argyris är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005

EOT ... dom gällande regler för hus är att man måste ha en EOT licens för huset som skall hyras ut. När det gäller lägenhet gäller andra regler. Då räcker det att fastigheten ha EOT och att det finns en reception som gäster skall kunna använda (det stå INTE att den skall vara bemannad).

EOT kommer att ändras inom kort (kan betyda allt från 1-5 år) och bli lite mera flexibelt.

EOT för vårt hus kostade ca €5000, som enengångssumma.

/Nico
Svara med citat
Gammal 2008-02-08, 12:01
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Argyris Visa inlägg
EOT ... dom gällande regler för hus är att man måste ha en EOT licens för huset som skall hyras ut.
/Nico
Jo, men man kan altsaa komme unna med det om eiendomsmegleren har en lisens og formelt staar som utleier. Det er jeg helt sikker paa, for jeg kjenner folk som gjoer det saann.
Svara med citat
Gammal 2008-03-16, 21:35
tn tn är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Hej

Är en nykomling på forumet, är glad att jag hittade här.

Liksom 'Kat' är vi intresserade att köpa en lägenhet på kreta, inga nybyggda fastigheter med gemensamma pool etc (ger för mkt hotel/turist känsla). Efter att googlat lite efter objekt runt den prisklass vi har råd med (100.000 Euro), så finns en del frågor,

- hur fort brukar man sälja objekten där? vad brukar omsättningen på objekt vara?
- kan man pruta utgångspriset?
- ska man välja ngt objekt på nätet och åka ner för att kolla upp den?
eller ska man bara åka ner och leta där? under ca 2 veckor?
- är kringskostnaderna runt 5% av fastighetspriset? (har jag fattat det rätt?)
- vilken grekisk bank rekommenderas? vi vill helst låna upp till 80%.

........frågorna är många, kommer inte på ngt just nu, återkommer säkert,

tacksam för svar.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:30.