Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-02-06, 09:39
RhodosStad RhodosStad är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006
Standard Sv: Charter bäst med Apollo, Fritidsresor eller Wing?

Charter är billigt och bra!
Vad sägs om 15 dagar för 7100 kr till Indien den 13 feb-08 med frukost, åtta middagar och pool??
Svara med citat
Gammal 2008-02-06, 11:42
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

En nackdel som vi råkade ut för när vi bokade själv - hotellet hade kontrakt med flera olika charterbolag och de var tvungna att ställa upp med x antal rum när charterbolagen så ville. Vilket innebar att vi som hade bokat hemifrån, direkt, genom att ringa till hotellet fick finna oss i att våra rum var upptagna av chartergäster när vi dök upp mitt natten. Vi fick såklart rum - i hotellet brevid, under markplan. Ett rum (ej 2-rumslägenhet som vi hade bokat), trasig dusch, fruktansvärda rostiga resesängar åt barnen och dessutom så brakade min säng ihop mitt i natten, jag föll rakt ner i golvet!

Där fick vi bo i två nätter och humöret var inte på topp. När chartergästerna hade åkt från hotellet vi hade bokat i, så flyttades vi till vår lägenhet som var toppen!

Jag har inte råkat ut för något sädant är jag har åkt charter. Då vet man vad man bokar och betalar. Charterbolaget finns där som en säkerhet.

Detta var säkert ett undantag, men i år väljer jag charter. Och nej, jag ligger inte vid poolen i 2 veckor och jag kan ta buss och åka taxi, tom gå själv. Vi äter inte på hotellet (aldrig All Inclusive!), väljer inte heller stora anläggningar med barnklubbar och underhållning.

Att anlita charter påverkar inte min semester på plats, utan charter är vald enbart som en försäkring mot hotellägarens nycker.
Svara med citat
Gammal 2008-02-06, 12:57
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

"Detta var säkert ett undantag, men i år väljer jag charter. Och nej, jag ligger inte vid poolen i 2 veckor och jag kan ta buss och åka taxi, tom gå själv. Vi äter inte på hotellet (aldrig All Inclusive!), väljer inte heller stora anläggningar med barnklubbar och underhållning."

Nu vet jag Gita att du bara uttrycker hur ni föredrar er resa, men OM man mot förmodan väljer att ligga vid poolen i två veckor, vem ska döma er? Vad jag vill ha sagt är; varför måste man ursäkta sig om man vill ta det lugnt på sin semester och BARA se den ort man bor i? Måste man resa i resan? Räcker det inte att man redan transporterat sig ca 400 mil till resmålet? Vem bestämmer om man är en ”fin” resenär eller inte som reser på rätt sätt?
Jag har åkt all inclusive (inte Grekland dock), charter, båtluff, och flygstol med hotell jag bokat själv och jag kan väl inte tycka att resorna i sig skilt sig så mycket från varandra på grund av sättet vi valt att resa. Däremot har resorna skilt sig på grund av hur mycket vi velat göra och upptäcka på varje enskild resa. Ibland är det skönt att bara ta det lugnt och då har vi ”bara” badat, ätit och druckit gott och promenerat i omgivningarna. Andra gånger har vi kollat runt lite mer runt omkring resmålet. Det har sagts förr, men är det inte dags att lägga ner i detta forum ofta uttryckta fördomarna om de stackars människor som inte vet bättre än att åka charter. För att inte ta detta med dessa eviga mattdiskussioner; att det är fint och kunnigt att karva runt i grytor i kök utan menyer, men att äta på restaurang med internationellt kök är obildat och därmed helt fel.

Ett exempel från verkligheten; Inte äter jag bara renkött, hjortron och dricker vodka när jag besöker min släkt i finska Tornedalen. Inte både till frukost, lunch och middag iallafall

Outi
Svara med citat
Gammal 2008-02-06, 14:00
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Du har rätt, ingen skall säga vad som är fint eller inte. Man gör vad man vill med sina surt förvärvade pengar.

Olika faser i livet betyder olika önskemål vad som gäller semester och rekreation. Om man har det slitigt och stressigt i vardagen, så vill man och behöver ta det lugnt. Våra bekanta - pensionärer - har världens ork när de åker iväg eftersom de inte jobbar längre. De är aktiva hela tiden. Min vän åkte 2 veckor till Kreta och badade inte en gång, låg inte stilla, åkte bara på tur, hela dagarna. Jag åker inte med honom...

Man skall få ligga var man vill utan att någon har åsikter om det. Och äta vad man vill och åka hur man vill.

Det blev bara så onyanserat att säga att charterresenärer ligger vid poolen i 2 veckor, menande att charterresenärer skulle vara lata och oföretagsamma... Det var det jag ville kommentera.

Och jag väljer Apollo i år - eftersom de har bra barnpriser.

Senast redigerad av Gita den 2008-02-06 klockan 14:04.
Svara med citat
Gammal 2008-02-06, 15:52
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Det blev bara så onyanserat att säga att charterresenärer ligger vid poolen i 2 veckor, menande att charterresenärer skulle vara lata och oföretagsamma...
Så skrev jag inte och så menade jag inte. Jag har själv åkt på resor när man bara har legat vid poolen och visst är det härligt med det också! Det var inte alls menat som någon kritik mot er som åker charter.

Åter till ämnet! Åker ni charter säger jag igen att ni ska välja Fritidsresor. Då får man mest för pengarna tycker jag!

Lycka till!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:44.