Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-13, 16:41
Håkan Frids avatar
Håkan Frid Håkan Frid är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Sv: Väder på Kreta i början av maj

Har varit på Kreta 2 gånger. Senast direkt efter skolans slut. Och ,det är SVALT i vattnet då!! Det har med strömmarna att göra, just på Kreta!
Barnen blev lite besvikna eftersom dom hade förväntat sig sköna bad i "söderhavet" och även jag, som är en hängiven snorklare tyckte det var kallt särskilt i Elafonissi. Med kallt menar jag runt 20 grader.
Är du bara förberedd på att det är lite svalt i vattnet och att kvällsbrisen kan vara lite sval så att en tröja är skön så är det inga problem med vädret i övrigt under normala förhållanden.
Håkan
Svara med citat
Gammal 2008-01-13, 16:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Nillisen: Jag tror Du förstår av ovanstående att Du kan få i princip väldigt växlande väder !
Vi var på Kreta i april 2006 och hade både sol och regn, i maj 2000 var det likaså, både dagar med sol och med regn, men NÄR solen kommer fram då blir det ju väldigt varmt. Båda dessa resor badade jag och det var som bad i Sverige på sommaren vad gäller vattentemperatur. Man är ju inte i så många minuter varje gång men det svalkar!
Men oavsett väder så är det underbart vackert och trevligt på Kreta under försäsong. Kika på väderrapporter innan ni åker så ni är förberedda och ta varma kläder till kvällen...

Ha en fin resa!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2008-01-13, 17:36
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

År 2002 var vi på Kreta 20/4-4/5. Vi var runt hela ön, nästan. Började på norra kusten, fortsatte över Lassithi-platån ner till Makrigialos och via Ierapetra, Mirtos, Ano Vianos, Matala, Ag. Galini vidare till Paleochora och Elafonissi. Vi badade i Makrigialos med 19-20 gr. och i Paleochora och Elafonissi med 20-21 gr. (Vi har som regel badtermometer med!)
Vi minns vädret som jättefint med sol och sköna (friska) bad. Kvällarna krävde tröja/jacka och vi föredrog som regel att sitta inne och äta om kvällen (i alla fall i Makrigialos).
Uppe på Lassithi-platån hade vi lite regn, men det är inte ens värt att nämna, resten av semestern var helt otroligt fin. Visst badar vi nordbor när havet är omkring 20 grader, bara luften är varm och skön.
Grönskan och blommorna på den här årstiden är ett kapitel för sig - det är SÅ färgstarkt.
Men visst kan man ha otur med vädret, det kan man även senare på säsongen, men om man är inställd på en vårresa med risk för både måttlig värme och värmebölja, då rekommenderar jag att man tar chancen på en resa till Kreta i maj!
Svara med citat
Gammal 2008-01-13, 19:12
Argyris Argyris är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005

Hej,

jag har även i början på april haft fint badväder.
2006-12-06 badade jag på Kreta i Agii Apostoli... 18C helt ok.

Men det är ju som hemma i Sverige, vädret kan ändras...

/Nico
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:16.