![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Hej,
Har skaffat mig en externhårdisk, där jag lägger över bilder efter hand. Ganska billigt (500-1000 kr)och bra sätt. Att båda skulle krasch samtidigt är i det närmaste obefintlig. Torbjörn |
|
||||
|
||||
![]()
Har plåtat digitalt sen 99 och blev heldigital 2002. Alla digital har jag flertal backuper på. PC:n dog tyvärr häromdan. Moderkortet brann, men jag hade backup på allt. Bägge mina hårddiskar klarade sig också.
Vad gäller papper/dia/negativ (kan man säga analoga?), är det värre med backup. Förr satte man in alla bilder i album, men de sista pappersåren var det lite si och så med det. jag har dem i skokartonger i källaren. Har precis som du, Arne, tankar på scanning, men vem har den tiden (förutom pensionärer)? Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Jag kör med två datorer:
Dator 1, dels den vanliga mappen med alla bilder men sedan finns också en backupkopia på samma hårddisk ifall jag råkar radera nånting i misstag, denna backup körs automatiskt dagligen med hjälp av Microsofts program Sync Toy. Idiotiskt att ha på en hårddisk men datorn rymmer inte mera. Dator 2, hit kör jag manuellt backup med (o)jämna mellanrum med Sync Toy. Sedan körs automatiskt en backup till en annan hd i samma chassi med Sync Toy. Vid högtidliga tillfällen kör jag också en backup till dvd men nu är det tragiskt länge sedan jag gjorde det. Alla backuper som görs gör jag på hela mappen "Mina Dokument" och så gott det går sparar jag alla jobb i denna mapp. Vid en eldsvåda är tyvärr allt troligen förstört vilket jag borde göra något åt men det har inte blivit av ännu. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]()
Att spara bilder i dagens läga kan vara problem. Vi är mera medvetna idag än för några år sedan. Då det gäller digitala bilder finns dessa på dels externa hårddiskar samt på DVD. Tar back-up på nya bilder omgående. Eftersom jag fotograferar i råformat konverteras jag bilderna till jpeg efter varje fotosejour och sparar ner bilderna enligt ovanstående. Har ännu efter 3 år som praopensionär bara skummat på ytan med att digitalisera mina analoga bilder. dessa förvaras idag i fotoalbum och dia i magasin. Negativen finns i album. Eftersom jag fotograferar nästan dagligen växer fotoarkivet därefter.
//Chras |
|
||||
|
||||
![]()
Ett tips bara, för den som inte käner till detta. Editera ALDRIG orginalbilden från kameran, som oftast är i jpeg-format. Bilden är då redan komprimerad för att spara plats och sparar man om den, blir den ytterligare komprimerad = dvs sämre bildkvalitet.
Ta hellre en kopia på bilden du vill göra om. Jag hade helst sparat allt i råformat, men herregud vilken plats det skulle ta, så det är inte att tänka på. /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Kan du utveckla detta; Citat:
Citat:
TACK! |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|