![]() |
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Men man måste ju oxå vara uppriktig mot sig själv, dvs se både för och nackdelar med sitt land vilka det nu än må vara. Monica Senast redigerad av monica den 2007-11-24 klockan 14:10. |
|
|||
|
|||
![]()
Jag ska av delikatess inte citera några av de ovanstående inläggen, utan bara göra några egna reflektioner.
Alla länder har egna lagstiftningar. I vissa länder kan man tex kan utsättas för ID-kontroll på gatan och föras till polisstationen för förhör. Eller andra för oss märkliga saker. Men ingen lagstiftning i Västvärlden tillåter misshandel av personer. Därav följer att det man ser på denna film är ett grovt rättsövergrepp. Men det är väl ingen här som är så naiv att de tror att Svenska polisen är några änglar? Poliser i Sverige, och i alla andra länder, är bara människor. Det har ju faktiskt hänt att personer avlidit pga av polisens hantering t o m i Sverige! De absolut flesta här hemma är bra och duktiga poliser, men det finns tyvärr undantag. Sedan finns det stora, om nu kan kalla det så, kulturella och etniska, skillnader i hur man hanterar "misstänkta". I den här tråden, och i många andra, utgår vi från den Svenska måttstocken. Personligen tycker jag att det oftast är en bra måttstock när det gäller våra rättigheter. Och skyldigheter! Men vi ska inte slå oss för bröstet för mycket för även här hemma begås rättsövergrepp, på ett eller annat sätt, varje dag. Av polis, av myndigheter... Peter |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Hej igen.
Peter!!! jag menar precis det du skrev. Eftersom jag kan se Grekisk TV då vet jag att Bo Holmström som gjorde reportaget på TV4 igår, har inte hållit sig vid sanningen. Jag accepterar så klart inte att polisen ska göra så, men samtidigt så kan jag inte heller acceptera att detta är baserat på icke fakta. jag skrev förut att det videoklippet är minst 1½ månad gammal och har inget med flyktingar att göra. De två är Albaner som blev arresterade efter att de har slagit och bestulit en äldre kvinna. Om nu detta ska kallas för tortyr och att man ska bojkotta ett land eller söka hjälp till Amnesty ....är det långsökta senarios som kanske har annat syfte. Jag vill inte att någon ska tro att jag försvarar dessa poliser. men å andra sidan så måste jag förklara mig och rätta till vissa saker som jag vet lite mer än de flesta här inne. Tack för mig! Orkar inte mer! ....hahahha. |
|
||||
|
||||
![]()
Efter att ha läst alla inlägg, och tankegångar i detta ämmne, om tortyr och polisövervåld som förekommer runt om på hela våran planet, så kommer frågan upp i skallen. Vilken regering eller regim, kunna kasta första stenen?
Våld kan aldrig tolereras när eller var det än förekommer. I en demokrati lyfter man fram det och åtgärdar. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Peter |
|
||||
|
||||
![]()
Till en början vill jag bara förtydliga (så där i allmänhet, men i synnerhet för Mr Nikospapp) att min intention med mitt inlägg var absolut inte att starta något "uppror" bland kalimeror!! Infantil tanke!!
Anledningen till inlägget var snarare en förhoppning om eftertanke, hos oss som reser mycket till (och kanske ibland t o m bor/ vill bo i) Grekland. En stilla fundering om hos var och en...är mitt val av semestermål/drömland rätt? Om man beaktar att övergrepp faktiskt sker? Att mycket av den forna juntans "kultur" lever kvar i vissa delar av det grekiska samhället. Vill jag resa dit då? Vidare ville jag nog veta om vi bara hade haft enorm otur i vårt möte med den grekiska polisen, eller om detta hänt andra, det vi upplevde!! Jag tackar för inlägg och tycker att jag till stora delar fått bekräftat det jag tidigare anat och trott! Men inte haft vilja att veta av! Tack Zanet, Kriti/Nikos och Marianne!! Frågan är nu bara...vart reser man i stället??? Italien, Spanien, same shit, different name!! Och inte alls lika vackert eller lika god mat!! Så vart reser man? |
|
||||
|
||||
![]()
[quote=Peter;109901]Så du menar att Grekisk TV håller sig mer till sanningen än Svensk? Intressant tanke... Men jag såg inslaget ikväll och det var mer vinklat än vad som borde vara tillåtet. Det var inte bra.
Till Peter! Det jag menar är att det som vi alla här i Sverige såg fr. TV4 häromdagen har inte med sanningen att göra. Bo Holmström visade en video och sa att det var flyktingar som torteras av polisen. men i själva verket detta video är 1½ månad gammal och visades på youtube och det handlar om två unga Albaner bosatta i Athen som har slagit och rånat på öppen gata en äldre grekisk kvinna. Poliserna fick en idiotisk ide att de två Albanerna ska slå varann och anklaga varann för det de gjorde. Efter att den visades på grekiska TV:n så avstängdes de fr. kåren och man säger att de ska sparkas från polisen. Att kalla detta händelse för tortyr är mycket fantasikrävande,tycker jag! Därför är jag upprörd eftersom TV4 och Holmström visade något helt annat än vad det är. Vissa personer här inne(i synnerhet Liselotte) har startat ett korståg baserad på felaktiga uppgifter. |
|
||||
|
||||
![]()
Dessutom vill jag tilläga detta.
Ni som är intresserade av det som händer här titta på denna sida: http://vagiatas.wordpress.com/ |
|
||||
|
||||
![]()
[quote=nikospap;Vissa personer här inne(i synnerhet Liselotte) har startat ett korståg baserad på felaktiga uppgifter.[/quote]
Det är väl inget korståg startat?, det är ett diskussionsforum, där var och en har rätt att säga sin mening. Att fundera över hur det ev. fungerar på det resmål man tänkt sig besöka kan väl inte vara felaktigt. Då mina grekkunskaper är väldigt begränsade, så undrar jag vad texten i inslaget säger, jag har inte tittat på Youtube, men det inslag som visades på TV4 innehöll grekisk text. Är det så att TV4 har förmedlat ett annat budskap än vad som textats i inslaget? // Helén |
|
||||
|
||||
![]()
Tack Hellen!! Nä, jag har inte för avsikt att starta något korståg heller!!
Nu har jag fått reda på att jag först startat uppror och sedan ett korståg...ha, ha, ha jag får väl se det från den humoristiska sidan;-)) Jag har helt enkelt blivit en amazon så här på medelsålderna höst!! Och det är väl inte att förringa, ha, ha, ha! Frågan är bara vad maken tycker :-)). Nu lämnar jag detta ämne (kanske blir anklagad för att starta 3:e världskriget annars och det vill jag ogärna vara med om!!) |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag tycker att det är lite märkligt att ingen här tagit upp att Sverige på ett sätt bidrar till dessa övergrepp genom att utvisa asylsökande till Grekland. Dessa hamnar då i olika "Camper" i Grekland som är under all kritik och där det förekommer misshandel och andra övergrepp.
Nu följer i o f s Sverige de nationella och internationella regler som finns för asyl och avvisningar, men det är förvånande att inte någon nämnt detta med ett ord. Det är tydligen lätt att kritisera Grekland, men att Sverige skickar tillbaka mängder med asylsökande till vidriga förhållanden där, ska vi uppenbarligen tala tyst om...? Peter |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Mer.
Det som hände på canadas flygplats då en polsk man skulle hälsa på sin mamma och inte fick komma in i landet. För ca en månad sen. Blev mördad(inte meningen men....)av el-chock av polisen. Det såg riktigt hemskt ut. De två killar som dog i Frankrike igår, som ingen vet riktigt hur det har gått till. Kan vara polisernas fel....Bråk mellan polis och flyktingar-invandrare. Inte tänker jag bojkotta Canada el Frankrike för det. Det finns så mkt sk-t. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag håller absolut med Agapi i denna fråga!
|
|
|||
|
|||
![]()
Ursprungligen postat av Peter
"Nu följer i o f s Sverige de nationella och internationella regler som finns för asyl och avvisningar, men det är förvånande att inte någon nämnt detta med ett ord." Om du verkligen menar och tror att Sverige följer de internationella regler för asylsökande och avvisningar, så kommer du att bli mycket besviken ifall du tar en snabb titt på bland annat Amnestys hemsida. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Och naturligtvis avser Sverige att följa de bestämmelser som finns. Däremot förekommer det tyvärr att enskilda tjänstemän eller myndigheter begår fel, övertramp, feltolkar bestämmelser osv. Med förödande konsekvenser för de berörda. Det är fortfarande människor som tar besluten och människor gör fel! Det vore naivt att tro att Sveriges myndigheter konsekvent skulle bryta mot de bestämmelser som finns eftersom vi då skulle skulle få EU på oss. Problemet är att ingen myndighet eller departement kan/får ta ett beslut om att ändra vår asyl- och avvisningspolitik. Det måste beslutas av riksdag och regering. Och tills det är gjort lär vi fortsätta avvisa asylsökande till Grekland. Hur vi sedan ska lyckas krångla oss ur ansvaret att följa EU:s regler i denna fråga är en annan sak. Peter |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() http://www.indymedia.ie/article/83072 / Tom |
|
||||
|
||||
![]()
Tom!!!
jag känner till detta video. Det var det som visades iförgår på TV4 och den store journalisten Holmström sa att det var Afganska flyktingar som torteras av polisen. Det var just det som gör mig upprörd. De visar något helt annat och vill framställa att det är något som de vill skapa. |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|