![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Men du har inte svarat alls på min fråga.
Om du inte vill åka till grekland pga några polisidioter gjorde så, då ska du lämna sverige eftersom Noppmalmspolisen gör detsamma. Eller??? |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men jag är väl lika förförd av Grekland som många andra här, som jag sade tidigare, skit finns överallt. |
|
||||
|
||||
![]()
Hej igen!
Jag förstår dig precis. Men du undvek att svara igen. Du var snabb med att skriva på ditt första inlägg att du "tänker överväga att åka till ett land som har en sådan människosyn". Med denna logik så ska du inte kunna bo i ett land som dess polis har detsamma syn på människor. Det jag vill påpeka är att det som några poliser gör då ska detta inte genomsyra samhället i övrigt! Trevligt att prata med dig! ha det gott! Mvh,Nikos. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag undviker inte att svara, men jag tänker fortfarande att det inte känns riktigt bra. Även på "min" lilla ö, förekommer konstigheter, och att vi faktiskt diskuterat i familjerna, d v s grekisk-svenska. Våra vänner har samma åsikt som vi. Jag ger dig rätt i att man ska inte tro allt man ser på TV eller läser i tidningar, men lik förbannat, ingen rök utan eld.
Senast redigerad av Zanét den 2007-11-24 klockan 12:44. Anledning: För långt citat |
|
||||
|
||||
![]()
OK! nu är vi överens.
Vart bor du? Du skrev om din ö! |
|
||||
|
||||
![]()
Lefkada, som vi älskar, på alla sätt. Underbara människor, fantastisk natur. Den har allt. Hoppas bara att övergrepp som dessa upphör.
|
|
||||
|
||||
![]()
vad trevligt! jag älskar lefkada! har varit där flera ggr.
men är du svenska,grekiska eller båda? Hur gammal är du? Jag bor i stockholm 30 år och har två killar 20 och 17 år. |
|
||||
|
||||
![]()
Såg inslaget på TV 4, nyheterna.
Att polisen slår anhållna är självklart helt förkastligt, men samtidigt vet man ju inte alls vad personerna gjort sig skyldiga till eller vad de sagt till polisen, ej heller hur de uppfört sig. Sådana filmade TV-klipp kan ju vinklas hur som helst, man får ju inte hela bilden! Att kalla det man ser på klippen för tortyr tycker jag också är fel, det man ser är misshandel anser jag. //Stina |
|
||||
|
||||
![]()
Såg på nyheterna även jag!
Ingen kan låta bli att bli upprörd och beröras....Frågan är vad vi Kalimeror kan göra åt det? Själv är jag en total Greklands freak, minst 2 ggr per år!! Men är jag sååå Greklands tokig att jag inte kan ändra resmål?...Nää, här går gränsen, i a f för mig! Inkfich, du är "gammal i gamet" har du aldrig varit med om något konstigt med polisen i grekland? Janne, du som håller i hela (toppen!!) sajten, tycker inte du att polisen med jämna mellanrum "överreagerar"? Själv är min erfarenhet av grekiskt polis inte god...och då måste jag tillägga att detta var "turist polisen" (dvs den "snällare varianten) som jag hade kontakt med. Det handlade, kortfattat, om att vi var med om en stöld på hotellrummet (nägot som är VÄLDIGT OVANLIGT I GREKLAND!! första och enda gången på ca 40 resor!!) som vi polisanmälde...och, efter klagomål på polisrapporten, blev häktade för!! Vi släpptes, så klart, men först efter att vi visat att en av medlemmarna i gruppen jobbade på svenska försvarsministeritet!! Kanske är alla filminspelningar (från TV) är på just sådana "tjuvar" som stal vårt guld då.... eller, så är det på desperata människor som flytt sitt land. Spelar ingen roll för mig, inte ens tjuven som stal mina guldsmycken ska bli slagen (bakbundna) av polisen!! Då åker inte jag mer till Grekland...hur innerligt jag än älskar det landet och den naturen. Elsalinn!! Jag håller helt med dig i dina första inlägg!! Jag kan tyvärr inte flytta från mitt eget land (däremot påverka det!!) men jag KAN välja mina semestermål!! Frågan är vad säger ni andra? Liselotte Senast redigerad av Liselotte den 2007-11-24 klockan 03:53. |
|
||||
|
||||
![]()
Till Liselott!
Jag har skrivit om vad inslaget fr. tv:n igår handlade om. Om du fortfarande tycker att det är "tortyr" osv. v.g. och stanna kvar och aldrig mer åka till Grekland. Vad ni kalimeror kan göra är att tänka lite bättre och vara mer kritiska och inte tro som typiska Svenskar på allt som sägs på TV:n. Ska du försöka göra uppror mot toryren med dina kalimeror?....hahaha. För övrigt håller jag absolut med Stina. |
|
||||
|
||||
![]()
Har inte sett inslaget på TV4, så jag undviker att kommentera den biten.
Men vi har varit i kontakt med turistpolisen i Aten på grund av att vi blev beslutna på VISA-kortet omkring Saluhallen. Trodde vi skulle behöva intyg av polisen för att vara säkra på att försäkringen gällde, men vi säger: ALDRIG mer kontaktar vi polisen angående en stöld, då tar vi hellre en eventuell förlust utan försäkringstäckning. Min man blev förd runt till flera förhör på olika våningar, jag fick inte följa med, men såg honom bara försvinna utan någon information om vad som hände. Han kände sig osäker, otrygg och själv misstänkt! Den kontanta behandlingen som han fick handlade kanske om kulturskillnader, men han upplevde det som förhör och misstänkliggörelse att bli utfrågad om föräldrars namn, yrke osv. Han var mycket påverkad av en onödigt obehaglig upplevelse när han äntligen kom ut från kontoren efter flera timmar. Detta var bara mitt lilla bidrag till Liselottes undran om inte fler haft kontakt med polis/turistpolis. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag blev rånad av en grekisk taxichaufför i Aten. Polisen var inte särskilt engagerade när vi besökte stationen dagen efter men de var vänliga. De grekiska farbröder som försökte springa ifatt taxin ringde polisen direkt men ingen kom dit då vid 1-tiden på natten när det hände. Jag hade med mig min grekisktalande dotter till polisstationen vilket underlättade oerhört. Ingen var otrevlig och jag fick direkt besked att kriminaliteten var hög och de avrådde från taxiåkande för ensamma kvinnor. Just de som bäst behöver åkturen. Nu vet jag att det hänt en del sedan det här hände och Grekland har försökt rensa upp i taxiträsket.
Vid resor till Brasilien använder jag begreppet "säker taxi" vilket betyder att hotellet, guideföretaget, mina vänner bokade alla resor med företag som de känner väl till och där både bil och förare är ok. Guideföretaget hade två nivåer en dyrare mycket fin bil och en billigare med en mer ordinär bil men förarna var båda godkända. Om jag åker taxi mer i Aten kommer jag att använda samma princip. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Amnesty är en organisation som har värdefull information om de övergrepp som görs i olika länder. i deras arkiv finns anmärkningar både mot Sverige och Grekland när det gäller mänskliga rättigheter.
Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() En gång har jag faktiskt haft med polisen att göra och det var en bra erfarenhet. Vi gjorde en deal: jag polisanmälde inte den unge matrosen somenergiskt masturberande förstörde en hel dag för oss på stranden - mot att polisen sa till kapten att pojken inte fick lämna båten så länge den låg i hamnen på ön. En vinn-vinn-situation. ![]() Fast det där är ju en pseudohändelse i sammanhanget, i stort har jag litet förtroende för grekisk polis, bl a pga den där filmsnutten. Rapporter om övervåld från grekisk polis är inget nytt och det är lika oacceptabelt varje gång. Heder åt Zanets sambo, dock, som trots att han är grek tar avstånd för sådana händelser! |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Formuleringen var inte så lyckad, trots att han är grek.... ![]() Jag tror att alla normala människor oavsett nationalitet tar avstånd från detta, har själv sett mycket övervåld härnere och att utlänningar lika illa till är inget nytt. Att förhandla och lite männsikopsykologi, eller helt enkelt medmänsklighet är ju inte polisens stora styrka, tycker mig se det i andra yrkeskategorier här, tyvärr ![]() Monica |
|
||||
|
||||
![]()
Det var inte så illa ment. Jag menar bara att i synnerhet för en grek - eller en Greklandsälskare - vore det lätt att säga att filmen förmodligen inte visar sanningen. Det kan vara svårt att kritisera det man älskar.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Men man måste ju oxå vara uppriktig mot sig själv, dvs se både för och nackdelar med sitt land vilka det nu än må vara. Monica Senast redigerad av monica den 2007-11-24 klockan 14:10. |
|
|||
|
|||
![]()
Jag ska av delikatess inte citera några av de ovanstående inläggen, utan bara göra några egna reflektioner.
Alla länder har egna lagstiftningar. I vissa länder kan man tex kan utsättas för ID-kontroll på gatan och föras till polisstationen för förhör. Eller andra för oss märkliga saker. Men ingen lagstiftning i Västvärlden tillåter misshandel av personer. Därav följer att det man ser på denna film är ett grovt rättsövergrepp. Men det är väl ingen här som är så naiv att de tror att Svenska polisen är några änglar? Poliser i Sverige, och i alla andra länder, är bara människor. Det har ju faktiskt hänt att personer avlidit pga av polisens hantering t o m i Sverige! De absolut flesta här hemma är bra och duktiga poliser, men det finns tyvärr undantag. Sedan finns det stora, om nu kan kalla det så, kulturella och etniska, skillnader i hur man hanterar "misstänkta". I den här tråden, och i många andra, utgår vi från den Svenska måttstocken. Personligen tycker jag att det oftast är en bra måttstock när det gäller våra rättigheter. Och skyldigheter! Men vi ska inte slå oss för bröstet för mycket för även här hemma begås rättsövergrepp, på ett eller annat sätt, varje dag. Av polis, av myndigheter... Peter |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Hej igen.
Peter!!! jag menar precis det du skrev. Eftersom jag kan se Grekisk TV då vet jag att Bo Holmström som gjorde reportaget på TV4 igår, har inte hållit sig vid sanningen. Jag accepterar så klart inte att polisen ska göra så, men samtidigt så kan jag inte heller acceptera att detta är baserat på icke fakta. jag skrev förut att det videoklippet är minst 1½ månad gammal och har inget med flyktingar att göra. De två är Albaner som blev arresterade efter att de har slagit och bestulit en äldre kvinna. Om nu detta ska kallas för tortyr och att man ska bojkotta ett land eller söka hjälp till Amnesty ....är det långsökta senarios som kanske har annat syfte. Jag vill inte att någon ska tro att jag försvarar dessa poliser. men å andra sidan så måste jag förklara mig och rätta till vissa saker som jag vet lite mer än de flesta här inne. Tack för mig! Orkar inte mer! ....hahahha. |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|