![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
3500 skr, är det registreringsavgift endast, eller menar du att de röda skyltarna ingår i den summan ![]() Nu är bilen avregistrerad i Sverige som jag förstår det, vi betalar endast en vägtrafikskatt i Sverige. Nej, måste ta det här med gubben när han kommer hem idag. Monica Senast redigerad av monica den 2007-09-21 klockan 08:03. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
I somras hjälpte vi en svensk man med att få sin svenska bil in registrerad i Grekland. Bilen var 15 år gammal och det skulle kosta 50 000skr att få den registrerad. Det blev inget av med det utan han köpte en bil här i stället. Registreringsavgiften är en del av hela kostnaden. En tysk bekant tog in sin nya bil (stadsjeep) hit och fick nästan betala bilen engång till, så dyrt blev det! Han ångrade sig när slutnotan kom.Det hör till att skatten är stora pengar på starka bilar.
Billigare att importera bil hit än att köpa här är det inte! T o m Volvo är billigare att köpa här än i Sverige tex. däremot så kan man köpa billigare beganat i Sverige än här. Ett svensk/tyskt par köpte för ett par månader sedan en beganad bil i Tyskland (mycket billigare där än vad de kunde få tag i här)som de har här.De tänker inte registrera den här för det kostar väldigt mycket. De åker in och ut ur landet (om det lönar sig i långa loppet är jag tveksam till, färjan är ju inte billig). Man kan fråga på hur många ställen som helst och du får aldrig samma svar! Det är min erfarenhet. Jag skall ta reda på exakta siffran för dygnsavgiften jag har för mig att det var 30skr/dygn. 6månader av 12 får hon använda den och 12månader börjar räknas från det hon "låser upp" den. Någon gång så har hon bara varit i Sverige en månad (som bilen då var plomberad) och fick 6 nya månader. Det är väldigt rörigt och vi vet inte exakt igentligen vad som gäller. Hon rättar sig efter vad de säger varje gång hon "låser upp" den helt enkelt. Senast redigerad av Agda den 2007-09-21 klockan 09:47. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Hmm, verkar ju vara en salig röra detta men jag ska försöka röra till det lite mera med lite egna åsikter.
Läste först något här ovan om att bilen måste ut ur landet efter 6 månader och att det räckte om man åkte fram och tillbaks på enkelbiljetter. Vi använde samma system då vi bodde i Mariehamn och åkte båt för taxfreesprit. Man sparar helt enkelt en äldre biljett för utresan så att man kan visa att man åkte ut ur landet minst två månader innan du åkte in. Enkelt som dubbla dörrar. Sedan då det gäller den egentliga frågeställningen att ta bilen med sej då man flyttar till ett annat land inom EU. Du kan alltid ta med dej en bil som flyttgods, bilen tullas in samtidigt med att du flyttar in i landet och du omregistrerar den till det nya landet inom en viss tid som det nya landet bestämmer. Detta ska inte kosta nånting extra utöver de direkta kostnader som kan påvisas (nya nummerplåtar och administrativa avgifter med mera). Hur grekerna tolkar detta har jag ingen aning om men några stora belopp kan de aldrig ta ut om de ska vara med i samma EU som vi andra är. Ett problem här kan ju vara att inte alla "flyttar på riktigt", några lämnar kvar en liten nödutgång tillbaka till sitt gamla hemland om det inte går som de har tänkt, då kan det ställa till med vissa problem. Det är ju av naturen svårt att ta med sej flyttgods om man inte flyttar och detta tänker även skattemyndigheterna på. Sedan finns det ytterligare ett sätt att hantera just fordon. Åtminstone tidigare har man kunnat åka utomlands och tjäna lös en taxfreebil. Detta har varit kombinerat med en hel del regler om att man under en viss tid (vanligen 12 månader) måste tjäna så mycket så att man kan betala bilen (utom skatter) och en del annat tjafs men i slutändan har det gjort att man får en bil väldigt billigt. Vissa länders skattemyndigheter har valt att försöka hitta folk som kanske kan tolkas kombinera vissa av dessa regler på ett felaktigt sätt och på så sätt smita undan vissa skattekostnader. Jag kan tänka mej att Grekland är ett land som tittar ganska hårt på detta, jag vet av erfarenhet att Finland har varit benhårda runt dessa regler. Allt detta som ovan skrivits är en kombination av sådant jag hört av andra och som jag har räknat ut då jag försökt analysera bland annat inläggen ovan. Det mesta inom skattelagstiftning och punktbeskattade produkter (bilar, sprit, cigaretter med mera) är en djungel som staterna vill använda för att få in så mycket skattemedel som möjligt. Mvh Janérik |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Här kommer en mycket användbar länk för den som verkligen vill veta vad som gäller i EU. Bra korrekt och uppdaterad kunskap underlättar inför flytt till ett annat EU-land.
Eva http://www.europa.eu/index_sv.htm Använd sidan för privatpersoner så finns det en rubrik som heter Din bil |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Tyvärr Eva så saknar den info om hur det fungerar i Grekland (Grekland har inte lämnat ut någon information i ämnet).
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=Janérik;105720]
Sedan då det gäller den egentliga frågeställningen att ta bilen med sej då man flyttar till ett annat land inom EU. Du kan alltid ta med dej en bil som flyttgods, bilen tullas in samtidigt med att du flyttar in i landet och du omregistrerar den till det nya landet inom en viss tid som det nya landet bestämmer. Detta ska inte kosta nånting extra utöver de direkta kostnader som kan påvisas (nya nummerplåtar och administrativa avgifter med mera). Helt rätt Janerik och detta svar fick jag och summan för registrering skulle då vara SEK 3500, och då krävs ju en del papper om att man verkligen flyttar, papper från vägverket att bilen skall avregistreras i Sverige! Vi har dessutom gjort de omvända tagit en bil från Grekland till Sverige, lämnade då in reg skyltar i Grekland fick ett papper om att vi skulle exportera bilen, I Sverige uppsökte vi bara bilprovningen med dessa papper betalade SEK 2900, klart!... Vad jag vet är att bilar större än 1,8 har en högre skatt, men 50,000? nåja vi ska ta ner en Land Rover Discovery, så gubben har nu fått i uppdrag att kolla! ![]() Camilla |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Ja det är enorm skillnad att göra det omvända,att inregistrera bil till Sverige.
Vilken tur vi alla har att ni skall ta in en Land Rover! För då får vi veta vad det kostade just er och eran bil. Vi kan ju alltid hoppas på att deras "dyra" regler har eller kommer att ändras men så sent som i juni hade det inte det. Det var också då som vi såg att det går att köpa Volvo (ny)billigare här i Kalamata (avskyr Volvo därför lade jag inte den summan på minnet tyvärr) och en Matrix(ny) var 20 000skr billigare här än i Sverige. Dessa två jämförde vi då med vad bekanta hade fått gett i Sverige.Intresset för priserna kommer sig av att jag själv tittar efter bil och att jag hjälpte en bekant med bilköp. Det finns ett rykte som går här bland "invandrarna" och det lyder så här:Att Grekland inte vill ha in begagnade bilar (de har problem med de som de redan har) och därav de höga avgifterna. Om det ligger något i det vet jag inte,det är ett rykte. Senast redigerad av Agda den 2007-09-22 klockan 17:59. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Fast Grekland eller något annat land får inte ha regeler som strider mot EU-rätten. Däremot har varje land ett eget regelverk vilket genom medlemskapet i EU har fått en överprövningsfunktion och det finns vissa ramar att följa enligt gällande rätt.
Eva |
#9
|
|||
|
|||
![]()
I EU-rätten så finns det inte skrivet hur höga avgifterna får vara.Den säger bara att man får ta med sitt fordon och vad man måste göra helst inom 6 månader. Och enligt de uppgifter som Anneli fått från tullen här i Grekland så är det 40% av nypriset (vilket stämmer bra överens med de prisuppgifter jag fått från bekanta och kontoret här).
För en bil som då kostar 200 000skr så blir avgiften 80 000skr,vilket stämmer väldigt bra med min bekant som tog hit sin stadsjeep. Så även i det andra fallet då det skulle kosta 50 000skr,i juni. Senast redigerad av Agda den 2007-09-22 klockan 19:17. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=Agda;105686]IBilligare att importera bil hit än att köpa här är det inte! T o m Volvo är billigare att köpa här än i Sverige tex. däremot så kan man köpa billigare beganat i Sverige än här.
Agda, Skulle gärna vilja att du visar mig den affär som säljer Volvo billigare i Grekland än i Sverige? Camilla |
#11
|
|||
|
|||
![]()
[quote=Frappe;105754]
Citat:
Vi har nu i sommar köpt en sprillans ny bil här i Grekland, innan dess kollade vi priser både i Sverige och Tyskland och vi upptäckte då att den var bra mycket billigare här i Grekland!!! För att betala tullavgift och omregga vår andra bil som nu är svenskreggad, vill grekiska staten ha 30% av inköpspriset. Så vi har bestämt oss för att åka till Sverige och sälja den där. Yvonne |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Det var skönt att få det bekräftat att:
nya bilar är billigare i Grekland. det inte lönar sig att importera. man får olika svar när man försöker ta reda på hur det verkligen förhåller sig med tex avgifter. Du Yvonne har fått uppgiften 30% inköpspriset, Anneli 40% av nypriset,jag har fått en minimiavgift på 50 000skr osv. Mitt råd står fast till er som ställde frågan från början:sälj bilen i Sverige och köp en här! Kanske vill ni ta med den en vända för att fylla den med smått och gott som ni vill ha med er. Kör sedan "hem" den och sälj den. Senast redigerad av inkfish den 2007-09-24 klockan 14:09. Anledning: långt citat |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Haller fullstandigt med! Vi har kopt en liten Atos som passar oss perfekt. Var gamla flytt-Passat gav vi till en svensk kille som skulle atervandra till Sverige, han blev glad och vi blev av med bilen. Byrakratin har ar inte latt att trassla sig ur, inte ens om man kan spraket.
Har pa Kalymnos har vi ingen bilbesiktning an. Den dan det blir aktuellt kommer en massa gamla skrotbilar att ga ur cirkulation. Pafallande manga sadana har utlandska nummerplatar, men polisen har val gett upp totalt, det finns massor av storre problem for vara fataliga poliser... Problemen far den som krockar med en san bil och inte har forsakring o.s.v |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Nog är det lättare att köpa en bil Grekland än att ta med sig en......
Vi har haft en bil här nere nu i ca 3 år.Den tänker vi inte registera här. Däremot så har vi tagit hit min moppe(EUmoppe) och tänker ha grekiska skyltar till den. Första gången vi var till polisen,så skrattade dom åt oss när vi kom med bara registeringsbevis.Andra gången verkade det gå bra,tills dom kom på att vi måste översätta alla papper på grekiska. Nu återstår tredje gången.... |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Enligt TV-nyheterna igår har Grekland fällts i EU-domstolen just p g a deras höga avgifter vid införsel av begagnade bilar från annat EU-land.
Så sänkning av kostnaden lär komma... Britt-Marie ![]() Senast redigerad av inkfish den 2007-09-25 klockan 00:41. Anledning: otillåten länk |
#16
|
|||
|
|||
![]() ![]() ![]() ![]() |
#17
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Här är det nog ofta som så att man fortsätter och gör som man alltid gjort så länge det går.... Men det gäller inte bara Grekland. Jag har själv en dispyt med Sverige. Men det är en annan fråga... Britt-Marie |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|