Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-28, 16:10
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Den stora skogsbranden i Sverige förra sommaren var mångdubbelt större till ytan än alla de här bränderna tillsammans
Du har uppenbarligen ingen aning om vad du pratar om. Jag förstår inte hur du kan påstå något sådant! Sanslöst. Den branden var stor med Svenska mått mätt, men motsvarar en mycket liten del av det som brinner i Grekland.

Grekland bad snabbt EU om hjälp, och Svenska Räddningsverket kan verka vara lite långsamt. Men det är inte bara att skicka folk och materiel utan vidare. Man måste veta VAD som behövs och det måste Grekland tala om. Dessutom så måste det utfärdas vissa tillstånd och allt detta tar lite tid.

Men man hade kanske kunnat få iväg någon helikopter tidigare om det inte varit så att fyra av dem hade flygförbud. Man hade nämligen fått felaktig hydralolja från någon leverantör till en service. De fick inte lyfta innan oljan var bytt eftersom det fanns risk för att de kunde störta! Dessutom är det militära helikoptrar som används och dessa måste avväpnas innan de kan skickas utomlands på sådana här uppdrag.

Jag tror nog Räddningsverket gjorde vad de kunde, så fort de kunde.

Peter
Svara med citat
Gammal 2007-08-28, 16:42
pao pao är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006

Jag tycker att det är mycket positivt att EU-länder bistår varandra på det här sättet, det bidrar till en starkare gemenskap, och inget land går säkert
när det gäller katastrofer och då behövs en stor gemensam styrka som kan bistå.
Jag vet att när den Grekiska premiärministern mötte Frankrikes president tidigare i sommar så tog han just upp det här med ett närmare och effektivare samarbete mellan EU-länder i händelse av olika katastrofer.
Svara med citat
Gammal 2007-08-28, 17:42
Soleil Soleil är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Grekland tar inte mot allt hjälp, det är lite underligt. Brandmännen har en bra yrkeskunnighet men Grekland inte ens svarar om de tar mot hjälpen eller inte... o. det betyder ju "nej tack".
Svara med citat
Gammal 2007-08-28, 17:47
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

1 hektar är 10 000 kvadratmeter. Var och en kan själv räkna ut hur stort område 1500 hektar är och hur stor del av Peloponnesos dryga 21 000 kvadratkilometer det blir.

Fyra byar evakuerades redan andra dagen trots att de inte var omedelbart hotade. Människorna fick tak över huvudet i en skola. Tidigt togs beslutet att prioritera att göra brandgator för att stoppa elden i ställer för att förgäves hålla på och pinka på den från luften. Särskilt prioriterades att hindra den från att nå byar.

Omständigheterna i Grekland är på flera sätt svårare, värmen, vindarna och att det fortsätter att uppstå nya bränder naturligtvis, men också för att byarna ligger så tätt och vegetationen är så oerhört torr. Man ser ju på bilder hur träden brinner som papper.

De förtvivlade människor jag har sett, hört och läst om säger att de inte har fått hjälp av myndigheterna. Det är säkert bara en del av sanningen, men det och andra rapporter får mig att undra hur insatserna är organiserade..

Efter sådana här händelser får myndigheter och räddningsstyrkor alltid kritik, många gånger befogad, många gånger inte.
Svara med citat
Gammal 2007-08-28, 20:20
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
1 hektar är 10 000 kvadratmeter. Var och en kan själv räkna ut hur stort område 1500 hektar är och hur stor del av Peloponnesos dryga 21 000 kvadratkilometer det blir.
100 x 100 m = 1 hektar
1000 x 1000 m = 1 km2 = 100 hektar
Därav följer att 1500 hektar = 15 km2

Det innebär att den Svenska branden brände en yta som motsvarar ~ 0,0007143 % av Poleponnesos. Men du hänvisar ju till alla bränder i Grekland så då blir ju det procentuella förhållandet ännu mindre!

Och du menar att den Svenska branden var större? Då måste du ha missat satellitbilderna som funnits både på nätet, i tidningarna och även på Kalimera. Jag är bestört både över ditt påstående och din okunskap.

Har du förstått omfattningen av detta överhuvud taget? Det är över 10.000 brandmän och soldater som kämpar mot detta. Ca 2000 brandfordon och omkring 50 flygplan och helikoptar. Och det räcker inte!

Branden i Sverige är som att jämföra en brinnande tändsticka med en Majbrasa...

Peter
Svara med citat
Gammal 2007-08-28, 22:37
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
100 x 100 m = 1 hektar
Det är 1 ar som är 100 x 100 meter.
I hektar är 100 ar, dvs 10 000 m2.
Svara med citat
Gammal 2007-08-28, 22:47
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Nå begynner jeg virkelig å lure... 100 x 100 meter er 10 000 m2... er dette et ar eller et hektar? Jeg har alltid trodd at 1 ar er 100 m2, 1 dekar = 10 ar = 1000 m2 og 1 hektar = 100 ar = 10 000 m2. Mine beskjedne gresk-kunnskaper når det gjelder tall sier at dette må være riktig, men korriger meg hvis jeg tar feil.
Svara med citat
Gammal 2007-08-29, 09:07
xixis avatar
xixi xixi är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

En ar är ett ytmått och 1 ar = 100 m²
1 hektar = 100 ar = 10 000 m²

Jag är bara rädd att allt ska schabblas bort av den grekiska staten. Jag vill se lite reformer. Bl a att Grekland ska ta bort den utomordenligt idiotiska lagstiftningen om byggnation på brunnen mark.
Jag vill se plantering av träd och buskar och det så snart man kan plantera i områdena.
Jag är så himla less på alla mutor hit och dit. :-( Jag hör sådana skräckhistorier ibland angående mutor att jag undrar om någonting funkar ö.h.t.

Jag hoppas också att det börjar regna snart, men det ser inte riktigt ut som att det kommer att hända.
Svara med citat
Gammal 2007-08-29, 10:43
Agapi Agapi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Det hemska är att Greklands grönaste skogar ligger just där. Var kommer den friska luften nu ifrån? Aten?
Har tur som bor en bit därifrån. Även fast det brunnit i Preveza, Ioannina och Plataria=samtidigt nästan så kan man inte jämföra med denna förstörelse. Men vi kommer märka på skatten att vi hjälper de drabbade. Det är säkert.
Här på nyheterna säger de att det ser värre ut än det gjorde efter andra världskriget. Och det kan jag verkligen förstå.

I lördags kväll satt vi hela familjen satt vi framför tvn och tittade på hemskheterna. Det var då elden börjat sprida sig enormt.
Jag, min man och mina två söner , 9 år resp 6 år.
Vi pratade lite löst om det skulle brinna här i vårt område vad vi skulle ta med oss. Äldsta killen: -Katten.
Yngsta:- Det är bättre i himlen där finns ingen eld eller översvämningar.
Vad säger man om en sån sak. Då släckte jag tvn och vi gick och lekte i rummet istället. USCh!
Sen efter ett tag när vi varit i rummet sa han GameBoy.
Varför då ,då sa jag.
För den kostar mycket pengar.

Lider med alla.

Katerina
Svara med citat
Gammal 2007-08-29, 11:18
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006
Standard Re: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Jeg så akkurat de oppdaterte estimatene over konsekvensene av brannen. Ca. 1840 km2 landareal brent, ca. 3000 mennesker har mistet sine hjem, og selvfølgelig verst av alt, 64 omkomne. Dette er tallene hittil, og det brenner fortsatt, selv om alle håper og tror at det aller verste er over.

Det kommer til å ta lang, lang tid før disse sårene er leget, både hos enkeltmennesker som skal finne et nytt fotfeste i livet, for hele lokalsamfunn som må bygges opp på nytt, og for Hellas som land. Jeg slutter meg til dem som inderlig håper at politikerne kan bruke mer energi på å reparere skadene i fellesskap, enn på å legge skyld på hverandre basert på hvem som ikke gjorde hva og når.

Senast redigerad av JohnS den 2007-08-29 klockan 11:20.
Svara med citat
Gammal 2007-08-29, 20:44
Iréne Iréne är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Huvudsaken är ju att katten skulle med

Senast redigerad av inkfish den 2007-08-29 klockan 21:06. Anledning: långt citat
Svara med citat
Gammal 2007-08-29, 22:16
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Och nya bränder har startat idag verkar aldrig ta slut! Ja visst vore det bra om man tog bort lagen ang byggnation på bränd mark, denna lag som FYI heter LAG 24 togs bort av PASOK och tyvärr återinfördes av dagens regering....Vi kan sitta här och "tjafsa" om hektar hit eller dit, ganska ovidkommande känns det som, jag själv har vänner som har förlorat ALLT och då menar jag ALLT! Jo visst de har livet i behåll, och de tackar vi för, men hus och tomtmark försvann i lågorna. I Grekland är man inte försäkrad som vi är vana vid i Sverige, kostar helt enkelt för mycket!

Jag vill därför uppmana ALLA som kan att skänka en slant, för det kommer att behövas!! Just nu i kväll genomförs en insamlig via grekisk tv!

Camilla
Svara med citat
Gammal 2007-08-29, 23:21
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Nej, inte nya bränder!! Usch, när ska det ta slut...?? Så ofattbart tragiskt, och det räcker tydligen inte till...

Håller mig uppdaterad via kalimera (tack alla för länkar osv) och våra kvällstidningar, men var mer kan jag söka senaste nytt?

Lena*.
Svara med citat
Gammal 2007-08-29, 23:29
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst

Du kan testa här, senaste timmens greklandsnyheter från Google News.
Pröva senaste dag eller vecka om du vill ha mer.

//PO
Svara med citat
Gammal 2007-08-29, 23:42
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Tack för bra länk.

Det står att det nu brinner på öarna också - men jag kan inte se vilka öar isf? Någon som vet?

Lena*.
Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 09:30
Agda Agda är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

61 byar vid Zacharo-Olympia och två vid Kalamata är utan ström. 5 byar har fått evakueras i gårkväll/i natt på "södra Peloponnesos", var exakt det är vet jag inte ännu.
Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 09:34
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Detta är så hemskt! Vart tar alla evakuerade människor vägen? Hoppas att bränderna släcks snart... Tänker på alla där nere!

Mia
Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 10:11
anoula
Gäst

Citat:
Vi kan sitta här och "tjafsa" om hektar hit eller dit, ganska ovidkommande känns det som
Håller HELT med dig!!
Citat:
Jag vill därför uppmana ALLA som kan att skänka en slant
Vi ska definitivt skänka pengar. Frågan är var man säkrast gör det? Tyvärr är det ju så att när sådana här katastrofer uppstår så finns det alltid oärliga fulingar som vill tjäna pengar på det. Ska höra mig för idag.
Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 10:42
pao pao är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006

Tyst protest i Aten

Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 10:56
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

På nettstedet dailyfrappé står det i dag at:

A European Science monitor report has stated that Greece has seen more fire activity in this past August, than any other European country this whole decade.

Det sier endel om omfanget. Klart vi må sende penger!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:16.