![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Yoghurt innehåller så lite mjölksocker att det brukar fungera bra för de flesta som är laktosintolleranta. Fetaosten är nästan aldrig gjord på komjölk utan oftast på får eller getmjölk så den är ok. Vuxna greker dricker nästan aldrig mjölk och om det inte finns så går det kanske att avstå under en resa. Ta enzym om du vill ha mjölk i kaffet det brukar fungera.
Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Grekerna behandlar mjölken annorlunda än vi i Norden, därför tål man tex. youghurt. Var det homogeniseringen som saknas i mjölken i Grekland... har fått uppgiften av ebnläkare.
|
|
||||
|
||||
![]()
Du tål yoghurt för att den innehåller laktos bara i små mängder. Oftast går det bättre med feta produkter som innehåller mindre mängder laktos. Kanske därför den grekiska youghurten fungerar bättre. Jag tål fet grädde men inte lättalternativen.
Här kan du läsa mer http://sv.wikipedia.org/wiki/Laktosintolerans Eva Senast redigerad av Eva L den 2007-08-02 klockan 14:10. Anledning: Tillägg |
|
||||
|
||||
![]()
Hårdost funkar alltid för mig men inte mjukost. Jag har alltid lactrase med mig även när man ska gå bort och dom kan ha använt mjölk i maten. För då är man säker och slipper få ont i magen och massa andra beskymmer.
|
|
||||
|
||||
![]()
Hej!
Har tipsat tidigare om översättningskort att man inte tål mjölk som finns att skriva ut / beställa från www.celiaki.se. Kortet finns även på grekiska och det kan man sedan visa upp när det behövs. //Sussisanna ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|