Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2025-04-01, 08:05
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008
Standard Er man i Ierapetra mars 2025

Nu har jag skrivit så många månadsbrev (153) och blivit så invand, att jag nästan skulle kunna skriva dem i förväg. Men jag tar väl mars månads brev nu och berättar om det vi nyss upplevt.

Den sista dagen i februari gick 15.000 (sas det) i Ierápetra ut och demonstrerade mot Tempe-katastrofen, tågolyckan som ni väl är informerad om? Det var nästan 430.000 som deltog i Aten. Två dagar senare var åter många tusen Ierápetra-bor ute på gatorna igen. Nu var de inte arga bara glada! Det var årets karneval! Många deltog i det färgglada rytmiska tåget, medan många gånger fler nöjde sig med att vara åskådare längs paradgatan. För mig, med hörapparater, är ljudnivån bedövande. Stänger jag av dem, hör jag inte ens vad de närmaste säger. Kul att vara med i alla fall.
I Östersund demonstrerade man mot en ev. blivande gruva, som skulle kunna förorena dricksvattnet. Här sker dock demonstrationer mycket oftare än i Sverige.

Angående Tempe-katastrofen gjordes en misstroendeomröstning mot regeringen den 7:e. Den pågick under 42 timmar med 172 parlamentsledamöter som gjorde inlägg. Siffrorna blev 157-136 till regeringens fördel, men en medborgarundersökning visade att 57,5 % av folket vill ha ett förtida val. Enkäten angav också att 78,5 % av de tillfrågade anser att regeringen inte gör tillräckligt för att säkerställa full insyn. Nya åtal väntas. F.n. är 44 åtalade i rättsprocessen.

I vår kyrka i byn – Agia Saranda – var trängseln lika stor som publiken vid den svenska melodifestivalen fick uppleva. Men inte lika många! Inte lika häftigt. Inte lika mycket skrän. Bara tända ljus men inga ljuseffekter. Ingen dans och inget hoppande. Som boende i byn deltog vi vid kyrkans årsdag den 9:e. Man behöver inte vara ortodoxt troende för att delta i mässan. Prästerna var minst två och den f.d. polisen Sheriffi delade ut det välsignade brödet efteråt. När någon snabbt lämnade kyrkan, berodde det på inkommande telefonsamtal. De med rökbehov stod redan utanför.

Mars är för oss en riktig fyllerimånad. Det finns så många ”fiskar” födda då, som startade sin livscykel sommaren innan och som nu åter vill ha vatten och vin. Ylva hade 79-årskalas på taverna Oasis med massor (25) som festade. Två dagar tidigare hade vi gjort en tripp tillsammans med Angelinas familj, då vi firade hennes 55-årsdag.

Vädermässigt kan månaden klassas som oförutsägbar, eftersom förhållandena förändras snabbt. Vi bytte från mössa och vantar till t-shirt och kortärmat och tvärt om, gång på gång. När det inte var molnigt mot Lasíthi, kunde man se de snöklädda bergen där. Tyvärr behövde vi inte byta till regnkläder, för regnen var sällsynta. Den 30:e blev det ljust 1 timme längre på kvällarna, vilket jag uppskattar.

Vi hade ett strömavbrott (den 20:e), när det stormade som värst. Det gjorde att det var svalt på morgonen, bara 16 grader inomhus. Vi fixade frukost med hjälp av gasolkök/petrogasi, innan vi åkte till gymmet. När vi kom hem igen, var det ännu kallare inomhus och ingen el. Eftersom en annan elmätare än vår roterade, gick jag in till en av grannarna och frågade om strömmen fungerade. ”Nai = jo”. Det kan vara säkringen, sa han. Mycket riktigt. Det var en termosäkring som hade löst ut och huvudsäkringen hade också slagit av. Senare på dagen ville inte hörapparaterna fungera. De hade ju inte blivit laddade under natten. Vad var problemet? I kyl/frysen hade kompressorn pajat, som en expert från staden fick åtgärda. Det gjorde han så snabbt och bra, att ingen mat behövde kastas.

Februari var ju en kylig månad, så vi förmodade att kostnaden för el skulle vara stor. Nej, den var bara 169 € och fortfarande subventionerad av staten med 11 €.

Vad har hänt med den grekiska hårdosten? Vi har alltid gillat graviera, som vi kunnat köpa på marknaden av en man från Réthymnon-området. Nu har han inte varit på plats det senaste året, varför vi har fått nöja oss med att köpa från andra håll. Den som har fått mest beröm, Naxos, kostar 20 €/kg, men känns väldigt ung i smaken. Den dyraste 25 €/kg var heller inte smakrik. Är det någon som har kunskap/smaksinne, eller har våra smaksinnen decimerats?

Det är en enorm blomsterprakt i naturen. Hela fält av blommor breder ut sig. Det är bara att njuta och acceptera att Ylva vill ha foton på stora som små. Många av dem lägger hon ut på Facebook. Den sista veckan har vårt aprikosträd blommat ymnigt med sina vita kronblad. På olivträden finns redan nya blomklasar.

Månadens gapskratt stod Ylva och LiNo för. Väninnan ringde till Ylva och frågade: ”Vad gör du”? ”Jag sitter här med massageapparaten”, svarade Ylva. ”Har du inte Jannis kvar då”? svarade LiNo. Skratten ville aldrig ta slut. Massage-apparaten, inte staven, hade Ylva fått av mig i födelsedagspresent, för att gnugga vekryggen.

Ylva överraskades en dag, när hon satt ute på verandan. En ung flicka, ny granne (?), kom och frågade, om hon ville ha 10 färska hemägg. Hon hade fått dem av sin grandma. En vecka senare kom samma flicka med tomater och paprika. Ylva vet fortfarande inte vad hon heter. Det gäller att snabbt hinna starta ett samtal.

Väderstationen i I-a säger: 18 mm regn, medeltemperatur för månaden 15,8. Högsta temp. 23,4. Lägsta 7,3 grader. Men Sisi på nordsidan hade 33,7 den 16:e, marsrekord.

Detta var inlägg 182 på kalimera.se. Ulf Wiman gjorde 183, så snart passerar jag!

/ Jannis. Tag vara på livet, så länge det varar.
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:54.