Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2023-11-30, 08:48
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 760
Standard Paleochora i december 2023.

Så var det dags igen! För trettonde gången reser jag ner till Paleochora för en decembermånad i min kära by. Ja, egentligen startade jag den 26 noveber, då mitt flyg gick från Arlanda till Aten och Chania med Aegean Air.

På Arlanda väntade mig en glad överraskning. Aegean har verkligen tagit sig samman. Incheckningsdiskarna var 29 till 31. Där öppnar man diskarna 2 timmar innan avresa och redan då brukar det vara lång kö. Därför kom jag till flygplatsen 3 timmar i förväg för att vara först i den kön. Då upptäckte jag att på "zon 2" kunde man droppa bagaget till Aegean, om man hade skrivit ut boardingcard och bagagetagg. Och det hade jag ju gjort! Då hade jag ju lång tid att gå från terminal5 till gamla 4:an, som nu heter 5. Lite väskekontroll vid Sky City innan jag gick till säkerhetskontrollen för vidare färd mot Aten. Jag fick sedan sitta på Atens flygplats i 4 timmar innan jag åkte vidare till Chania. George, min taxichaffis, hämtade sedan upp mig och vid midnatt anlände jag till hotel Vranas. Ni må tro att jag sov gott den natten!

Dagen efter körde George mig till Paleochora. Hans hustru Emanuela följde även med och det blev ett kärt återseende. Dom skulle övernatta halvvägs tillbaka till Chania, där dom har sina olivträd.

Nu har jag varit i Paleochora i 3 dagar. På havet har det gått höga vågor, men idag är det bättre. Det har varit cirka 18 grader på dagarna och ett par grader kallare på nätterna. Idealiskt och idag har temperaturen gått upp till 20 grader.

Jag återkommer!

Birgitta.




På Red Bicycle hamnar jag alltid för att äta frukost.




Bougainvillean är fortfarande vacker.




Ett trevligt cafe.




Ganska folktomt i Chanias gamla stad i slutet av november.




"Min" gränd i Chania. Bor alltid i det rosa huset till höger.




Mysbelysning och värme på taverna Red Bicycle.




Waters Edge Cafe i Paleochora, som nu bytt namn till Meltemi Cafe. Hunden Elvis hälsade som vanligt mig välkommen!



Haris och Katerina med hunden Raina.




Första morgonen var det lite mulet och regnigt.




Jag har alltid med mig Kalles Kaviar och mjukost.




Jag har hunnit adventspynta i min studio hos Haris.
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT