![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Grekisk musik har en bred spännvidd med olika musikstilar där vissa av dem fastnar mer än andra. Jag lyssnar oftast utifrån vilket humör jag är på, vilket innebär att ena dagen spelas t ex Manolis Mitsias, medan nästa dag så passar han inte alls in i tillvaron. Har försökt fundera i banorna vilken musik jag lyssnar på samt när det lyssnas och då kommit fram till nedanstående grovhuggna indelning.
Folkmusik och traditionell musik är nog det som spelas oftast här hemma. Hög greklandsfaktor där danslusten väcks till liv. Liturgi/hymner gillar jag mest när jag verkligen behöver komma ner i varv. Avkopplande och stämningsfull. Rempetika lyssnar jag oftast på när det är dags för ouzomezé här hemma. Pontiaka kommer ofta fram när det behövs kraft och energi, t ex städning. Stärkande faktor. Nisiotika gör mig allmänt glad. Ger bilder av öar, hav, båtar, vind och människor. Ballader och melankoliska sånger när jag bara vill vara för mig själv. Ungefär så ser mitt grekiska musikval ut för tillfället, samtidigt som jag undrar hur ni andra väljer/lyssnar. //Zanét ![]() |
|
|