Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resebrev

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2015-05-14, 14:31
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard AIOLOS, vindarnas gud hälsar från Panormos på Tinos



Jag måste begränsa mig nu bara till norra delen av ön, fiskebyn Panormos, där vi bodde fem nätter och bergbyn Pirgos, dit vi vandrade ett par gånger.

Vi bodde på Theodora (booking.com) och jag fick till min stora glädje öva min grekiska, för kiria Teofora och maken inte talade engelska .



Gymnastiki, skrattade värden när jag klättrade upp på tiotals trappor.

Men Teofora ömmade oss med sin hembakna kaka och värden med självgjord retsina.



Utsikten från vårt "hem" mot Panormos



Wifi fungerade inte under hela tiden, men det störde inte oss. Vi ville njuta av härlig fred. Jag försökte att halta efter maken på vandringsstigar på bergen och till stränder, han sprang förstås ivrigt som en stenbock !



Jag älskar nog klippor och stenar, men nån gräns borde också dom ha, för så en gumma med höftsjuka!!







Hoppas att den fina stranden "Agia Thalassa" blir vackrare före sommaren !



PIRGOS är ju ett konstverk i sin helhet! Där kunde man vila sig hur länge som helst och bara titta på allt vackert. Gatstenarna där var så fina att man knappast vågade att gå över dem.







Det finns en berömd artskola i byn bredvid Marmormuseet.

Halepas var en av de största i Grekland.



Vilka tillvarandra passande färger!







Tinos erövrade nog våra hjärtan. Ön är mycket karg. Jag saknade nog trädens skugga och grönska, jag är ju skogarnas människa. Men vida vyer är nog mycket lugnande.

Jag nästan tror att strandstigar i Panormos ska möta denna vandrare på nytt en dag i framtiden. Hoppas att vindarnas gud är då lika välvillig som på vår resa, när stormvindarna blåste någonstans på annat håll!


Senast redigerad av Kalimera den 2015-05-14 klockan 19:09. Anledning: Fixade bildlänkarna
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT