![]() |
|
||||
|
||||
![]()
...men nu har det i allafall vänt, nu får vi längre dagar vartefter. Här i Grekland är det inte så dramatiska skillnader på dagarnas längd som till exempel i Jämtland där jag växte upp, för att inte tala om områdena ännu längre norrut.
Jag har ett bra mått genom mitt köksfönster. En horisont av ganska låga berg böljar där borta, och solen går ner i de olika vindlingarna beroende på vilken årstid vi har. Vi ser inte de dramatiska sonedgångarna som så fascinerar besökare i Myrthies och Masouri - hur många foton har tagits där med Telendos och havet i solnedgång- men kan sommartid njuta av en utdragen skymning i stället. På grund av öns bergiga struktur finns det inte många byar eller hus som har både morgonsol och kvällssol. Sol har vi i alla fall så gott som varenda dag! Fukten inomhus drar ner temperaturen väsentligt så här vintertid. Min avfuktare producerar bortåt en liter per dygn i sovrummet! En god vän som har sitt hus nära havet skaffade sig en lite större modell och häpnade när han fick 12 liter kondensvatten första dygnet! Man kan ju föreställa sig hur hans textilier och mattor var gömställen för all denna fukt! Alla möjliga modeller av element och värmefläktar finns att köpa. Dock vill ingen betala mer för elen , hellre fryser man...De hus som har skorsten är lätt räknade, man har byggt för sommar, inte för värme. Otrolig marknad för den som kan producera och sälja (billigt) soldrivna värmekällor! Det får inte innebära större ingrepp i huset. Jag kommer att vara den första som köper! Tills vidare gäller: Värmemadrass och gammaldags värmeflaskor för hett vatten. Oslagbar kombination...Ylletröja, tofflor, pyjamas, låta bli att duscha ofta, dubbla gardiner...rena femtiotalsnorrland alltså. Det trodde ni inte, ni som bara varit här sommartid! |
|
|