![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej vänner av grekland!
Efter många, och nu mer långa, resor till Kreta har det blivit en hel del Rakis. I början var det motvilligt jag drack dem men man vänjer sig vid det mesta, allra helst som de bjuds överallt och jag bara vägrar att dricka Ouzo. Nu för tiden slinker de ner som vore de plåt och min stupe magnetisk. Vissa smakar bra (som Rakómeló), andra fruktansvärt illa (som den hyresvärden kryddat med Oregano?!), andra är näst intill smaklösa. Jag har vid ett tillfälle i Athen även blivit bjuden på något de (Atenarna) kallade Tsipourou och påstod var starkt. Antingen är jag mycket van eller så överdrev de rejält.... Hur som helst, min fråga till de sakkunniga är: 1- Vad är skillnaden? I produktion, innehåll, styrka etc mellan dessa mer eller mindre förädlade drycker? 2- Dricker grekiska kvinnor generellt Raki etc? Jag har bara stött på ett fåtal som ens smakat (och ännu färre som klarat samma mängder som mig). Hjälp mig reda ut begreppen någon. Kikh, Kritika i själ och strupe, som nyss nosat på snapsglaset ![]() |
|
|