![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hei! Jeg har vandret mye på sørvestkysten av Kreta, og er relativt godt kjent i området. Men jeg har aldri drevet med terrengsykkel, noe som selvfølgelig preger svaret mitt.
Paleochora og Sougia ligger ved kysten, med de høye fjell rett bak. Det er i prinsippet en bilvei til henholdsvis Paleochora og til Sougia, og disse veiene kommer ned fra fjellet. På grunn av bratte fjell er det heller ikke vei langs kysten mellom Elafonisi og Paleochora, heller ikke mellom Paleochora og Sougia. Jeg kan derfor vanskelig se at dere vil finne sykkelruter på 3 - 4 mil i flatt terreng. Men det er mulig å gå/vandre strekningen Elofonisi - Paleochora og Paleochora - Sougia, og også videre østover langs kysten helt til Hora Sfakion. På deler stiene er mulig å sykle, men det er mange partier med klyving og/eller mye stein og sand, og jeg tror dere må belage dere på å bære syklene store deler av disse rutene. Vil dere opp i fjellet å sykle, er det mange muligheter. Dere kan følge veien ut av Paleochora over fjellet og ned til Elafonissi, eller sykle over fjellet til Sougia via Azogires. Dere kan kanskje også sykle til Omalos? Men å syke langs kysten, ser jeg på som utfordrende. Det kan være smart å anskaffe et godt kart, for eksempel Western Crete fra Harms Verlag. Hvorvidt Notos leier ut terrengsykler, vet jeg ikke. Jeg har kun leid bil der. Lykke til! Senast redigerad av Ninette den 2012-02-13 klockan 20:01. |
|
|