Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2011-05-16, 16:03
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Klippa mattrasor

Men Karin, inte är det tråkigt!

Här har jag sett hur man varpar. Inte med en sån där varpstol som används i Sverge, nej några knaggar i en lämplig mur och sen går man femhundra gånger fram och tillbaka med sin varptråd.

Som jag sa ser vävstolarna också annorlunda ut. Det var nära att jag vunnit en på lotteri på Telendos några år sen, en nytillverkad.

Vävning är en ur-ur-urgammal teknik, och man häpnar över hur fina resultat som åstadkommits och fortfarande åstadkommes med denna i grunden superenkla konstruktion.

Du som besöker Grekland kan följa ljudet av dunkandet och se hur det går till här! Tack vare de varma somrarna sitter man gärna utomhus i någon gränd eller hörna på gården.

Jag har lyckats filma en gammal man som gör tjocka mattor av getragg i en vertikal vävram, ja nu är han för trött och klen, men det var fint att få se alla moment i den verksamheten.

En vävstol tar ganska mycket plats, och det blir dammigt omkring den, men många med mig har haft fina och skapande stunder vid sin vävstol. - I hela världen!

Eva, en dag får du både tid och lust...och plats...
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:02.