![]() |
|
||||
|
||||
![]()
I onsdags fick jag följa med en av mina vänner till Chromonastiri (Χρομοναστήρι) dit han var inbjuden när de tillverkade raki (tsikoudia). Det var en upplevelse! I vad som närmast var en lagerlokal (en stor olivoljetank i ena hörnet, några lagerhyllor vid ena väggen och rakiapparaturen i den andra hörnan) hade man ställt upp några rangliga bord, där ett 20-tal personer bänkat sig med massor av vin och grillat kött av olika slag m.m. Ute på gården stod grillen uppställd och grillningen var i full gång! Innehållet i plasttunnor med skal- och kvistrester efter vintillverkningen, som fått stå och jäsa under ett antal veckor (mäsk), hälldes i en stor koppartank, som det eldades under. Tanken anslöt genom ett rörsystem till en ståltank under vilken en stor vit plastbehållare stod. I den rann sedan den färdiga rakin ner i en fin stråle. Hela processen tog 1,5 – 2 timmar. Naturligtvis hade batteriet tagit slut i min kamera så det blev inga bilder tagna.
![]() Här kan ni i alla fall se hur det går till: http://www.youtube.com/watch?v=InbRenbmIZ0&feature=related På torsdag, Ochi-dagen, ska vi åka till en annan by där vi också ska få vara med om rakitillverkning (och fest naturligtvis!!) ![]() ![]() Detta kommer att bli en fin avslutning på mina fem veckor här i Rethymnon denna höst. Ingegerd |
|
|