Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Rethymnonkusten

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2010-10-24, 22:42
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005
Standard Rakitillverkning

I onsdags fick jag följa med en av mina vänner till Chromonastiri (Χρομοναστήρι) dit han var inbjuden när de tillverkade raki (tsikoudia). Det var en upplevelse! I vad som närmast var en lagerlokal (en stor olivoljetank i ena hörnet, några lagerhyllor vid ena väggen och rakiapparaturen i den andra hörnan) hade man ställt upp några rangliga bord, där ett 20-tal personer bänkat sig med massor av vin och grillat kött av olika slag m.m. Ute på gården stod grillen uppställd och grillningen var i full gång! Innehållet i plasttunnor med skal- och kvistrester efter vintillverkningen, som fått stå och jäsa under ett antal veckor (mäsk), hälldes i en stor koppartank, som det eldades under. Tanken anslöt genom ett rörsystem till en ståltank under vilken en stor vit plastbehållare stod. I den rann sedan den färdiga rakin ner i en fin stråle. Hela processen tog 1,5 – 2 timmar. Naturligtvis hade batteriet tagit slut i min kamera så det blev inga bilder tagna.
Här kan ni i alla fall se hur det går till:
http://www.youtube.com/watch?v=InbRenbmIZ0&feature=related
På torsdag, Ochi-dagen, ska vi åka till en annan by där vi också ska få vara med om rakitillverkning (och fest naturligtvis!!)
Detta kommer att bli en fin avslutning på mina fem veckor här i Rethymnon denna höst.

Ingegerd
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:37.