![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag kom just hem från 3 härliga veckor i Parga! Vad kan man önska sig mera, utom ännu längre tid där förstås. Det var min tredje Pargaresa, jag har varit där 3-4 veckor varje gång.
Stränderna i all ära men det jag mest ser fram emot då jag åker till Parga är att få vandra runt på stigarna i olivskogsbergen. Det är SÅ skönt och avkopplande, och så höjer man konditionen dessutom. Stigar finns det i massor, så det gott och väl räcker till för 3 veckor. Förutom att vandra runt i Pargas närområde kan man åka till Acheron river i byn Glyki och vandra längs floden där. Det finns också en stig upp i bergen alldeles i närheten. Den tror jag att många missar. Inte alls svår att gå och mycket fin natur. När man kommer till T-korsningen i Glyki ska man ta till höger och strax när man kört över en bro, svänga till vänster. Vid en parkeringsplats en bit upp kan man lämna bilen och fortsätta till fots. Stigen går förbi/genom en tunnel, till en liten rastpaviljong, och vidare ner till floden igen där det finns en bro. På hemvägen kan man stanna till vid sjön Kalodiki, som ligger precis där vägen tar av ner mot Parga, där det står Parga 10 på en skylt. Alldeles nära korsningen finns en stig ner längs sjön, det är skyltat. Alla vandringar finns detaljerade uppgifter om i vandringshäftet + bra karta, "Walks in Parga" av Lance Chilton. Det kan köpas i en affär precis vid den stora kyrkan i centrum eller på ITS resebyrå, också i centrum. Eller så beställer du den från bokus.com Jag rekommenderar det starkt om du är det minsta sugen på att vandra. Kan också tipsa om en webcam över Parga (klicka på bilden för att få den större): http://penteli.meteo.gr/stations/parga/index.htm Senast redigerad av Carita den 2010-06-02 klockan 09:23. |
|
|