Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2005-03-19, 20:57
Kapetan Ariss avatar
Kapetan Aris Kapetan Aris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1
Standard Får/koost i olika skepnader


Nu vimlar det i affärerna av "grekisk får/koost". Det finns svensk,dansk,bulgarisk,rumänsk,turkisk m.m. Till och med Liddl har tysk/grekisk fårost! Självklart väljer jag oftast den grekiska. Men det är inte alltid jag kommer över den där jag bor. Och då får det bli ett surrogat. De säljs oftast i plåtburkar eller plasttråg som de grekiska. Vissa är mjukostar, och andra som utlovar begränsat fettinnehåll har en konsistens som frigolit. Det är en mycket stor variation på både smak o innehåll.
Jag bara ödmjukt undrar, får en fårost vara och smaka vad som helst. Det finns inget namnskydd!! Har någon träffat på en av dessa surrogatostar som kan konkurerra med de grekiska ostarna? Finns det också bland de grekiska som säljs i Sverige mindre bra kvalité? Finns det bland den stora floran "surrogat" ostar, märken som kan konkurerra med den grekiska osten?
Vad har alla fårostälskare på Kalimera för synpunkter?

Själv har jag just nu i kylen en bulgarsik fårost i fyrkantig plåtburk av märket Vanella som är helt ok som surrogat, men inte är det som äkta vara.

Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT