![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har gnölat lite över maten i Pigadia under åren, har haft svårt att hitta sådan mat som jag tycker om: enkel, traditionell grekisk mat. Orea Karpathos smårätter spelar i särklass och jag äter gärna gyros, som på Tis Erasmias - men sen har det varit svårt. Har fått kompromissa med pasta och pizza ibland för att få variation.
Därför var det en glad överraskning i år när jag insåg att jag plötsligt har precis tillräcklig variation för att få en semester att gå runt. Inte minst tack vare det här nya stället, Vala: ![]() Skylten var ännu inte klar men det är gamla To Feggari, vägg i vägg med Pizzeria Bella Karpathos, som bytt regi inom familjen under sommaren. Konceptet är peka-i-köket bland ett fåtal rätter som lagas varje dag (av en hemvändande pensionerad kock och amerikagrek). Och nu fick jag äntligen de gamla traditionella långkokrätterna som jag inte hittat i Pigadia tidigare som kyckling med potatis i citronsås, lamm i tomatsås med grönsaker, kyckling i vinsås osv, allt lagat i långpanna i ugnen. Dessutom fanns mycket goda kokta grönsaker, det fanns moussaka, pastitio, gyro osv. På 14 dagar åt jag tråkigt en enda gång, lunchen i Apella. Men det visste jag ju, den tavernans främsta förtjänst är utsikten. Allt annat jag åt var - jättegott ![]() Middagar åt jag på: Orea Karpathos 4 Vala 3 Pelagos 2 Mesogeios 1 Tis Erasmias 1 Under the Trees 1 To steki i Mesochori 1 Kyrkan i Mesochori 1 (Pelagos har inte samma höga klass på maten som de övriga - men genom att plocka bland smårätterna äter jag gott där också och njuter av musiken) Luncher åt jag på: Ammos Mangos 3 Orea Karpathos 1 Dramountana i Lefkos 1 To Steki i Mesochori 1 Tis Erasmias 2 Olive Garden i Kyra Panagia 2 Christou Pigadi 1 Apella 1 Taverna Klimataria i Volada 2 De enskilt godaste rätterna var nog: imam baialdi i Christou Pigadi ugnsbakad kyckling i tomatsås på to Steki i Mesochori den karpathiska korven och favan på Orea Karpathos kalamarin på Under the Trees Och ingen pasta eller pizza blev det ![]() Fyll gärna på med var ni åt godast senast på Karpathos, det är kul att prata mat ![]() |
|
|