Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kefalonia

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2008-06-23, 14:10
Magnus lindskog Magnus lindskog är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008
Standard Sv: Hyrbil på Kefalonia

Hej!

Har just kommit hem från en vecka på Kefalonia. Vi hyrde av CBR i Lassi (där vi bodde) efter att ha kollat runt lite. Av allt att döma är CBRs försäkring bättre än övriga. Dessutom har de kontor på flera orter på ön och att döma av alla hyrbilar vi såg när vi körde runt så är de en av öns största uthyrare.

Vi kollade bl.a. Reliable i Argostoli (den som Kalimera-Janne rekommenderar). Prismässigt låg de lika med CBR (prisex: €105 för en Hyundai Atos i 3 dagar). Vi hyrde en Fiat Albea 1,4 i 3 dagar för €145. Enligt AirTouirs representant (Christoffer) skall AT-kunder få rabatt. Det var det dock lite si och så med när det väl kom till kritan. Mitt tips är dock att ni hör med representanten innan ni pratar med hyrfirman, för det kan tydligen spela lite roll vem som pratar med vem...

De flesta uthyrarna (inkl Reliable) försäkrar inte skador på underrede, däck samt har en självrisk vid skada där du själv är vållande. CBRs försäkring däremot täcker även detta. Av vad vi kunde läsa oss till skulle det alltså inte kosta oss ett enda cent till om det hände något, oavsett vad och varför.

Kan varmt rekommendera en bil i en något större klass än de allra minsta, för motorstyrkans skull. Vägarna är överlag bra, men det blir på sina håll lite brant och då var det skönt att ha en motor som orkar lite.

Att köra där är faktiskt inte så farligt. Visst, morgonrusningen i Argostoli är stundtals lite hetsig men man kommer in i det rätt fort. Ut ur stan kommer man också rätt fort, det är just inte så stort. Öborna själva kör överlag väldigt fort, men hetsar inte nämnvärt och kör om så snart tillfälle ges. Grekerna själva använder varningsblinkers för att tala om att det ska stanna till (eller för den delen dubbelparkera mitt på huvudgatan... ), så det använde jag flitigt för att släppa förbi bakomvarande bilar när tillfälle gavs.

Ett tips är att skaffa en bra vägkarta där stadsplanen över Argostoli finns med, eftersom där finns en del gator som är enkelriktade. Vi köpte en som inte kostade mer än ca €3 som visade sig vara mycket tillförlitlig över hela ön. Det finns ett par olika att välja på, kan återkomma senare med exakt namn på denna.

Skall ni bara köra förbi Argostoli rekommenderar jag att ni från Lassi-hållet svänger höger där det står en skylt till "Cephalonica Botanica". Då kommer ni på en "bypass" som tar er förbi stan och ut till korsningen där ni kan köra mot Fiskardo, Skala, Poros m.fl.

Mvh,

Magnus Lindskog
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:49.