Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resebrev

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal idag, 08:34
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard En annan dag här på Tilos

Den här morgonen är min man på vandring upp till det lilla kapellet Ágios Andónis strax ovanför staden Livadia.
Någon timme senare vandrar jag upp till bageriet, därefter ner till affären för att köpa en flaska vitt vin till kvällen.
-Har du köpt rödvin säger min man när han senare får syn på vinflaskan, du som inte dricker rödvin. Jag stirrar på flaskan, sen på min man.
-Jag trodde det var vitt vin. Det fanns bara två flaskor kvar så jag köpte båda.
Med läsglasögon på studerar jag etiketten med den färgglada fågeln och läser: red dry wine. Synar flaska nummer två som är lika röd och torr = dubbelfel.
Men fel kan bli rätt.
Vinet lätt och okomplicerat: inga muskler, ingen ekfat, inga sträva tanniner som får saliven att försvinna och läpparna att fastna på tänderna - som att äta riktigt mörk choklad. Ingen doft eller smak av: läder kaffe tobak stall tjära eller choklad. Plötsligt känner jag doften av tobak ~~~ men som visar sig komma från balkonggrannen.
Det grekiska vinet heter Filoxenia Φιλοξενία och betyder gästfrihet. Priset 4 euro fick både mig och plånboken att le.
Svara med citat
Gammal idag, 12:16
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013
Standard Sv: En annan dag här på Tilos

Tack för reflektionen över ditt köp av två buteljer kokkino krasi. Det får mig också att le! Jamas 🍇🍷

Ibland blir man så överraskad. Vi köpte en gång en liten flaska retsina på Koufonissi av två mycket gamla damer i ett mycket litet supermarket. Flaskans etikett var sliten och vi hade ingen kapsylöppnare att öppna den med, vilket egentligen behövdes. Men vi tog väl till tänderna eller nått.... Men den retsinan - så ljuvlig! Aldrig har vi stött på liknande retsina.

Njut av tillvaron på Tilos. 🤍💙
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:10.