Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2025-09-15, 19:01
Carle Carle är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012
Standard Hallå från Mamma Mia öarna.

Två hela dagar på Skopolos, tyvärr 4 h väntan i hamnen på Skiathos fast det gick på båtar o en borde vi fått ta. Skrev ett långt inlägg men skulle lägga in det var jag utloggat hinner inte mer nu, blir ett längre reserv i oktober i stället. Tagit buss till Milla Beach idag o gör det resten av veckan. 4 E enkel biljett o gratis solstolar . Trevlig by med mysiga gränder, god mat dock lite högre prisnivå än Kreta. Hittat baren från 1998, La isla
Svara med citat
Gammal 2025-09-16, 09:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Hallå från Mamma Mia öarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
Skrev ett långt inlägg men skulle lägga in det var jag utloggat hinner inte mer nu, blir ett längre reserv i oktober i stället.
Vad synd! Men den som väntar...

Njut av livet och Sporaderna!
Svara med citat
Gammal 2025-09-16, 17:27

En fjärdedel av resan har snart gått. Fick vänta 4 h i hamnen på båten till Skopolos. Kom fram kl 20 och det var mörkt och nån brud pratade engelska. Ingen skriftligt info. 6 pers checkar in och inga listor fanns förbereda att bara fylla i passnr. Ut på stan o 7 min senare , efter vänt o gått åt fel håll hittar vi en taverna med god mat bredvid La isla. Där köpte vi loss en hela gin inkl virke 1998

Söndag tar vi tur i byn, hittar en båt i hamnen med svensk flagga och de seglar 6 måndag per år i medelhavet o vi fick info om hamnmyndigheterna o avgifter. Hittar en bar i gränderna som har regler, inget prat om corona, men resor mat o sex. . Har stor pool , ca 50 m runt, god frukost och stekta ägg görs inför gästerna, i måndags var tjocka pannkakor. Har en två med balkong o 5 sängplatser men inga bestick glas assietter eller glas?

Köper bussbiljett till Milla Beach o buss går kl 10 på måndag. God pastisio i gränderna o bykrog på kvällen.

Måndag, kl 10 väller, väller folk på bussen i via bakdörren. Folk knökas in stående. Grekiska personer som ska jobba kommer inte på. Är man inte med i EU o betalar medlems avgift bör man inte ta upp plats för folk som vill sammarbeta. 40 min till stranden, gratis solstolar o god lunch, taramosalata o 20 cl ouzo för 9 E. Tog by korv. Buss hem kl 18 tror vi men kommer upp 20 min innan o det är höst turlista! Bussen kommer , vilken tur. Lika knökfullt med självupptagna britter såklart, åk till Bergen eller Blackpool.

Efter goda köttbullar tar vi oss till baren med corona förbud , helt sjukt. Man sitter i gränderna, dryck ur plastglas o Mamma Mia går på en husväggen . Man hör inget för en kläder butik mittemot utan gäster som kör högt ” hits of the 80” s tja big in Japan till Meryl Streep.

I morse var det extra buss och mindre folk dit o hem. Nån måste klagat. Så missnöjda med lunchen, inga grönsaker fanns att få fast vi visade info på grekiska om diabeteskost som funkat tidigare i landet. Nej bara sallad. Köttbullar med grönsallad o tomat? Fick stekta till middag. Sen fick vi saganaki till förrätt strax efter varmrätt? De hade bilder från inspelningenav Mamma Mia, vissa får service. Vi åkte hem o strax pool o sen kortspel o middag. I morgon blir det Agnontas Beach. Bara 2 E oklart om sol stol är gratis o om vi kommer på bussen hem? Taxi kostar 15 E

Senast redigerad av Carle den 2025-09-16 klockan 17:33.
Svara med citat
Gammal 2025-09-17, 05:05
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Hej Carle! Tycks vara mycket folk. Det är sån fart på din berättelse så jag hålls inte alltid med. Men det gör inget.

Kom ihåg att njuta!

/ Anne
Svara med citat
Gammal igår, 07:15

Regn i natt fast prognosen sa uppehåll så blöta handdukar T-shirt o badkläder. Sen usel service på lunchen o middagen. Saknar Lefkas 😍 och Rethymnon kusten 😍 aldrig överge ett vinnande recept
Svara med citat
Gammal igår, 10:51
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Fast tempen är väl ändå såpass att det torkar snabbt?
Svara med citat
Gammal igår, 14:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Vilken otursresa ni är ute på!

Nu kan det bara bli bättre.
Svara med citat
Gammal idag, 17:17

Standard

Onsdag
Buss till Agnontas, 2 bussar avgår kl 10 och får sitta. Tar 15 min och går av vid en vik med 22 solsätt o 3 restauranger samt en pir. 10 E för 2 solstolar o 4 E för frappe. Rent fint klart vatten, lunch vid stolar vid vattnet. Saganaki, varmrätt korv ( sausage) och en sallad. Väldigt prisvärd ouzo på ön. Får in en saganaki samt salladen. Inget händer, väntar o väntar. Ingen korv. Frågar till slut och varmrätt bommad. Lovar springa o hämta, in kommer : En till saganaki ! Börjar på S….. får korvar till slut. Jättegott.

Middagen vill vi ha pizza, frågar om glutenfri men finns ingen. Ett ställe kan leverera hem men ingen servering. Hittade ett ställe som öppnade kl 18 och frågade, ja vi har glutenfri. Slår oss ner o beställer. Nej har ingen, hon kan dålig engelska var svaret. Tar samma restaurang som söndag lunch. Nej inga stekta grönsaker bara sallad till kött. Går inte byta ut ris o pommes som innehåller socker. Varför frågar vi? Min chef säger det. Ok ni har grillad paprika till förrätt? Måste man beställa en förrätt till köttet? Ber få tala med chefen, en äldre engelsk kvinna. Ok du vill ha steka grönsaker till kycklingen? In kommer en folieform med ost varm tomat o lite paprika. Ni skulle ha förrätt? Fick till slut god 😋 kyckling o grönsaker. Platanis taverna bjöd på ouzon.

Torsdag
Glömde kolla väderprognosen o hällregn under natten. Blöta kläder o handdukar som torkar inne under dagen. Tar promenad i gränderna, hittar butiker barer o café uppe på höjden. Lunchen avnjuter vi vid old port , Kyratso taverna från 1986. Längst ner på strandpromenaden. Servitören kan diabetes, ” lite bröd i vitlökssåsen” 😀 ny friterad fisk n chips o fish n grillade grönsaker _B-anan.

Hem o poolen då solen skiner, underbar middag på Molos igen, kryddig köttbullar med pommes samt goda stekta grönsaker. Servitören säger ouzo innehåll socker. Japp 2 procent sockerarter.
Går sen in på baren La Costa , där senast 1998. Känner inte igen mig men det är september o taket är stängt. Svaga minnesbilder. Kul ändå fira 3 p borta mot clubben ❤️💛💙. 90 tals musik och eldsflammor som slickar baren lite då o då , Jack D o Heineken i glasen 😋

Fredag
buss till stranden igen, två bussar. Hämtar ut båtbiljetter till Skiathos i morgon, båt går 13:35. Dagen innan nerresan såg vi en gammal en plats i solen, en engelsk fotograf, John köper hus på Skopolos. Vem möter vi på gatan? John! Frågar är det du? Bor du kvar? Japp det gör han samt har även en lägenhet i Aten. Han skrattade nog gott. Tog 2 solstolar utan parasoll utan rabatt, lunch på annan restaurang. God pizza samt tomat/ ost paj. På fm lägger en båt til, och 5 män iklädda simfötter o cyklop dansar på bryggan till ABBA musik innan de hoppar i vatten medans en 6e filmar.Nu ett pooldopp, samt packa väskan. Middag på två för 3 gången på taverna to floors. Kunde ta kött o valfri sås senast o bjöd på ouzo hinner få frukost i morgon innan båten går, en går 7 o en halv två. Kunde väl talat om vilken vi tar några dar innan? Kl 7, ingen frukost. Pratat med några som hyrt bil.
Bil kostar ca 40 E per dag och en sk mamma Mia strand tar 14 E för solsätt. Vykort till Janne postat.

Efter 1 v på Skopolos kan vi utvärdera ön. Vad som är viktigt för oss förutom att bo nära middags tavernor är gångavstånd till stranden. Detta ständiga ha koll på när bussen går, kommer jag med är ingen semester. God mat o mysiga gränder ja visst men att 2 dar går bort pga båt transfer drar ned betyget. Skala 1 till 10? Sorry Janne, en 4 eller 5a, knappt godkänt. Lefkas har 8,5 nästan 9 och Retymnion kusten 7;5
Se vad Skiathos erbjuder, finns stränder nån km från hotellet med Solsängar
Svara med citat
Gammal idag, 17:53
Catlady Catlady är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Synd att Skopelos inte riktigt levde upp till dina förväntningar, Carle!
Du har rätt i att det är långt till bra stränder om man bor i Skopelos stad. Hyrbil rekommenderas...
Och eftersom ön inte har flygplats blir ju transfern lång. Mamma Mia-stranden, är det möjligen Kastani?? Den stranden undviker jag som pesten! Totalt förstörd, enligt min åsikt! (Har sett den som den var från början.) Men gillar man folk med näsan i vädret som är övertygade om sin egen förträfflighet kan man åka dit...... Och förstårs "musik"(?) på högsta volym

Själv formligen älskar jag ön! Men har också turen att ha infödda vänner och har kanske fått se en annan bild av Skopelos än många turister. Skopeliterna är så hjärtevarma och gästfria!

Catlady 🐈, som alltid längtar dit.......

PS: måste dock erkänna att jag inte är en "strand"-människa, ligger mycket sällan på beach. Det finns ju så mycket annat.....

Senast redigerad av Catlady den idag klockan 18:29.
Svara med citat
Gammal idag, 19:56
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Carle, det kan bara bli bättre nu..ni ska ju till Skiathos
Vi har varit där 2 ggr och bodde ena gången på Roula Beach. Helt underbart! Korta steg genom blommande trädgård direkt till stranden. Megali Ammos heter själva platsen och det är 900m till "stan". En ny del och en underbar gammal del med finfina gränder och hamnen nedanför.
Om ni vill till andra stränder så är de numrerade..googla. Bara att hoppa på bussen vid huvudgatan. Den stannar vid varje beach. Håller tummarna att det här blir riktigt bra för er.
Var ska ni bo?
/ Kajja
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:25.