Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-09-26, 18:08
kize kize är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Vi fann en pärla i södern

Vi tillbringade en vecka på Kreta, Agia Marina i mitten av september. För oss som alltid annars åker till Naxos kändes detta annorlunda, på ett positivt sätt. Visst saknade vi Naxos stränder, speciellt när vi knappt kunde bada då vågorna gick för höga. Det har aldrig hänt oss på Naxos.
Men vi upplevde så mycket trevligt, speciellt under en tur upp över bergen och söderut på ön. Tror faktiskt att vi fann en pärla som vi verkligen kan återvända till. En liten by på sydkusten, fin klapperstensstrand, lugnt o långt från all turiststress. Vi åt härligt god mat o tillbringade en härlig stund på stranden, samspråkandes med några trevliga svenskar. De berättade att de åker vid samma tid varje år o alltid återvänder till denna lilla by. Jo, helt säkert blir vi också återvändare men då för att stanna en längre tid.
Vi besökte Chania en dag, vackert men otroligt mkt turister. En vandring i stan, besök på lädergatan o den fina hamnen.
Under vår resa åt vi fantastiskt god mat, den toppade det mesta vi ätit på våra resor. Ja, bortsett från det vi åt förra sommaren på Vaggelis taktaverna på Naxos.
Vi köpte våra flygstolar sent och det boende vi fann på Booking kan vi verkligen rekommendera. Nicholas studios, ligger mkt centralt, nära strand, supermarket o tavernor. Pool finns också för den som så önskar, men den nyttjade vi inte då vi älskar havet. Mycket trevlig ägarfamilj som såg till att allt var rent o fräscht.
Summa summarum så blir vi helt säkert återvändare till Kreta, en ö vi blev mer nyfikna på att utforska.
Svara med citat
Gammal 2015-09-26, 21:44
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Vi fann en pärla i södern

Härligt att ni blev så nöjda med er Kretaresa! Men ....... jag blir ju så klart mycket nyfiken, och säkert flera med mig här på Kalimera. Vad heter den lilla pärlan som ni hittade på sydkusten????

Masse
Svara med citat
Gammal 2015-09-27, 01:01
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Nyss hemkommen från en mysig höstkväll med god mat, vin o kortspel samt lite visning av Greklandsfoton så såg jag er rapport från Kreta Ååå vad jag längtar tillbaka dit!!! Som föregående talare vill jag veta vilken pärla ni har hittat. Det finns ju så många! Tror vi ska testa Kalives i juni. Gonatt alla Kamelianer
Svara med citat
Gammal 2015-09-27, 06:42
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Ja, nu blev man ju jättenyfiken!
Svara med citat
Gammal 2015-09-27, 09:06
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, nu blev man ju jättenyfiken!
Men....... K a n det være noen annen by enn PALEOCHORA

Kari
Svara med citat
Gammal 2015-09-27, 10:00
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Jag trodde också först Paleochora, men där är ju OTROLIGT många turister.....

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-09-27, 10:18
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Men....... K a n det være noen annen by enn PALEOCHORA

Kari
Kan bara vara!
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2015-09-27, 10:38

Det är inte Palechora som är vår lilla pärla. Vi besökte den byn men blev rätt besvikna, eftersom vi läst mkt om den här på forumet. Det mest positiva minnet vi tar med oss därifrån är från den lilla badviken åt det högra hållet. Vi var där sen eftermiddag och då höll ett par på att lägga ner högtalare i vattnet i viken. De berättade att de gjorde det varje kväll för att kunna höra musik när de dök o snorklade. Vi hade tyvärr inte möjlighet att stanna o uppleva detta, då de små barnbarnen började bli trötta. Ja, vilken är då vår lilla pärla? Jo, vi fann lugnet o stillheten i byn Sougia. Visst finns det både några tavernor, ett par minimarket o en del boendemöjligheter men inte att jämföra med nordkusten. Ska man besöka byn o stanna måste man boka boende i förväg fick vi veta o ha kontanter med sig, uttagsautomat saknas.
Svara med citat
Gammal 2015-09-27, 11:12
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av kize Visa inlägg
Det är inte Palechora som är vår lilla pärla. Vi besökte den byn men blev rätt besvikna, eftersom vi läst mkt om den här på forumet.

Ja, vilken är då vår lilla pärla? Jo, vi fann lugnet o stillheten i byn Sougia. Visst finns det både några tavernor, ett par minimarket o en del boendemöjligheter men inte att jämföra med nordkusten. Ska man besöka byn o stanna måste man boka boende i förväg fick vi veta o ha kontanter med sig, uttagsautomat saknas.
Et g o d t eksempel på hvor forskjellig smaken er, kize

- eller kanskje et enda bedre eksempel på hvordan en by framstår i sesongen, og utenfor

V i liker Paleochora veldig godt, at vi reiser dit for å bo en hel måned, det blir tredje gang i år, sier vel sitt
- og den måneden er November, da er det veldig få turister, mye er stengt, men fortsatt er det mer enn nok av gode helårsåpne tavernaer/tilbud

Paleochora har snaut 2000 (1800?) innbyggere som "bruker" byen sin,
de sitter på kafeer og tavernaer, P er en "levende" by også i november, og jeg tror hele året
I høysesong har vi aldri vært i P, utenom november har vi vært der i april og noen dager inn i mai, og vi har ingen planer om å reise dit annet enn i lavsesong heller

Så var det oss og Sougia, vi hadde ikke vært der noen gang, men lest mye bra om byen, så da vi leide bil noen dager i November 2013 reiste vi dit...
Og d e t ble virkelig en nedtur for oss, d a ble vi besvikne

Sougia var helt "dødt", vi så jo "kapasiteten", de veldig mange kafeer, tavernaer og turist tilbud langs stranda, men alt var stengt, bortsett i fra e n taverna litt oppe i byen, og der fikk vi (heldigvis) veldig god mat

De leide ut rom og, det bodde en tysk dame der, hun var Sougias eneste turist, sa hun.
- vi fikk endel info og på den tavernaen!

Det var fint for ellers s å vi ikke et menneske , dvs vi så en gammel dame som satt på balkongen sin....

Bankomat var ikke det eneste som manglet, det kan man greie seg uten om man vet om det på forhånd, men supermarkedet var heller ikke åpent, det er verre...
Til Sougia kom det en "brødbil" to ggr i uken...that's it

Om man har bil, så er det enda ganske langt til neste by/supermarked.
Jeg spurte hvor de brukte å reise for å handle, det var til Kandanos.... litt
for langt vil jeg si!

Vi priste oss lykkelige for at vi ikke hadde kommet på tanken å leie rom i Sougia for måneden....!!!!!!!!!!!!!!!

D e t var vårt møte med Sougia

Senast redigerad av kari den 2015-09-27 klockan 11:19.
Svara med citat
Gammal 2015-09-27, 12:40
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Ja, det är väl tur att vi har olika smak.
Souga var en pärla när vi var där på hösten, förutom alla hippies som tältade och hängde upp hängmattor på stranden. Men i januari fanns bara en taverna. Och stendött.
Och Lissi, du är väl själv en turist?
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2015-09-27, 12:53
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Och Lissi, du är väl själv en turist?
Birgitta.
Att jag skrev om att det var msssor av turister i Pal, var som en förklaring till att jag inte trodde att Pal var orten som menades då Kize skrev att hennes pärla var utan turiststress....det stämde inte på Paleochora

Självklart är jag turist och just nu dessutom på den turisttätaste delen av Kreta....och jag njuter i fulla drag, nu i 28gradig skugga....

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-09-27, 13:19
Netwolfs avatar

Verkar vara en jättemysig by, den ska jag lägga på minnet. Men vad skådar mitt öga. Det står ju en luftvärnskanon vid stranden! Antagligen från krigets dagar. Vet ni om den är tysk eller engelsk? Kan det rent av vara en Boforskanon?

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2015-09-27, 13:42
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

LV-Akan ja. Det är en 57 mm luftvärnskanon av Vickers fabrikat. Eldhastigheten är enorm.

Arne
Svara med citat
Gammal 2015-09-27, 14:53
Netwolfs avatar

57? Är du säker? Hittar bara 40 mm, som t ex denna

Svara med citat
Gammal 2015-09-27, 18:58

Det är de som är det fina med detta forum, man får så många tips. Självklart passar inte allt alla utan man får tips o kan själv avgöra vad som passar bäst. Vi har fått så många bra tips från er andra o vi delar gärna med oss tillbaka. Enligt dottern, som har bättre ögon än sin mor, fanns det en del fricampare allra längst bort på den långa stranden. Inget som störde mig, jag såg dem ju inte, hi,hi! Kommer hålla mig uppdaterad om fler tips från er alla gällande Kretas sydsida.
Svara med citat
Gammal 2015-09-28, 12:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av kize Visa inlägg
Ja, vilken är då vår lilla pärla? Jo, vi fann lugnet o stillheten i byn Sougia.
Vi har aldrig bott i Sougia, men vi har varit där flera gånger, och vill gillar den lilla byn med den långa stranden jättemycket.

En mycket fin vandring utgår från Sougia. Jag har skrivit om den vandringen här.

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
57? Är du säker? Hittar bara 40 mm, som t ex denna

Här är en närbild på kanonen i Sougia.
Svara med citat
Gammal 2015-09-28, 15:17
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Nja, jag fick uppgifterna från tavernaägaren nästgårds pjäsplatsen. Det var en äldre karl, och han meddelade att hans far varit med vid pjäsen under våren 1941, när tyskarna invaderade Kreta. Pjäsen var då placerad i mynningen på en grotta strax ovanför byn. Pjäsen betjänades av fem man. En skytt, tvenne laddare, en riktare och en pjäschef.

Kanonen kunde även avge eld med pansarbrytande granater mot tyskarnas bepansrade trupptransportfordon. Därav den grova kalibern på 57 mm.

Arne
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:08.