Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-11, 20:41
LenaochJanis LenaochJanis är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Claes på Lesvos Visa inlägg
Jag håller också på grekerna och Grekland.
Jag är en pratglad gubbe med många grekiska vänner (lika pratglada allesammans) här på Lesvos, i Athen och i Mestá på Chios. Så jag får höra alla möjliga versioner av grekiskt politiskt vardagsliv. Tsipras skiljer sig från de flesta grekiska politiker eftersom han inte tillhör någon av de politiska familjen där Karamanlis (Sampras) och Papandreou är de största. Dom har styrkt Grekland i olika omgångar sedan juntans fall 1974. Grekland kallas demokratins vagga, men har i stort sett inte haft någon demokratisk regim sedan frigörelsen från den ottomanska väldet. Diktaturer och kungamakt har då och då avlösts av vad som kan kallas demokratier. Dom sista 40 åren är alltså speciella.
Lite om "svågerpolitik". Många, alltför många i statliga och kommunala förvaltningar har fått sina jobb därför att dom till exempel har en kusin som är god vän med borgmästaren eller någon annan person som anses viktig. Om han eller hon då får ett förslag från den nya regeringen om att ändra något. Vad händer. Först måste kusinen ju rådfrågas så att tjänstemannen inte gör något som kusinen eller kusinens vän inte gillar. Skulle svaret bli att "låt det vara" så slinker pappret iväg och i värsta fall blir det aldrig åtgärdat.
Syriza försöker ändra på detta! Syriza har folkets förtroende på att ändra detta. Det grekiska folket är utleda på att stats- och kommunalförvaltningen inte fungerar eftersom det är deras vardag som drabbas.
Så jag stöder Syrizas tillsättningar av nya chefer osv. Det är bättre att politisk tillhörighet styr än traditionell svågerpolitik. Då blir dom politiska besluten genomförda.
Lägga sig i.
Vad skulle du tycka om en "trojka" hade lagt sig i hur vi gör i Sverige?
EU har synpunkter på vår snushantering, hur gurkorna ser ut, vilken typ av glödlampa vi har för att ta några småsaker. Alla svenskar jublar och bockar och följer råden, eller hur. Så klart att grekerna ska göra vad trojan säger!
Skattemoral.
Är den verkligen bättre i Sverige än i Grekland. Om jag är riktigt klok, som bara vågar ställer frågan? Jo, tycker nog det! Varför har vi rot och rut avdrag. Var det inte för att stävja svartjobb? Hur många svenskar har aldrig betalat någon svart? Korruption? Kolla vad Uppdrag Granskning har grävt upp under åren. Här i Grekland kontrollerar skattepolisen regelbundet kaféer och tavernor så att alla kunder har ett kvitto på bordet. Dom är civilklädda och slår till när det är många kunder på stället. Vi har två byfester om året. Då kryllar det av skattepoliser. Hamnpolisen kommer till byn och kollar att de nya reglerna för fasta installationer på stränder efterföljs. Dom har redan varit här två gånger och säsongen har inte riktigt börjar än. Kollar du när du går på puben i Sverige och betalar med jämna pengar när du får ditt glas öl och lämnar disken om beloppet verkligen slås in? Om din kompis står bakom disken och tar pengarna men du får inget kvitto. Aldrig hänt dig?

När vi håller på med den här typen snack här i Skala Mistegnon brukar någon titta upp och säga ...but it is a beautiful country. Så skrattar vi och säger skål!

Jag fortsätter att hålla på Grekland och grekerna och Syriza och Tsipras

Kanske jag ändrar mig i morgon eller på torsdag i nästa vecka. Fullt möjligt. Går det åt h-e tar vi det då. Det har jag också lärt mig under mina sex sommarhalvår på Lesvos.
Svara med citat
Gammal 2015-07-11, 21:14
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Like før Varoufakis offentliggjorde artikkelen sin ryktes det i pressen at Scheuble i et internt papir/dokument går for at Hellas tar time-out (mine ord) i fem år.

Varoufakis kan leses enten på bloggen hans, eller her http://www.theguardian.com/commentis...-relief-grexit
Ifølge journalister på The Guardian, live om eurokrisen, s k al Schauble's interndokument være i sirkulasjon. Dyktige journalister er gull verd. Og Varoufakis artikkel ble sluppet noen minutter etter at 'ryktet' om interndokumentet ble kjent. Omtrent da EU-ministerne tok en pause fra forhandlingsmøtet for å spise. Må ha vært som en bombe.

Underlig om ikke dette forårsaker hoderulling eller 'utvisninger' - men det beste vil være om Hellas' forhandlingsposisjon blir m y e bedre .

Senast redigerad av malou den 2015-07-11 klockan 21:22.
Svara med citat
Gammal 2015-07-11, 22:48
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Det ser kärvt ut, finnarna verka säga nej.
Svara med citat
Gammal 2015-07-11, 22:51
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av tramp Visa inlägg
Det ser kärvt ut, finnarna verka säga nej.
Ja, iflg denne linken, er det Finnland som setter "foten hardest ned", ikke Tyskland :

http://e24.no/makro-og-politikk/hell...vtale/23487420
Svara med citat
Gammal 2015-07-11, 23:16
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Dom har fått så många chanser nu så nu får det räcka och ett utträde ur eurozonen under en 5 års period är vad dom behöver. Den grekiska regeringen är inte trovärdig inom EU tyvärr med alla deras fjantande. Först åker han hem och ordnar till en folk omröstning och uppmanar till att folk ska rösta nej för att veckan efter komma med ett snarlikt förslag till EU och på toppen av allt så ber han Frankrike om hjälp till att formulera det hela det rimmar väldigt väldigt illa i allas öron. Visst vi älskar Grekland mm men det mäste få ett slut och det gör det bara om dom får lämna euron under en prövotid på 5 år som nu diskuteras.
Svara med citat
Gammal 2015-07-11, 23:17
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Befinner mig mellan flyg på Helsingfors flygplats på väg till Aten just nu. Har lite dålig internetuppkoppling, svårt att komma in på The Guardian. Men har förstått att det inte ser ljust ut för fortsatt samarbete. Vad är det som händer. Tror man det blir en Grexit ändå?
Måste alla länder i eurozonen rösta ja för att bevilja bailoutsen eller räcker det med att en majoritet i eurozonen gör det?
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 01:09
Greekfamilys avatar

Vad jag hörde nyss från Bryssel så måste det vara enhälligt. Problemet är för Finland nu att röstar dom för ja på Grekland så hoppar sam finländarna av i Finland och ni har en regeringskris där så han har att välja mellan pest och kolera. Sen beträffande Grexit så talar dom om en eventuell övergångs period men jag är osäker.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 01:10
Greekfamilys avatar

Ska du stanna i Aten eller? Vi bor i Aten och får du problem är du välkommen att höra av dej till oss. Hyvää Ilta.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 02:23
Greekfamilys avatar

Standard Hjälp din grekiska vän!

Om man vill hjälpa sin grekiska vän från bankrutt så finns det en möjlighet för er skandinaver att låta er vän överföra pengar från sitt grekiska konto till era skandinaviska konto och på så sätt kan han få sina pengar då vi skandinaver inte omfattas av några uttags begränsningar. Uttagsbegränsningarna omfattar bankomaterna men inte transaktioner via nätet.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 02:36
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012
Standard Sv: Hjälp din grekiska vän!

Citat:
Ursprungligen postat av Greekfamily Visa inlägg
Om man vill hjälpa sin grekiska vän från bankrutt så finns det en möjlighet för er skandinaver att låta er vän överföra pengar från sitt grekiska konto till era skandinaviska konto och på så sätt kan han få sina pengar då vi skandinaver inte omfattas av några uttags begränsningar. Uttagsbegränsningarna omfattar bankomaterna men inte transaktioner via nätet.
Är inte säker på att jag förstod. Gäller det bara de som är i Grekland?
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 05:03
Greekfamilys avatar

Icke grekiska Visa kort har inga uttags begränsningar om det är det du menar. Begränsningarna gäller bara dom som har konton i grekiska banker.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 05:14

Citat:
Icke grekiska Visa kort har inga uttags begränsningar om det är det du menar. Begränsningarna gäller bara dom som har konton i grekiska banker.
Ja om jag förstått gäller det bara när jag är i Grekland. Vilket jag hoppas vara snart. Men Tsipras? har han inte ställt till det lite?
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 06:33
Greekfamilys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
Ja om jag förstått gäller det bara när jag är i Grekland. Vilket jag hoppas vara snart. Men Tsipras? har han inte ställt till det lite?
Kan man nog säga att han gjort. Dom övriga medlems staterna har väl genomskådat honom och jag tycker Finland gjorde bra som sa nej. Man kan inte bete sej som han gjort.
Ja ska du hjälpa en grekisk vän så är det ju naturligtvis här för jag vet ingen annan stans där Europa har uttagsbegränsningar.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 07:02

Citat:
Kan man nog säga att han gjort. Dom övriga medlems staterna har väl genomskådat honom och jag tycker Finland gjorde bra som sa nej. Man kan inte bete sej som han gjort.
Ja ska du hjälpa en grekisk vän så är det ju naturligtvis här för jag vet ingen annan stans där Europa har uttagsbegränsningar.
Ja Finland har ju lånat ut mycket. Jag älskar Grekland och greker - men Tsipas ... Man undrar vad han har för tanke med allt...
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 08:27
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Men det måste väl räknas som utlandsöverföring? Och det får de inte lov att göra.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 08:35
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Vad jag hörde nyss från Bryssel så måste det vara enhälligt. Problemet är för Finland nu att röstar dom för ja på Grekland så hoppar sam finländarna av i Finland och ni har en regeringskris där så han har att välja mellan pest och kolera. Sen beträffande Grexit så talar dom om en eventuell övergångs period men jag är osäker.
Nej det funkar inte så att det måste vara total enighet. Man talar om 85% men det beräknas utifrån ländernas storlek om jag förstår det rätt. Problemet är nog inte bara Finland, tydligen är förtroendet för att Grekland gör det de lovar lågt hos fler länder.
Men glöm inte att EMU/EU är mästare på kompromisser för att nå enighet.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 09:29
inkfishs avatar

Ungefär så har jag också fattat det. 85 proc räcker vid ett nödläge och detta anses vara det.

Ländernas andel beräknas utifrån deras bidrag till ESM, europeiska stabilitetsmekanismen, och där är bara Tyskland, Italien och Frankrike tillräckligt stora för att på egen hand kunna stoppa ett stödpaket. Spanien skulle kunna göra det med lite stöd. Övriga länder är alldeles för små.

Finland har bara 1.78 procent och det är jag glad för just nu. Hade Sannfinländarna kunnat framkalla en grexit genom att hota fälla finska regeringen hade jag emigrerat - till Grekland.

Tyskland är fortfarande största hotet mot en deal, lät det som igår kväll. Tongångarna från Bryssel lät fruktansvärt dystra. Det känns mest som om eurogruppen utövar politisk tortyr mot Grekland just nu.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 09:53
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg

Storpolitikk er vanskelig å begripe. Den ene dagen ropes det høyt om at Hellas må si 'Ja' for å ikke bli skjøvet ut, for at avtaler skal kunne bli noe av, den neste dagen ....Nå sier enkelte ministre at de ikke har tillit til Tsipras, at de ikke stoler på at tiltakene vil bli gjennomført.
Precis det har jag också reagerat på. I går kväll kände jag att jag nådde nåt slags gräns, när jag följde rapporteringen. De har tvingat ur Grekland ett förslag på tuffare åtstramningar än de haft de senaste fem åren, och landet är redan i humanitär kris. När förslaget kommer bemöts det först positivt. Men när eurogruppen samlades igår lät det plötsligt nästan nattsvart! Schäuble, eller om det var Dijsselbloem, sa redan vid ankomsten att Vi litar ju inte på att Grekland kommer att genomföra tidigare beslutade reformer heller. Nähä, men då kunde ni väl ha skippat den här senaste vändan med förslag helt och hållet?

Att plötsligt låta så dyster låter som politisk tortyr. Och mötet satte ju enligt uppgift igår ihop en lista till Grekland på ytterligare åtgärder. Det kanske var för att skrämma dem att gå med på den som man plötsligt började skramla med grexitvapnet igen.

Och det kanske är därför nyheten om Schäubles femåriga grexit kom just igår ikväll. Någon i hans stab kan ha läckt den till Frankfurter Allgemeine vid en för tyska regeringen lämplig tidpunkt, för att sätta ytterligare press på Grekland. För egentligen är det inte nytt, jag läste om det tidigare i veckan. Schäuble pratade i någon intervju om att en tillfällig grexit vore en möjlighet. Men det fick inte lika stor uppmärksamhet då som igår kväll.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 09:56
Mahava Mahava är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Läste lite i Tysk media och även så har det rapporterats lite om det i guardians feed igår; för tyskarnas del handlar det mycket om förtroende just nu, man litar inte riktigt på att grekerna kommer hålla vad de lovar, och sen hjälper det ju inte att Schubles scenario för en grekexit light läckte ut, där man målar upp att Grekland kan lämna euron i 5 år, dessutom tycker man att det grekiska förslaget är för tunt och vill ha fler åtgärder

här är det papperet (engelska) http://www.sven-giegold.de/wp-conten..._juli_2015.pdf
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 10:06
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Kan man nog säga att han gjort. Dom övriga medlems staterna har väl genomskådat honom och jag tycker Finland gjorde bra som sa nej.
Jeg er skuffet over Finnland !
- Tyskland har/ hadde jeg ikke større forventinger til ...

Jeg holder ( krampaktig) på et " håp" for Hellas,

- men " 5 års pause fra euro"...
Kan noen si noe om hva "godt" det kan gjøre.... Høres veldig dyrt ut å skifte valuta for en ( evt) s å kort tid...
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:07.