Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Europa

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-26, 15:27
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Vad sägs om Kroatien??

Jag har nu snikigt lusläst ett antal inlägg om Kroatien!!! Har faktiskt närt
en tanke att vi skulle vår resa våren 2008 dit ställa!!! Hustrun dock mer än tveksam..... (men Arne!! Har du mist förståndet?? Vi skulle genast efter ankomst våldsamt längta åter till den grekiska arkipelagen)

Inledningsvis; Med Flynordic kunna man enkelt sig varsin flygstol Arlanda- Split boka för strax runt 750 SEK /pp Tor!!! Då avses avresa runt den 16 Maj och hemresa runt den 14 Juni.

Alltså mycket bra pris. Från Split vid den Kroatiska kusten förmenas man nå de allra flesta av arkipelagens 68 bebodda öar via färjor.

Prisnivån på boende och serveringar förmenas mycket billigare än i Grekland vara...

Ehuru härmed!! Giv mig goda argument för att Hustrun övertyga om det förträffliga i att taga ett break från Grekland och i stället testa Kroatien.

Arne

"Som trots tvenne jättelika friska rosbuketter till Hustrun ändock svårligen se sig närmare Kroatien komma 2008!!!"
Svara med citat
Gammal 2007-10-26, 15:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Standard Sv: Vad sägs om Kroatien??

Alla jag känner som besökt Kroatien har varit jättenöjda. Maten lär vara bättre än i Grekland med mer italienska influenser. Antingen får ni en ny positiv reseupplevelse eller så stärker ni bara känslan för Grekland. Om jag som ni reser två gånger skulle jag inte tveka en sekund att boka en resa till ett annat land vid ett av tillfällena. Tänk vad många nya fina bilder vi skulle få se.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-10-26, 19:45
Assars avatar
Assar Assar är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Hej Arne!

Åk till Kroatien! Det är som Grekland och Italien ihop!
Jag var där 2003 och det är ju ett tag sen, Åk till Dubrovnik,
där finns god mat, kultur och bad. Egentligen är det de ultimata
resmålet, i vart fall under sommarhalvåret.

Det är helt klart värt ett besök, även för mig som alltid längtar
till Grekland.
Svara med citat
Gammal 2007-10-26, 22:34
Soldyrkarens avatar
Soldyrkaren Soldyrkaren är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Hej Arne!

Var i Kroatien 2003. Hustrun påstod att man inte alltid behöver åka till Grekland, utan att man kan variera sig. (?)

Sammanfattande observation: Kroatien är inte Grekland. Men Kroatien är bra. Om man av någon anledning vill ha "lite likadant som Grekland men ändå inte riktigt Grekland" är Kroatien ett bra val.

Och om man skall åka till Kroatien tror jag öarna kring Spit är bästa valet. Har visserligen inte besökt de andra delarna av landet, men gjorde ordentlig research innan valet föll på flyg till Split. Vi besökte öarna Solta, Hvar och Vis. Alla var bra resmål.

Främsta skillnader i förhållande till Grekland (med reservation för att dessan observationer är från 2003):

- Färjorna går i tid. Märkligt för en van Greklandsresenär. Men de är alltid i tid. Orsaken är att man har en färja per ö, och när den inte går ligger den stilla i en hamn. Inte långa turer med 20 destinationer i sekvens alltså.
- (Direkt konsekvens av ovanstående) Svårt att åka från en ö till en annan. Ofta får man åka in i Split och vända. Gör dock inte jättemycket eftersom båtarna går ofta och avstånden inte är jättestora.
- Boende bokas i Kroatien oftast i förväg. Klassiskt öluffande är möjligt, men man har inte jättestort urval på boende utan man får leta ett tag och ta det som är ledigt. Rumsraggare är ovanligt.
- Stränder är ovanliga just på öarna kring Split. Oftast badar man från klippor. Men det är ju minst lika bra. Man kan få leta ett tag om man vill hitta en plats där man slipper bära badkläder, men det går.
- Maten är bra. Ingen melitzanosalata och ingen zucchini, men trevligt grillat kött och bra tillbehör (som beställs separat så man bestämmer själv), och för den som vill ha fisk finns stort urval.
Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 08:12
Stinabs avatar
Stinab Stinab är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Hej Arne!
Jag återvänder gärna till Kroatien! Eftersom du lusläst här om Kroatien så har du sett att jag bara har erfarenhet från norra delarna, Istrienhalvön.
Vi tyckte det var jättefint! Mysiga städer, gränder, matställen. Fint vatten, klippbad, stenstränder. Tidpunkten ni i s f åker är perfekt! Senare delen av juni och framåt kommer det massor av turister.
Håller tummarna för att du lyckas övertala hustrun!
Jag längtar Grekland mest hela tiden men skulle absolut inte vilja vara utan resan till Kroatien för det!

Lycka till
Stinab
Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 17:11
Kaa Kaa är inte uppkopplad

Kanske inte skulle skriva det här om det var att övertala hustrun. detta är kanske mer för dig. Vi har varit i Kroatien 2 ggr. med husbil (o så reser vi i Grekland oxå)
Positivt om Kroatien är att det är närmare än Grekland med bil o att vattnet är så klart då i södra delen. intressant o titta i Dubrovnik o Trogir.

Annars så hittade vi inte nån god mat. blev tillslut att vi beställde pizza eller pasta med nån god sås på. enformigt. beställde man grillat var det segt. förstår inte var den goda maten finns.
Inga stränder. alltså vi tycker inte om sandstränder så vi trodde ju att Kroatien skulle vara bra då. men många stränder var krossad sten bara. o var vi ute med vår lilla båt fanns där knappt klippor o ligga på.alldeles för branta. man ramla av.
O folk är högljudda o inte alls så trevliga som dom flesta är i Grekland.
Tyckte väl inte att det var sååå billigt där men det var billigare i södra delen än norra i alla fall.
Kroatien är för oss inte ett alternativ till Grekland utan en nödlösning när färje biljetten är för dyr......
Cecilia

Senast redigerad av Kaa den 2007-10-29 klockan 17:17. Anledning: Stavfel
Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 17:50
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad

Här kommer ett låååångt inlägg, nästan ett resebrev till härliga Arne och Birgitta:

Håller med om det Eva säger längre upp; åker man två gånger per år kan det vara skoj att prova något annat en av resorna.

Så.. Kroatien då.
Jag var där i somras, och tyckte ungefär såhär:

Som Soldyrkaren säger: Kroatien är inte Grekland. Men Kroatien är bra. Jag saknade tzatzikin, grekiskan, fetaosten och så vidare, och så vidare.

Så jag saknade. Och jag längtade till Grekland. Men ändå, jag fann en hel del:
- Fantastiskt vatten. Otroligt klart.
- Läcker natur - det finns bland annat flera nationalparker som är extremt vackra. (obs, andrahandsuppgift från mamma, jag hann inte mer någon sådan)
- En annan kultur, en annan känsla. Omväxling.
- Lavendel, överallt lavendel på ön Hvar. Inte så värst många lavendelfält, även om de fanns, men mängder av påsar med den doftande örten.
- Härliga bilresor. Åkte runt på Vis och Hvar, som var de öarna vi besökte, och såg mycket fint. Bland annat åkte vi genom en urgammal tunnel på Hvar, slingrade oss ner längs berget och hamnade på en liten, mysig strand i byn Zavala.

Det var ett axplock.

Vi flög till Venedig, tog bussen till Pula i norr, besökte vänner i Labin som ligger nära Pula.
Tog bussen ner längs kusten, en nattlig färd med stötvis sömn, hörde många olika språk. Anlände till Split i gryningen, satte oss att vänta på färjan. Spännande, läckert - att befinna sig i något helt nytt. Den grekiska tryggheten var som bortblåst. (Iakttagelse: "Ååååh..... en färja till Igoumenitsa... jag vill, jag vill....")

Motstod längtan att hoppa på den grekiska båten. Tog oss ut till Vis, bosatte oss i staden Vis, trots att jag kände att något var fel. Insåg att Komiza, på öns västsida, var bra mycket mysigare med restauranger vid kajkanten och båtar. Älskar båtar.

Efter några dagar på Vis fick vi nog. Ville uppleva mer, se något annat. Slippa ifrån vårt kyffe till rum.
Tog snabbåten (som är billigare än de stora färjorna i Kroatien!) till Split och hoppade på en annan ut till Hvar - den kosmopolitiska partyön, efter vad vi hade hört.
Fick tag på ett rent, fräscht rum med havsutsikt hos en trevlig familj i staden Hvar. Valde bort chartermålen Jelsa och Starigrad för att uppleva denna stad.

Hvar var fartfyllt. Lyxigt på sina håll. Mycket folk.
Vi gick runt i vårt eget lilla ekorrhjul, lade oss tidigt, nöjde oss med att spana in lyxyachterna och hoppade inte på dem... njöt av att vara utomlands, åkte på båtturer, åkte bil runt ön och så vidare och så vidare.

Split var vår sista anhalt - blev inte alls imponerade. Kanske hade allt resande gjort att våra krafter tagit slut. Läcker hamnpromenad, modern i kontrast till det gamla, gamla palatset i bakgrunden - visst. Men that's it.

Oj, vad långt detta blev. Jag vet inte om man får skriva så mycket =)

Kortfattat: Jag rekommenderar Kroatien. Att se det, prova det. Välja ut pärlor. Dubrovnik får man bara inte missa, har jag hört. Det gjorde dock vi.

Skulle jag vilja åka tillbaka?
Javisst, varför inte. Men jag vill nog hellre till Grekland, åtminstone som det känns nu. Grekland är ändå nästan som hemma. (och med de avslutande orden kan jag väl lika gärna stanna i lägenheten i Kalmar.....)
Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 18:00
Kaa Kaa är inte uppkopplad

oj det hade jag glömt. nationalparker. ja jätte vackert. se lite mer positivt om Kroatien. obs. jag ångrar absolut inte att vi har åkt dit. det är kul o se annat också. men längtar alltid till Grekland....
Cecilia
Svara med citat
Gammal 2007-10-30, 06:45
carjoh carjoh är inte uppkopplad

Var i Kroatien 2003. På Istrahalvön och i byn Rabac. Jättemysig. Byn ligger på bergssluttningen och det blev lite motion när man skulle från boendet en bit upp, och ner till hamnen för att äta.... En av de mysigaste hamnbyar vi varit i, trots många resor till Grekland. Absolut något att rekommendera. Badade vid campingen - stenstrand med sandbotten. Otroligt fint vatten. God mat, deras köttbullar, chevapchichi ( troligen felstavat) blev barnens favorit, önskas ofta här hemma. Ajvar till = kanongott!!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:47.