![]() |
|
|
||||
|
||||
|
Jag skulle boka en taxi från flygplatsen. Dels för att jag inte ville köra den vägen i mörkret, planet skulle landa 22.40, dels för att vi inte behöver någon bil första veckan. Vi måste skaffa en grundläggande solbränna innan vi kan åka och tillbringa dagen på en strand. Mannen jag talade med kunde ingen engelska, så jag måste gräva fram min dåliga grekiska. När han frågade om namnet tvekade jag någon sekund. Vilket skulle vara enklast? Jag valde mitt mellannamn Louder. Han upprepade det och det lät okej. Så när vi landat och jag såg en taxichaufför med en skylt där det stod ”Laura” förstod jag att det var jag …
![]() Hade dock inte behövt oroa mig för mörkerkörningen. Kurvor har rätats ut, räcken har satts upp, lampor likaså och de sträckor där det inte finns belysning är kantade av reflexer, både utmed sidorna och längs mittlinjen. På Regina hälsade Popi oss med ”You have got your favourite room, number 46!” Det hade jag inte bett om, så det var jättesnällt. Installerade oss men kände inte för att göra kväll ännu, så vi gav oss ut på stan. Nu var det midnatt och affärerna började plocka ihop. David fick på nåder köpa en sexpack vatten innan tjejen låste kassan. Vi promenerade runt storkvarteret och möttes överallt av kramar och välkomnanden. Så skönt att vara tillbaka! Rummen är utrustade med nya AC-anläggningar. Mycket tysta och effektiva. Städerskan är från Albanien och hon förstår inte varför vi vill ha balkongdörrarna öppna när det finns AC. Hennes engelska är lika rudimentär som min grekiska så vi mixar språken och förstår varandra fullkomligt. ![]() Frukosten har utökats med ett varmhållningsbleck, så dagens överraskning är vad vi får se när vi lyfter på locket. Hittills har det varit olika slags pita, croissanter och omeletter med olika tillägg. Efter frukost ligger vi vid poolen och försöker få litet färg på våra vinterbleka kroppar. Lunch och middag intages hos olika vänner. Nu har vi hunnit träffa alla i centrala Pigadia. I morgon kommer bilen, så då ska vi ge oss iväg längre bort. Karin som hade skrivit en mycket längre epistel, men som hann bli utloggad så allting försvann … |
|
|
|||
|
|||
|
Tack, Karin!!
Så roligt att läsa lite från härliga Karpathos och Pigadia ![]() Hoppas du har tid att skriva lite till....... Catlady 🐈, full av längtan till Karpathos som känns som min "hemö"....... |
|
|
||||
|
||||
|
Så härligt Karin, njut vidare!
// KR |
|
|
||||
|
||||
|
Hej Karin.
Håber alt vel? Mærkede i jordbävningen? |
|
|
||||
|
||||
|
Ahhh Karin! Förstår hur härligt det känns att vara "hemma" igen.
Kära goa härliga Karpathos! Och den härliga känslan att gå runt och heja på alla gamla vänner! Det är oslagbart! Så sorgligt att missa din "epistel". Hoppas att du gör ett nytt försök! Önskar er allt gott på denna underbara ö, som vi har så många sköna minnen från! Masse |
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
. Roligt du skrev om att prata med städerskan, det känner jag också igen. Ha en fortsatt skön vistelse! |
|
|
||||
|
||||
|
Önskar er en fortsatt fin vistelse på Karpathos. 🤗 När jag tänker efter är det tjugotvå år sen vi var på Karpathos.
|
|
|
||||
|
||||
|
7 år sedan vi var på Karpathos. En ö som vi gillade med vacker natur, fina bad och h god mat. Hoppas ni besöker Olympos. Vi övernattade där 3 nätter och det var fantastiskt.
Önskar er en fin tid. Hur länge stannar ni? Kerstin |
|
|
|||
|
|||
|
Så fint å høre nytt fra Regina. I år bor vi på Oceanis. Først og fremst fordi det ble for mye bråk fra trafikken utenfor og også på grunn av mannens dårlige knær. Men vi savner begge Regina.
Er det andre nyheter om stedet? Er feks Evi fortsatt der? Jeg ser av bilder at de har nye utemøbler siden vi var der sist. Nytt kjøkkenutstyr? Og hvordan får det med de gamle dusjforhengene? Jeg spør fordi du jo vet hvordan det var der før - vi har bodd på samme rom (ikke samtidig altså). Og trafikken? Vi kommer ikke før 20. september i år. Det er de seneste vi har reist dit. Satser på fint vær og at det ikke er for mye folk. Ha en flott ferie. |
|
|
||||
|
||||
|
Njut av Karpathos och hoppas ni slipper jordskalv!
/ Kajja
|
|
|
||||
|
||||
|
Ha det fint på underbara Karpathos Regina har vi bott på och det var bara positivt Härlig värdfamilj 👍
//maji
|
|
|
||||
|
||||
|
Det förstår jag, och det låter som en underbar början på semestern. Njut!
|
|
|
||||
|
||||
|
Bilen, ja. Den skulle levereras till hotellet klockan 8.15 torsdag morgon hade Kostas sagt. Men redan onsdag eftermiddag fick jag en fråga om jag kunde ta emot den tämligen omgående då de hade många leveranser att hinna med på torsdagen. Givetvis utan extra kostnad. Tja, inte gjorde det mig något, så han kom över med bil och kontrakt och fick betalt. Nästa morgon hörde han av sig och bad om ursäkt. Han hade tagit för mycket betalt, så kunde han komma över direkt med det överskjutande beloppet? Visst. Ett par minuter senare hördes en diskret knackning på dörren och där stod Kostas med en dagshyra i kontanter i ena handen och en presentask i den andra. Asken innehöll nio stycken karpathiska baklavas, alldeles nybakade och fullkomligt delikata!
Torsdag morgon inleddes som vanligt vid poolen, och till lunch skulle vi inviga bilen. Gjorde en lagom lång tur för att känna in växlar och pedaler, så vi for till Taverna Rina på flygplatsrakan för att äta lunch och träffa Manolis med familj. Och lilla vovven Bella. Hade en lång, trevlig pratstund där vi konstaterade att vi inte blev yngre, och att vi har varit vänner i 20 år nu, ända sedan han jobbade som servitör på Syrtaki in the Garden, sedan länge saligen insomnad och mycket saknad. Länge var det alldeles tomt förutom massor av katter. I några år var det en latinamerikansk restaurang där, men nu står det skyltar med "Uthyres" på dörrarna. Dagen därpå var jag totalt inparkerad och kunde inte få ut bilen, så då fick vi helt sonika hålla oss på hemmaplan. Lördag morgon gick det bättre. Efter frukost packade vi in oss och åkte till Finiki för en dags strandliv. Det var bara en handfull människor på stranden när vi kom, så vi kunde fritt välja var vi ville lägga oss. Två solsängar, ett parasoll och tre flaskor vatten, 20 Euro för en dag. Inget ytterligare för den extra solsäng som plockades fram åt David. Härligt att bada i havet, men vi hade tydligen inte grundat ordentligt för det brände ordentligt på ryggar och axlar. På vägen hem stannade vi vid supermarketen och köpte After Sun, och jag påmindes om en gång för några år sedan då vi gjort detsamma och jag kom i samspråk med kassörskan om diverse huskurer mot solbränna. Olivolja skulle vara bra, sa hon. Och gurkskivor skulle lindra. Och tomater ... "together?" frågade jag. "Oh no, you're not a salad!" ![]() Idag är det Davids födelsedag, och han ville luncha på Under the Trees, så vi åkte dit. Kostas orkar inte elda upp vedugnen längre, så det fanns inga långkok. Tyvärr. Krabbsalladen var inte lika god och välgjord som tidigare, men favan var helt fantastisk. David fick en enorm fläskkotlett som han sa var bra. Jag åt friterad torsk. Mycket god, men alldeles för stor portion. Herrarna hjälpte till. Fred åt en grillad bläckfisk som han gillade. Fick en bra pratstund med Kostas, som sa att han försökte gå i pension, men det var för tråkigt att sitta still, så han brukade komma ner till tavernan då och då. Så glad att få se honom igen. David har ännu inte bestämt var han vill äta middag, bara att han vill få sin vanliga födelsedagsbananasplit till kvällen. Med fyrverkerier. Karin nu med röd bil Senast redigerad av karinafp den idag klockan 15:09. |
|
|
||||
|
||||
|
Ja, det var en liten skakning. 3.8 sas det.
|
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
Fred och jag stannar fyra veckor; David tre. Det fanns inga fyraveckorsalternativ kvar när han bokade. |
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
Balkongborden är också stadigare. Jag minns ett år när vårt bord blåste ner på gatan och landade mitt framför fötterna på en kvinna som gick nedanför. Det kunde ha gått riktigt illa ...Duschdraperierna är desamma. Förhoppningsvis blir badrummen nästa uppgraderingsprojekt. Köksutrustningen är också densamma fast nu har vi fått en vattenkokare så vi kan göra te och snabbkaffe utan att behöva använda kastrullen.Internet fungerar perfekt, snabbt och starkt. Jag pratade med Manolis om det igår, om hur han skaffade en förstärkare och satte upp utanför vårt rum så Fred kunde jobba. Ibland blev förstärkaren överhettad. Då tog vi ur den och lade in den i kylskåpet en stund ... sen satte vi tillbaka den och Fred kunde återgå till jobbet. "Jo, men då var jag tvungen att dra ledningarna själv", sa Manolis. "Nu betalar jag 2 000 för att någon annan ska göra det." Trafiken stör oss inte alls. Det hörs någon enstaka motorcykel eller någon ungdom med högtalaren på max i bilen, men det är sällan och de åker ju snabbt förbi. Det mesta är sig likt, som väl är. Ha det så skönt när ni kommer ner! Karin |
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
Ett år fanns det en ny servitör, Aris, på La Corte och en dag kom han och sa att han mindes mig sedan tidigare. Han hade serverat Riitta och mig på Athinon Arena i december när vi var där och såg Antonis Remos! Jag funderade länge över hur han kunde komma ihåg just oss. Men det kan ha haft något att göra med vännen Vasilis, som har kusiner precis överallt. Han var i Aten samtidigt som vi för att träffa en kusin som var halsläkare. Vi tog en fika tillsammans och berättade att vi skulle gå på Remoskonserten. "Varför har ni inte sagt det tidigare? Jag har ju en kusin som jobbar där!" Så han ringde kusinen och talade om att vi skulle komma ... Så när vi kom dit möttes vi av denne kusin som visade oss till vårt bord. Det var inte tillräckligt nära scenen, tyckte han, så han vinkade på ett gäng vitklädda unga män som flyttade om borden så vi kom närmare. Kusinen var chef över blomsterflickorna, tydligen. (Om man uppskattar artisten kan man köpa en korg med nejlikor att kasta upp på scenen.) Så fick en blomsterkorg också. Det kan vara det ståhejet som gjorde att Aris kom ihåg mig. Den andra gången var några år senare. En kväll på La Corte såg jag en servitör gå förbi med något rosa med tomtebloss i. Jag pekade på det glaset och sa till George, ägaren, att jag ville ha en likadan, vad det nu var, "but skip the fireworks!" Det visade sig vara en Frozen Strawberry Margarita, jättegod. Hopp två år framåt i tiden. Året emellan blev det inget Karpathos, men nu hade det blivit av. En kväll då Fred inte mådde bra lät jag skicka upp en gyrostallrik till honom från Apse Svise medan David och jag gick ner och åt middag. Efteråt gick vi till La Corte där David beställde en glass och jag en Gin & Tonic. När vi fick våra beställningar sa servitören till mig: "Jag tycker mig minnas att du inte gillar fireworks, men jag tog med mig ett par ändå för säkerhets skull." Och på brickan låg två tomtebloss. Vi satte dem i Davids glass och tände på dem. Men HUR kunde han komma ihåg det efter så lång tid? Han måste ju ha serverat tusentals kunder i mellantiden!Karin förundrad |
|
|
||||
|
||||
|
Det där med att bli igenkänd har också förundrat mig. 1996 firade jag och min dåvarande man våra 50-årsdagar på Kreta I Agia Marina. Tillsammans med våra barn och 2 goda vänner. Min man gick bort -98.
99 på hösten var jag tillbaka, då i Platanias med min nuvarande man. Gick till takserveringen på hotellet vi bodde 96 och där var samma servitör och han kände igen mig och att vi firat våra födelsedagar. Men han sa också att det var inte samma man som då. Hur kunde han komma ihåg det? 2005 var vi tillbaka. Klart att han kände igen oss då också och att vi hade varit där för några år sedan. Frågade hur han kunde minnas oss bland alla andra gäster. Det är mitt jobb fick vi till svar. Nu spårade vi ur lite. Tråden handlar ju om Karpathos och jag förstår att ni har det bra. Fortsätt och njut av tiden som är kvar av er vistelse och stort tack för rapporterna. Kerstin |
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|