![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Underlig om ikke dette forårsaker hoderulling eller 'utvisninger' - men det beste vil være om Hellas' forhandlingsposisjon blir m y e bedre ![]() Senast redigerad av malou den 2015-07-11 klockan 21:22. |
|
||||
|
||||
![]()
Det ser kärvt ut, finnarna verka säga nej.
|
|
||||
|
||||
![]()
Ja, iflg denne linken, er det Finnland som setter "foten hardest ned", ikke Tyskland :
http://e24.no/makro-og-politikk/hell...vtale/23487420 |
|
||||
|
||||
![]()
Dom har fått så många chanser nu så nu får det räcka och ett utträde ur eurozonen under en 5 års period är vad dom behöver. Den grekiska regeringen är inte trovärdig inom EU tyvärr med alla deras fjantande. Först åker han hem och ordnar till en folk omröstning och uppmanar till att folk ska rösta nej för att veckan efter komma med ett snarlikt förslag till EU och på toppen av allt så ber han Frankrike om hjälp till att formulera det hela det rimmar väldigt väldigt illa i allas öron. Visst vi älskar Grekland mm men det mäste få ett slut och det gör det bara om dom får lämna euron under en prövotid på 5 år som nu diskuteras.
|
|
|||
|
|||
![]()
Befinner mig mellan flyg på Helsingfors flygplats på väg till Aten just nu. Har lite dålig internetuppkoppling, svårt att komma in på The Guardian. Men har förstått att det inte ser ljust ut för fortsatt samarbete. Vad är det som händer. Tror man det blir en Grexit ändå?
Måste alla länder i eurozonen rösta ja för att bevilja bailoutsen eller räcker det med att en majoritet i eurozonen gör det? |
|
||||
|
||||
![]()
Vad jag hörde nyss från Bryssel så måste det vara enhälligt. Problemet är för Finland nu att röstar dom för ja på Grekland så hoppar sam finländarna av i Finland och ni har en regeringskris där så han har att välja mellan pest och kolera. Sen beträffande Grexit så talar dom om en eventuell övergångs period men jag är osäker.
|
|
||||
|
||||
![]()
Ska du stanna i Aten eller? Vi bor i Aten och får du problem är du välkommen att höra av dej till oss. Hyvää Ilta.
|
|
||||
|
||||
![]()
Om man vill hjälpa sin grekiska vän från bankrutt så finns det en möjlighet för er skandinaver att låta er vän överföra pengar från sitt grekiska konto till era skandinaviska konto och på så sätt kan han få sina pengar då vi skandinaver inte omfattas av några uttags begränsningar. Uttagsbegränsningarna omfattar bankomaterna men inte transaktioner via nätet.
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Icke grekiska Visa kort har inga uttags begränsningar om det är det du menar. Begränsningarna gäller bara dom som har konton i grekiska banker.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ja ska du hjälpa en grekisk vän så är det ju naturligtvis här för jag vet ingen annan stans där Europa har uttagsbegränsningar. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Men det måste väl räknas som utlandsöverföring? Och det får de inte lov att göra.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men glöm inte att EMU/EU är mästare på kompromisser för att nå enighet. |
|
||||
|
||||
![]()
Ungefär så har jag också fattat det. 85 proc räcker vid ett nödläge och detta anses vara det.
Ländernas andel beräknas utifrån deras bidrag till ESM, europeiska stabilitetsmekanismen, och där är bara Tyskland, Italien och Frankrike tillräckligt stora för att på egen hand kunna stoppa ett stödpaket. Spanien skulle kunna göra det med lite stöd. Övriga länder är alldeles för små. Finland har bara 1.78 procent och det är jag glad för just nu. Hade Sannfinländarna kunnat framkalla en grexit genom att hota fälla finska regeringen hade jag emigrerat - till Grekland. Tyskland är fortfarande största hotet mot en deal, lät det som igår kväll. Tongångarna från Bryssel lät fruktansvärt dystra. Det känns mest som om eurogruppen utövar politisk tortyr mot Grekland just nu. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Att plötsligt låta så dyster låter som politisk tortyr. Och mötet satte ju enligt uppgift igår ihop en lista till Grekland på ytterligare åtgärder. Det kanske var för att skrämma dem att gå med på den som man plötsligt började skramla med grexitvapnet igen. Och det kanske är därför nyheten om Schäubles femåriga grexit kom just igår ikväll. Någon i hans stab kan ha läckt den till Frankfurter Allgemeine vid en för tyska regeringen lämplig tidpunkt, för att sätta ytterligare press på Grekland. För egentligen är det inte nytt, jag läste om det tidigare i veckan. Schäuble pratade i någon intervju om att en tillfällig grexit vore en möjlighet. Men det fick inte lika stor uppmärksamhet då som igår kväll. |
|
|||
|
|||
![]()
Läste lite i Tysk media och även så har det rapporterats lite om det i guardians feed igår; för tyskarnas del handlar det mycket om förtroende just nu, man litar inte riktigt på att grekerna kommer hålla vad de lovar, och sen hjälper det ju inte att Schubles scenario för en grekexit light läckte ut, där man målar upp att Grekland kan lämna euron i 5 år, dessutom tycker man att det grekiska förslaget är för tunt och vill ha fler åtgärder
här är det papperet (engelska) http://www.sven-giegold.de/wp-conten..._juli_2015.pdf |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
- Tyskland har/ hadde jeg ikke større forventinger til ... Jeg holder ( krampaktig) på et " håp" for Hellas, - men " 5 års pause fra euro" ![]() Kan noen si noe om hva "godt" det kan gjøre.... Høres veldig dyrt ut å skifte valuta for en ( evt) s å kort tid... |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|