![]()  | 

| 

| 
||||

| 
||||
| 

Läste i min nya kokbok att i Grekland använder man timjan och oregano ofta tillsammans i maträtter. 

Nu undrar jag ifall någon brukar göra så? Och hur blir det då? Jag använder ju mycket av båda kryddorna men var för sig. Mina kryddor kommer från Kalymnos förstås   Riitta  | 
| 

| 
||||

| 
||||
| 

Citat: 

Ett kanonrecept på klyftpotatis: Borsta potatisarna väl, skär dem i klyftor och lägg dem i en ugnsfast form. Eller skala potatisarna först, om du föredrar det. Ringla över en god olivolja. Krydda med oregano, basilika, timjan, rosmarin och havssalt. Blanda väl. In i ugnen i 225 grader ca 40 minuter. Rör om då och då. Passar utmärkt till en grillad köttbit och ett gott rödvin. Eller också delar jag bara potatisarna i halvor och lägger dem i en ugnsform med snittsidan upp, penslar ovansidan med olivolja och strör över kryddorna och bakar potatishalvorna. Då tar det litet längre tid i ugnen, och kanske du behöver sänka värmen till 200 grader, det beror litet på hur din ugn fungerar. Karin som blev hungrig...  
		Senast redigerad av karinafp den 2005-10-01 klockan 11:16.  | 
| 

| 
||||

| 
||||
| 

Tack.Då är det ju bara att ösa på 

Då kan jag ju använda rosmarinen från Olympos också  Har börjat lite försiktigt i dag. Har gjort färdigt tomatsalladen.Enkelt. Tomater,rödlök Kalamataoliver, olivolja,lite vitvinsvinäger och Kalymnosoregano   Och håller på med brödbak med grekiskt brödmjöl   Riitta  | 
| 

| 
||||

| 
||||
| 

Citat: 

| 
| 

| 
||||

| 
||||
| 

Citat: 

![]() Karin  | 
| 

| 
|||

| 
|||
| 

Hej! 

Ni har "glömt" bort hel kryddnejlika.I nästan samtliga recept jag fått av "min" grekiska familj finns nejlikan med och det blir otroligt gott! Agda  | 
| 

| 
||||

| 
||||
| 

Vi använder det också ibland 

Riitta  | 
| 

| 
|||

| 
|||
| 

Riitta, 

Har du ett namn på det grekiska brödmjölet? Jag tycker det är svårt att få tag på något riktigt bra mjöl. Hälsningar Agda  | 
| 

| 
||||

| 
||||
| 

Det är Kungsörnens "Grekiskt lantbröd" står det på påsen. 

Det är vete och råg. Sedan vet jag inte hur Grekiskt det är egentligen,men det blir helt OK bröd   Riitta  | 
| 

| 
|||

| 
|||
| 

Jag trodde att du kanske hittat något i grekland,men tack ändå! 

Agda  | 
![]()  | 

| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |

| 

|