![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
*spinnoff från Pernillas tråd varför en del inte gillar Zakynthos*
Pernillas tråd anknyter till nåt jag funderat över länge. Varför blir det känsligt att säga nåt negativt om en ö? Varför blir det så viktigt för öns supportrar att säga att "då har du inte sett hela ön"? Jag skulle inte bry mig ett smack om ifall nån inte gillar de öar som jag fallit för. Det är väl ingen katastrof att vi är olika, har olika smak och att vi ser öar på olika sätt. Tvärtom tycker jag att det är bra. Och var en måste få ha rätt att tycka något om en ö, även om h*n bara sett öns värsta turistort. Det är ju trots allt där många turister hamnar och då måste man få säga att man inte gillade ön - även om man inte varit runt varenda kvadratdecimeter. Det kan ju faktiskt vara en kvalité att man inte måste leta ihjäl sig för att hitta "sitt Grekland" på en ö. Hoppas att vi kan ha en diskussion om det här utan att gå i taket, jag har längre uppriktigt undrat varför en del blir så lojala med "sin" ö att ingen annan får kritisera den. Och då menar jag inte bara här på forumet utan även när man pratar Grekland med folk utanför Kalimera. |
|
||||
|
||||
![]()
BRA talat!
Våga inte såga Skiathos bara ![]() (För att mota ev missförstånd; det var ironi.) |
|
||||
|
||||
![]()
Åh, det glömde jag. Ovanstående gäller förstås inte partyfällan Skiathos
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tror att det är högst mänskligt att försvara sitt eget val oavsett vad det än gäller. Gå in på ett fotoforum så sliter Canonägare huvudet av Nikon och Pentax av Olympus. Eller ett motorforum där Saabgänget principhatar allt vad Volvo gör. Samma gäller Stockholm / Göteborg, Norrland och riktiga Sverige, osv. listan är oändlig.
//PO |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Citat:
Ursprungligen postat av PO Jag tror att det är högst mänskligt att försvara sitt eget val oavsett vad det än gäller. Mja, jag håller inte riktigt med om att det är det man gör... Visst om nån säger "men HUR kan du åka dit?" - då försvarar jag mitt val. Men jag försvarar det inte bara för att nån säger "usch, den skitön, dit åker jag aldrig mer". Jag tror även att det spelar stor roll hur starka känslor man har för en sak/plats/person. "Snacka gärna skit om min Volvo men ett ont ord om frugan leder till blodvite" //PO |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() För övrigt tror jag det är vanligare bland dem som saknar denna självkänsla att bete sig som om de menade precis tvärtom, dvs "Snacka gärna skit om frugan men ett ont ord om min volvo leder till blodvite". |
|
||||
|
||||
![]()
Men självklart spelar självkänslan roll, ju lägre desto mer tar man åt sig av andras synpunkter/kritik, men om den blir så hög att man inte längre reagerar så undrar jag om det är så lyckat det heller.
Förmodligen är lagom bäst. Varför har vi föresten fotbollshuliganer, men inga boxningsdito? //PO Senast redigerad av PO den 2006-10-08 klockan 17:34. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
//PO |
|
|||
|
|||
![]()
Jag var inte ute efter att försvara "min ö". Mer nyfiken på varför det sägs så mycket negativt, skrev ju just det att vem som helst får tycka som de vill. Jag ville bara veta andledningarna som folk har så att jag som älskar ön kan ta in även det. Då kanske man får en mer neutraliserad syn på ön och rör sig runtom på de olika öarna lite mer. Jag är ju inte så gamal och har inte rest i så många år, men det börjar bege sig nu mot en tid med mycket resande, och vill ju inte fastna med arslet rätt och slätt på Zakynthos som jag sett åtskiljerliga gånger.
Men som några nämt så tror jag dte är männskligt att "skydda sin ö". Men jag håller även med inkfish om att mn inte vill att alla skall åka dit. Det är en svår fråga det här. |
|
||||
|
||||
![]()
Pernilla - min tråd var inte bara föranledd av din, snarare nåt jag funderat över ett tag och din tråd blev en impuls att ta upp det
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag gillar inte lever, neutral produkt ingen protesterar.
Jag gillar inte surströmming, norrlänningar protesterar. Kroppkakor / Öland osv. Är det så att semesterorter blir nå´n sorts extra hemorter som försvaras mer än andra produkter? Eller kan man jämföra öar med litteratur och säga att det skulle vara 'finare' att vara på den kargaste och mest otillgängliga ön (Dostojevskij) i stället för 14 dgr med Vings all inclusive på Kreta (Tom Clancy)? //PO -fundersam ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Mina favvoöar är som en oslipad diamant som jag vårdar och skyddar.Kan t.om. vara lite restriktiv att tipsa om ett par av den, fast jag egentligen högt vill lovsjunga dess existens...för jag vill inte att ön ska bli alltför exploaterad och förstörd.Men, samtidigt vill jag inte verka snål så jag ska tipsa er här ändå!Kanske är det en fördel, att tipsa om öar, t.e.x. huruvida de är riktiga turistfällor eller ej.Då har ju de som vill parta natten lång ta sig till en ö som inte är idyllisk och oförstörd.Och de som ömmar om det genuina välja utifrån det.
Ett exempel.Jag och exet hade valt att åka charter till Skiathos då vi hade en veckas outnyttjad semester.Lite förförd blev vi av alla de 64 stränderna...men gissa vilka som inte stod ut mer än ett par dagar?Av en händelse fick vi höra talas om grannön, Skopolos..åkte dit, föll handlöst och stannade kvar där resten av veckan...Nu har vi återkommit tre gånger efter det.Och vill dit igen. Det jag vill säga med detta är att jag tror det handlar om matchning."Rätt person på rätt plats" helt enkelt!Lätt som en plätt?Som Inkfish säger så är vi olika.Vi har olika behov ;kanske i olika faser i livet; i olika situationer.När jag blir 70 kanske jag inget hellre vill än att parta loss fett på Skiathos nätterna igenom med vackra kamakis...*S*Så, stå på er...alla har rätt till "sitt Grekland"! |
|
|||
|
|||
![]()
Bra tråd!
Jag har nog aldrig känt så, att det är känsligt..Jag har nog också försvarat"mina öar" ..men inte för att jag blivit stött, utan för att jag själv tycker så mycket om ön att jag tycker den är värd en andra chans för någon som kanske missat (i MINA ögon) pärlor!.. Sen är det ju en himla tur att vi tycker olika.... TÄNK OM ALLA VAR LIKA FÖRTJUSTA I SAMMA ÖAR , JISSES SÅ TRÅNGT DÄR SKULLE BLI! ![]() Ett bra exempel på att ett inlägg som försvarar en ö kan vara BRA är just ditt inlägg Elisabet om Skiathos... Vi var ju på Skopelos i somras och hade tänkt oss Skiathos, men tyckte att det vi läst om ön och det lilla jag själv sett tidigare inte övertygade oss om att den vara värd några dagar av vår semester eftersom vi hade det så bra på Skopelos..Hade Du skrivit Ditt inlägg innan vår resa så hade vi ABSOLUT åkt dit ett par dagar också...för att se det andra med, det som Du skrev om. Karpathos verkar ju vara en otrolig ö enligt många här....men ändå lockar den inte mig.....Jag tror inte att jag kommer att åka dit...Så många andra öar står före på min ö- önskelista! Inte tror jag att jag får skäll för det! ![]() Det ska bli kul att följa denna tråd..... Lissi - som just i somras funnit en ny "återvändarö" som hon snart ska tillbaks till! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Tror mycket bottnar i självkänsla. Kom inte och kritisera vad jag tycker. Har jag sagt att en ö är toppen så det det, oavsätt vad andra tycker. Det blir litet Jantelagen över det hela.
När vi själva varit mycket förtjusta i Kalymnos så vet vi ändå att många andra också älskar ön samt att det finns många andra som säger: "Jaha, var det allt?". Tror att problemet beror mycket på vårt alto ego. det finns inget som är rätt eller fel när det gäller känslor. Således är det bara att gilla läget. Chras |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det ligger mycket i det Admirala säger, att ö-valet speglar något av personligheten. Men REAKTIONEN på andras ogillande av ön speglar självkänslan! Om jag tycker det är jobbigt att andra inte gillar samma ö som jag, så beror det på att jag omedvetet känner det som att de inte heller gillar mig - ganska förenklat beskrivet. Om jag inte bryr mig om vad andra tycker om den ö jag gillar, så beror det på att jag har tillräckligt stark självkänsla för att inte låta mig känslomässigt beröras av andras syn på ön. (Att tala gott om sin favorit-ö och försvara den är för övrigt något helt annat än att reagera känslomässigt negativt på att andra inte tycker lika.) |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Lissi - som dreglat över bilder därifrån idag senast.... |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|