![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Hej alla som kommit tillbaka från Karpathos. Skulle bli jätteglad om man kunde få lite "färska" tips på bra restauranger i Pigadia där vi kommer att bo men gärna även i andra byar då vi kommer att susa runt lite med moppar. Vi åker i augusti och det är alltid en fördel med lite "säkra kort" då man emellanåt gått på små nitar.
Vi har aldrig varit just på Karpahtos och kommer att stanna i 2 veckor så vi hoppas kunna testa många bra ställen. Hoppas alla får en härlig sommar amk ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Min favorit i Pigadia är Orea Karpathos till höger i hamnen. Varmrätterna ser inte märkvärdiga ut, så dem har jag aldrig prövat. Smårätterna är däremot fantastiska, helt genuint lagad mat till skillnad från det man ser på varmrättstallrikarna.
En annan favorit är gyrosstället Tis Erasmias vid taxistationen (gröna stolar). Jättegod vanlig pitagyro och hemgjorda friterade patates till. Svårslaget. Sen förstås då Kalimera-favoriten Under the trees norr om Finiki på västkusten. Nästan uttjatad här. ![]() Vill man ha pizza är Bella Karpathos på "grekgatan" ut ur stan mot stranden till ett bra val. Pizzorna är på sedvanligt grekiskt vis lite dåligt kryddade men annars väldigt goda. Längst ut på stranden utanför Pigadia ligger en grön taverna, Greenpeace. Mycket bra strandtaverna. Inte supertraditionellt tillagat men väldigt gott, åtminstone i sept -05. (Nu i juni hade den ännu inte öppnat för säsongen). Senast redigerad av inkfish den 2006-07-02 klockan 17:49. |
|
||||
|
||||
![]()
Vi tyckte också om maten på Seven eleven. Inte som det låter,utan en liten taverna när man går en bit från centrum längst stranden. Enkel men god mat
![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Ivi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ellers vil jeg -igjen- anbefale en taverna i Lefkos, den heter Dramoundana. Det står litt mer om den under Lefkos-tråden. Prøv hvitløkbrødet her og du blir frelst ![]() ![]() Ingrid ![]() Senast redigerad av Ingrid den 2006-07-04 klockan 00:11. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
...ja, jag hörde nåt surr om the demise of GreenPeace i september förra året, men slog dövörat till....
Inte för att jag varit där i nån större utsträckning, men flera bekanta har ju sjungit ställets lov i alla tonarter, sen gåre ju bra å övningsköra moppe på deras parkering åg... ![]() Mikke |
|
||||
|
||||
![]()
Nyligen hemkommen måste jag tyvärr meddela att några tidigare utmärkta ställen har blivit klart mycket sämre.
![]() ![]() Men rekommendationer har jag också: Pelagos har kvar den härlige kocken Marinos, och här har vi aldrig fått dålig eller smaklös mat; här njuter vi alltid i fulla drag. Pröva deras fillet with mushrooms, råder jag er! Läckrare svampsås har jag nog aldrig fått. Romios vid strandpromenaden är också ett säkert kort med mycket god mat. Hit går vi ofta, både till lunch och till middag. Botanisera gärna bland smårätterna, här finns många läckerheter. Deras s k cheese balls (ja, de är inte runda utan snarare korvformade) har jag aldrig hittat någon like till, mums! La Mirage är också fortsatt mycket bra. Gudomlig carbonara kan man få här och deras stifado är bara underbar. Syrtaki har god mat och enorma portioner. Dessutom är det mycket vackert därinne i trädgården. Snabbmat till lunch hittar man på Tis Erasmias, som tidigare nämnts. Jättegoda gyros och mycket billigt. Five Star Deli vid centrumtorget. Mycket gott och billigt att välja på här också. Pizzeria Uno till vänster i backen upp mellan centrumtorget och kyrkan ser inte mycket ut för världen, men har fantastiska ufos. Acropolis har också bra lunchrätter. Deras Club sandwich är en dröm, för att inte tala om deras western style omelette. ![]() Karin som inte alls vill vara tillbaka i Sverige... |
|
||||
|
||||
![]()
Oh jag som ätit den godaste Pastitsion i mitt liv just på Seven eleven. Undrar om familjen har sålt stället.
![]() Eva |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Taverna Creta Karpathos som ligger mittemot hotell Romantica tyckte vi också hade väldigt god mat
![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Håller med att sången var väldigt vacker,samt restaurangen också
![]() Har visserligen ätit där bara en gång (samma gång som Karin,förra veckan ![]() Beställde något med olikakötträtter.Fick en stor hög visserligen, samt lite sallad och några potatisbitar. Köttet var inte ens saltad. Det är sällan jag saltar extra på maten,men nu gjorde jag det.Tror inte jag åt hälften ![]() Annars var stället toppen och dansade gjorde jag också om inte minnet sviker ![]() Riitta,gnällspik ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Får testa något annat nästa gång
![]() Riitta ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för alla tips. Hoppas att de fortsätter att strömma in. Blir hungrig på kuppen.
amk ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej
När du är på Bellas ändå så får ni inte missa Ufo`n = kyckling med en massa grönsaker och dressing inbakad i bröd. ![]() ![]() ![]() Är helt underbar.. Gillar ni Pizza med mycket ost ![]() Ha en trevlig semester.. Nicke. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Är det kall mat? |
|
||||
|
||||
![]()
Hej
Ni vet galloperande Alzhiemers ![]() Den var "smarrig" även dagen efter till frukost. ![]() Jag skulle göra vad som helst för att få en ufo ![]() ![]() Nicke ![]() |
![]() |
|
|