Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-07-02, 17:36
amk amk är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005
Standard Restauranger på Karpathos

Hej alla som kommit tillbaka från Karpathos. Skulle bli jätteglad om man kunde få lite "färska" tips på bra restauranger i Pigadia där vi kommer att bo men gärna även i andra byar då vi kommer att susa runt lite med moppar. Vi åker i augusti och det är alltid en fördel med lite "säkra kort" då man emellanåt gått på små nitar.
Vi har aldrig varit just på Karpahtos och kommer att stanna i 2 veckor så vi hoppas kunna testa många bra ställen.

Hoppas alla får en härlig sommar

amk
Svara med citat
Gammal 2006-07-02, 17:45
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Restauranger på Karpathos

Min favorit i Pigadia är Orea Karpathos till höger i hamnen. Varmrätterna ser inte märkvärdiga ut, så dem har jag aldrig prövat. Smårätterna är däremot fantastiska, helt genuint lagad mat till skillnad från det man ser på varmrättstallrikarna.

En annan favorit är gyrosstället Tis Erasmias vid taxistationen (gröna stolar). Jättegod vanlig pitagyro och hemgjorda friterade patates till. Svårslaget.

Sen förstås då Kalimera-favoriten Under the trees norr om Finiki på västkusten. Nästan uttjatad här.

Vill man ha pizza är Bella Karpathos på "grekgatan" ut ur stan mot stranden till ett bra val. Pizzorna är på sedvanligt grekiskt vis lite dåligt kryddade men annars väldigt goda.

Längst ut på stranden utanför Pigadia ligger en grön taverna, Greenpeace. Mycket bra strandtaverna. Inte supertraditionellt tillagat men väldigt gott, åtminstone i sept -05. (Nu i juni hade den ännu inte öppnat för säsongen).

Senast redigerad av inkfish den 2006-07-02 klockan 17:49.
Svara med citat
Gammal 2006-07-02, 18:40
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Vi tyckte också om maten på Seven eleven. Inte som det låter,utan en liten taverna när man går en bit från centrum längst stranden. Enkel men god mat

Riitta
Svara med citat
Gammal 2006-07-03, 21:51
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Längst ut på stranden utanför Pigadia ligger en grön taverna, Greenpeace. Mycket bra strandtaverna. Inte supertraditionellt tillagat men väldigt gott, åtminstone i sept -05. (Nu i juni hade den ännu inte öppnat för säsongen).
Tyvärr så verkar det som att de inte öppnar alls Vi var där drygt en vecka sedan och då var det definitivt stängt!

Ivi
Svara med citat
Gammal 2006-07-03, 23:34
Ingrids avatar
Ingrid Ingrid är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Ivi
Tyvärr så verkar det som att de inte öppnar alls Vi var där drygt en vecka sedan och då var det definitivt stängt!

Ivi
Uffda! Det likte jeg ikke å høre altså, for der synes jeg de hadde god mat.

Ellers vil jeg -igjen- anbefale en taverna i Lefkos, den heter Dramoundana. Det står litt mer om den under Lefkos-tråden. Prøv hvitløkbrødet her og du blir frelst

Ingrid

Senast redigerad av Ingrid den 2006-07-04 klockan 00:11.
Svara med citat
Gammal 2006-07-12, 09:55
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ivi
Tyvärr så verkar det som att de inte öppnar alls
Greenpeace är stängt för gott, fick jag just veta. Åtminstone i läget där den legat fram till nu. Synd, för det var en helt okej strandtaverna
Svara med citat
Gammal 2006-07-12, 12:51
Mikke Mikke är inte uppkopplad

...ja, jag hörde nåt surr om the demise of GreenPeace i september förra året, men slog dövörat till....
Inte för att jag varit där i nån större utsträckning, men flera bekanta har ju sjungit ställets lov i alla tonarter, sen gåre ju bra å övningsköra moppe på deras parkering åg...
Mikke
Svara med citat
Gammal 2006-07-22, 16:13
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Nyligen hemkommen måste jag tyvärr meddela att några tidigare utmärkta ställen har blivit klart mycket sämre. Seven Eleven är ingen höjdare längre. Det är visserligen billigt, men smaklös snabbmat vill jag inte betala någonting alls för... Vännen Giannis har ju tagit upp fisket efter sin far, och sålt Land and Sea, som tidigare var en av våra absoluta favoriter. Nu har all charm försvunnit och tydligen kocken också, för det vi fick när vi var där inbjöd inte till något återbesök. Perigiali som tidigare höll hög klass har nu blivit ett typiskt turistställe med smaklös mat. Dyrt, dessutom.

Men rekommendationer har jag också:

Pelagos har kvar den härlige kocken Marinos, och här har vi aldrig fått dålig eller smaklös mat; här njuter vi alltid i fulla drag. Pröva deras fillet with mushrooms, råder jag er! Läckrare svampsås har jag nog aldrig fått.

Romios vid strandpromenaden är också ett säkert kort med mycket god mat. Hit går vi ofta, både till lunch och till middag. Botanisera gärna bland smårätterna, här finns många läckerheter. Deras s k cheese balls (ja, de är inte runda utan snarare korvformade) har jag aldrig hittat någon like till, mums!

La Mirage är också fortsatt mycket bra. Gudomlig carbonara kan man få här och deras stifado är bara underbar.

Syrtaki har god mat och enorma portioner. Dessutom är det mycket vackert därinne i trädgården.

Snabbmat till lunch hittar man på

Tis Erasmias, som tidigare nämnts. Jättegoda gyros och mycket billigt.

Five Star Deli vid centrumtorget. Mycket gott och billigt att välja på här också.

Pizzeria Uno till vänster i backen upp mellan centrumtorget och kyrkan ser inte mycket ut för världen, men har fantastiska ufos.

Acropolis har också bra lunchrätter. Deras Club sandwich är en dröm, för att inte tala om deras western style omelette.

Karin
som inte alls vill vara tillbaka i Sverige...
Svara med citat
Gammal 2006-07-22, 20:31
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Oh jag som ätit den godaste Pastitsion i mitt liv just på Seven eleven. Undrar om familjen har sålt stället. Det var en stor familj med många barn och mor odlade egna örter som användes frikostigt i maten. När pastitsion kom ur ugnen dök det upp gummor och gubbar från alla möjliga håll för att få smaka av den nygräddade ljuvliga.

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-07-23, 16:26
mytsberg mytsberg är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp
Acropolis har också bra lunchrätter. Deras Club sandwich är en dröm, för att inte tala om deras western style omelette.
Ja, dem er veldig gode......men også deres Chiabata er gode.....prøv med kylling og bacon....mmmmmmmmm
Svara med citat
Gammal 2006-07-23, 18:12
Riittas avatar

Taverna Creta Karpathos som ligger mittemot hotell Romantica tyckte vi också hade väldigt god mat

Riitta
Svara med citat
Gammal 2006-07-23, 21:43
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp
Syrtaki har god mat och enorma portioner. Dessutom är det mycket vackert därinne i trädgården.
Karin
som inte alls vill vara tillbaka i Sverige...
Dessuten har de verdens snilleste betjening her, Manolis og Dinos. Vi var så heldige å få komme hjem til dem også, og da grillet de en masse jättegod mat til oss!
Svara med citat
Gammal 2006-07-23, 22:11
karinafps avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Nora
Dessuten har de verdens snilleste betjening her, Manolis og Dinos.
Jotack, dem har vi minsann träffat, både där och på andra ställen! Ha ha ha... Manolis och Vasilis sjöng en underbar duett för oss en kväll!
Svara med citat
Gammal 2006-07-24, 07:50
Riittas avatar

Håller med att sången var väldigt vacker,samt restaurangen också
Har visserligen ätit där bara en gång (samma gång som Karin,förra veckan ) MEN maten var den sämsta på den här resan (Min åsikt)
Beställde något med olikakötträtter.Fick en stor hög visserligen, samt lite sallad och några potatisbitar. Köttet var inte ens saltad. Det är sällan jag saltar extra på maten,men nu gjorde jag det.Tror inte jag åt hälften
Annars var stället toppen och dansade gjorde jag också om inte minnet sviker

Riitta,gnällspik
Svara med citat
Gammal 2006-07-24, 10:09
karinafps avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta
Beställde något med olikakötträtter.Fick en stor hög visserligen, samt lite sallad och några potatisbitar.
Du valde fel rätt, Riitta. Du skulle ha provat "Kockens misstag". Helt underbart gott och inte i behov av någon extra kryddning. Till och med riset var delikat, och jag som annars brukar lämna riset kvar på tallriken! Och ja, du dansade...
Svara med citat
Gammal 2006-07-24, 12:12
Riittas avatar

Får testa något annat nästa gång

Riitta
Svara med citat
Gammal 2006-07-02, 18:46
amk amk är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Tack för alla tips. Hoppas att de fortsätter att strömma in. Blir hungrig på kuppen.

amk
Svara med citat
Gammal 2006-07-02, 19:43
Nickes avatar
Nicke Nicke är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Hej
När du är på Bellas ändå så får ni inte missa Ufo`n = kyckling med en massa grönsaker och dressing inbakad i bröd.
Är helt underbar..
Gillar ni Pizza med mycket ost så ligger La mirage nere i hamnen.

Ha en trevlig semester..
Nicke.
Svara med citat
Gammal 2006-07-02, 20:52
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Nicke
När du är på Bellas ändå så får ni inte missa Ufo`n = kyckling med en massa grönsaker och dressing inbakad i bröd.
Tack! Är det kyckling det är? Jag såg folk äta sånt men jag fattade inte vad det var. Såg ut som pizzadeg över och under och sen en rejäl sallad emellan. Den såg grymt god ut.

Är det kall mat?
Svara med citat
Gammal 2006-07-02, 22:57
Nickes avatar
Nicke Nicke är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Hej

Ni vet galloperande Alzhiemers eller något,vi kom fram till att det var nygräddat bröd men kallt innehåll.
Den var "smarrig" även dagen efter till frukost.
Jag skulle göra vad som helst för att få en ufo

Nicke
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:58.