![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Hej från Andros!
Igår lördag blåste det så pass att det fick bli en upptäcktsfärd istället för strand. Vi åkte till vattenfallet Phitara vilket vi kunde hoppat över. Det finns inget vatten så här års men jag förstår att det är vackert på våren. Därefter åkte vi till Chora och det var för mig en av ö-världens mysigaste. Dit återkommer jag gärna. Efter lite strosande hamnade vi på ett torg och åt en formidabel lunch. Vi avslutade dagen på Batsi Beach för ett kvällsdopp. Ungefär 30% av stranden har solstolar och parasoll, resterande är för oss som tar med egna. Det är mysigt i Batsi men jag är glad att vi inte bor där. Lite för mycket fokus på strandpromenaden och musik som spelas, för min smak. Idag har det mojnat lite och vi har varit på Fellos Beach vilket var en härlig upplevelse. Ingen organiserad strand och endast greker (vad vi hörde) som kom med sina parasoll och strandtält. Framåt eftermiddagen var det mycket folk och barnfamiljerna strömmade till. Hit kommer vi åka fler gånger. Andros är, på flera sätt, som den grekiska ö-världen jag mötte för 30 år sedan när jag började luffa runt. Det är många som inte pratar engelska, inga inkastare, många stränder där det inte finns solstolar eller försäljning, det underlättar att kunna läsa på grekiska då nästan inget står på engelska eller med latinska bokstäver, jag har fått plocka fram lite grekiska fraser då många vi träffar inte behärskar engelska särskilt bra, enligt värden vi bor hos är det förbjudet att bygga pooler i dagsläget då det är vattenbrist mm. Det var sett och upplevt hittills är att Andros är fantastiskt. //Ofelia |
|
|||
|
|||
![]()
Tack, Ofelia!! Så roligt att läsa lite om Andros, en ö jag verkligen vill se.....
Övärlden för 30 år sedan låter som rena drömmen för mig!! Poolförbud låter väldigt bra med tanke på både nutid och framtid. Började själv resa i Grekland för 36 år sedan och så mycket har förändrats under dessa år och, tyvärr, oftast inte till det bättre. Det grekiska och lugnet försvann med turismen på så många ställen. Självklart är det väldigt bra för grekerna att de får en inkomst men det är så synd att det ska vara till priset av genuiniteten. Exploateringen av både natur, vatten och livsstil har gått för långt! Det värsta är dock att många "lyx"hotell och resorts drivs av utländska kedjor och därmed kommer inte vinsten öborna till del, den exporteras! Ha det härligt, Ofelia! Är så avis ![]() Catlady 🐈 ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Oj, nu slog greklandslängtan till med full kraft. Andros och Tinos har länge stått på önskelistan. Nästa höst, om inte Trumpen och galningen i öst ställt till det, lutar det åt en öluffning. Mycket tankar och planeringar är redan på gång i mitt lilla huvud. Hoppas....
Kerstin |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för rapporten, Ofelia! Låter intressant med Andros. Det är väl ganska smidigt att ta sig dit från Rafina? Började och fundera på Andros när vi var på Evia ifjol. Hade läst att det går färjor även från Karystos, åtminstone en viss del av året, men det verkade inte vara så när vi var där i alla fall. Tycker att det skulle kunna vara en bra idé att kombinera Evia och Andros. Men hur som helst så kan man ju ta sig till Andros från Rafina.
/ Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej från Andros!
Känslan av att jag gillar den här ön förstärks mer och mer för varje dag. Det känns ovant att inte träffa annat än grekiska turister och att de stränder vi besöker inte har sängar och parasoll. Den finaste stranden hittills är Vori som ligger otillgänglig på östsidan. Den var alldeles ljuvlig! Jag vill bara förtydliga mitt tidigare inlägg där jag skrev att det är som Grekland för 30 år sedan. Det är bara delvis sant, för samtidigt som det jag skrev är mina upplevelser är det en modern ö. Inga handskrivna kvitton på restauranger, du kan handla med kort i princip överallt, fina fräscha mataffärer, de två boenden vi haft är väldigt fina mm. I går besökte vi Magic Mountain som är ett paradis för djur som ingen annan vill ha. Sandy är en brittisk kvinna som har bor i Grekland sedan många år. Hon tar hand om framför allt hundar som övergivits eller på andra sätt behöver tas om hand. Det har gjorts en fin dokumentär som jag varmt kan rekommendera. Jag har en vän som arbetat som volontär där och jag vet att djuren har det bra. Jag länkar till dokumentären: https://www.svtplay.se/video/8LJD73m...-grekiskt-berg. Om det är tillåtet kan jag i ett senare inlägg lägga en länk till deras hemsida om någon vill läsa mer om det arbete som Sandy gör. Janne om du hellre vill flytta alla inlägg till Andros istället för under Bildgåtor får du gärna göra det. //Ofelia |
|
|||
|
|||
![]()
Tack igen, Ofelia!!
Då har Andros också det moderna, som vi är vana vid och litegrann numer "behöver".... det är bra! Om Andros dessutom behållit sin grekiska särart är det alldeles underbart ![]() Magic Mountain, tror jag sett ett avsnitt av Ben Fogle när han besöker just henne. En trevlig kvinna som verkligen bryr sig om de olycksdrabbade djuren! Om du har en länk till Sandy vore det fint (om så tillåts av Janne) om du kunde förmedla den. Skulle så gärna vilja lämna ett bidrag till Sandy's arbete! En kvinna med ett stort hjärta som verkligen är en djurvän!!! Ha det alldeles underbart på en, helt klart, härlig och speciell ö!! Catlady 🐈 ![]() PS: nu gick jag in på din länk och visst är det Ben Fogle! Gillar hans program om människor som "brutit" sig lösa från vårt hetsiga och krävande samhälle på olika vis....... Senast redigerad av Catlady den 2025-08-05 klockan 21:18. |
|
||||
|
||||
![]()
Det får hon gärna göra, vi har inga sådana regler längre.
|
|
||||
|
||||
![]()
Har läst ditt resebrev från Andros. Kan inte se var ni bor, du skriver att du är glad att ni inte bor i Batsi, som ju är Jannes favoritplats. Men var bor ni?
Kerstin, som är otroligt nyfiken på Andros. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
//Ofelia |
|
||||
|
||||
![]()
Men Janne då!
Jag hade ju bestämt mig att inte åka till en ny ö, det räcker gott med dom älsklingsöar jag har! Men din underbara beskrivning över Andros gör mig så nyfiken. Du skriver så fint om ön. Att det är lätt att ta sig från Rafina gör inte saken bättre, då jag undviker Pireus av flera skäl. Birgitta |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
https://andros-animalshelter.org/ |
|
|||
|
|||
![]()
Tack snälla, Ofelia!
Ska kolla upp det nu ![]() Catlady 🐈 ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Här är några texter som jag skrev på bloggen första gången vi var på Andros: ”Nu har vi kommit hem efter en lång tur runt södra Andros. Är vi imponerade eller är vi imponerade? Svaret är att vi är I M P O N E R A D E. Varför har ingen sagt hur sanslöst vackert Andros är. Vi har bara sett en fjärdedel av ön och ändå har vi tappat hakan hur många gånger som helst under dagen.” ”Nu är vi hemma efter ännu en dag fyllda av överraskningar. Det är inte klokt så mycket fint det finns på Andros.” ”Jag vet inte hur vi ska beskriva vår dag. Det är en av de bästa dagarna vi har varit med om i Grekland. En helt perfekt dag. Vi har upplevt och sett otroligt mycket. Fattar inte varför ingen sagt hur vackert Andros är. Vi har diskuterat ön en hel del under dagen. Slutsatsen är att Andros troligen är den vackraste ö vi någonsin varit på.” Citat:
![]() |
![]() |
|
|