![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag har en enorm fascination över övergivna platser, hus, bilar, stridsvagnar yonameit. Vet inte riktigt varför, men det är som tiden stannat och platsen bara väntar på att få berätta sin historia.
Det finns ju en drös facebook-sidor, twitterkonton, pinterestflöden etc med övergivet att välja på, så jag är inte ensam om detta intresse. Däremot har jag inte hittat någon bra med övergivet i Grekland. Kanske vi kan samla nåt här? Jag börjar med denna. En fasad ut mot havet på Chalki. Otroligt fascinerande hus, som det dessutom fanns ett flertal av på ön. ![]() /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Tyvärr har jag inget att bidra med, men vilken fin bild! Och samtidigt sorgligt att ingenting annat mera finns kvar. Skulle vara intressant att veta vad det var för ett hus i sitt forna liv.
/ Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
...säger jag också!
I Aten finns det en stor mängd gamla före-detta hus på tomter insprängda i höghusbebyggelsen. Mittemot min värdinnas hus fanns en sån tomt, totalt övervuxen, ett paradis för katter, och några väggar kvar av huset. Jag fick veta att eftersom det är så nära Akropolis är det förbjudet att riva och bygga, eller så erfordras en massa tillstånd från arkeologerna mm. Man kan titta in genom planket/staketet och undra vad som har hänt. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag är fascinerad av gamla övergivna hus
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Otroligt vackert. Som en tavla! Även om jag knappast skulle våga gå i den trappan
![]() Var finns huset? /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Huset finns i Pothia på Kalymnos, inte så långt från hamnen
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Och tvålfabrikens skorsten var imposant indeed ! ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag har ganska många sådana bilder på lager. Jag börjar med en från Korrisia på Kea, där det finns en stor fabrik. ![]() Bakom hamnstranden i Korrisia står en gammal skorsten - syns från långt håll - och ser lite ledsen ut. Skorstenen är en del av den gamla emalj- och metallfabrik som var i bruk mellan 1927 - 1957. Fabriken var under 30 år Keas största arbetsgivare, som mest arbetade 900 personer i fabriken. Tack vare fabriken kunde öborna stanna på ön i stället för att emigrera, som annars var vanligt på många andra grekiska öar. Idag ligger fabriksbyggnaderna i ruiner, husen är mer eller mindre fallfärdiga. Samtidigt är fabriken ett industriellt minnesmärke från en svunnen tid och borde kanske rustas upp i stället för att rivas. Personligen är jag fascinerad av gamla fabriker, speciellt på grekiska öar där det är ont om dem, och fabriken på Kea är för mig en sevärdhet. På kvällen är skorstenen upplyst, den ser ganska "spooky" ut. Texten är hämtad från min E-guide om Kea. |
|
||||
|
||||
![]()
Mycket intressant, Janne. En anledning till att åka till Kea!
![]() PÅ Paxos, i byn Loggos, finns även där en övergiven fabrik. Den bör du väl ha besökt, Janne? En gammal tvålfabrik (!), med en imponerande skorsten. Undra hur länge till den håller... ![]() /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Gamla tvålfabriker finns lite varstans, de härstammar från turkarna. I Chania finns flera stycken. En av de mest intressanta ruiner jag har besökt är Fabrica, som ligger utanför byn Stenies på Andros. ![]() Här tog jag och Camilla massor med bilder. Det är stort som tusan och svårt att fånga på en och samma bild. Hela byggnaden hade tagits över av naturen. Så häftigt! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Här är en annan övergiven byggnad som jag undrar över. Varför tar ingen bort huset?
![]() Chora på Tinos år 2002. ![]() Samma byggnad tio år senare. ![]() |
![]() |
|
|