![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Heter en minidokumentär som visades på Kunskapskanalen igår. Otroligt intressant! Missa inte. Den går i repris på onsdag och torsdag kväll. Finns även på UR Play.
Jag såg den som sagt igår, men vi hade lite fest här, så jag får nog se om den idag ![]() /Netwolf |
|
|||
|
|||
![]()
Den var riktigt bra! Missa inte den!
Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Fick också syn på dokumentären när vi zappade. Otroligt intressant! Han var väldigt bra på att berätta och förklara. Jag har redan lagt in en påminnelse i kalendern, så att jag inte ska missa det nästa lördag
![]() Ha en härlig söndag! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Såg den på svt.play. Bra motvikt till "En enkel resa till Korfu" om man nu tyckte den var för lättviktig...
![]() Men till dokumentären från 2015; Simon gick verkligen direkt på väsentligheter... Visst kände man till en del förut. Men mycket nytt. Jag vet att grekernas miljösyn lämnar mycket att önska, men jag blev alldeles chockad av det halvkilometer tjocka sopberget som var helt gigantiskt. Kändes mycket surrealistiskt att se sådant - i Europa. Läckande kemikalier, cancerframkallande ämnen och t o m radioaktivt avfall... Hur har det kunnat bli så? ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Har nu laddat ner appen UR.PLAY och ska börja titta endera dagen. Ser fram emot det!
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag såg den i går mycket bra
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Har sett avsnitt ett, och det var mycket intressant, men det tror jag inte att grekiska turistbyrån håller med om. |
|
||||
|
||||
![]()
Är det någon som såg avsnitt två?
|
|
|||
|
|||
![]()
Det går I morgon Janne!
Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Det förklarar ju ett och annat. Då kollar jag i morgon.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
I teveprogrammet får man följa en tvättsvampsfiskare och hans son. De är från Pserimos. Mannen heter Agelis Trikilis. Är det någon du känner till Monica?
![]() Agelis. ![]() Agelis och son. Programmet finns att se här. |
|
||||
|
||||
![]()
Janne, jag känner inte den där mannen. Inte heller har jag sett programmet, men är väl införstådd med den undermåliga sophanteringen. Om detta skulle man kunna säga mycket, men var ska man börja?
|
|
||||
|
||||
![]()
Okej. Tänkte att han var känd, för det ju kan inte finnas många tvättsvampsfiskare kvar.
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
När jag var på Pserimos i somras träffade jag på "Badsvampsmannen" ![]() ![]() ![]() ![]() Simetra ![]() |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nej, riktigt så stora var de inte… väldigt mycket mindre faktiskt
![]() Natursvamparna härifrån (och övriga Medelhavet) är ju rätt så dyra vilket man kanske kan förstå när man hör storyn bakom, hur de växer och plockas upp och de olika procedurerna de går igenom. Tror väl inte så många numera använder badsvamp men tycker det är roligt att ha en äkta natursvamp från en plats man varit på. En del tycker de är perfekta att tvätta bilen med har jag hört… men då hade jag nog valt den betydligt billigare varianten från Karibien. Men det var ju inte detta tråden handlade om, så ursäkta för det... ![]() Suveränt bra dokumentärserie, synd den bara var i två delar… skulle verkligen ha velat se mera! ![]() Senast redigerad av simetra den 2016-09-28 klockan 19:46. |
|
|||
|
|||
![]()
Jag använder mina tvättsvampar dagligen I duschen. De där riktigt oblekta, bruna.
Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Håller med dig om att det var en suverän serie som gärna fick vara längre. Han har gjort många dokumentärserier om andra länder. Vissa finns på YouTube. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Följ länken här: Scrolla ner på sidan, kortfilmerna på några minuter är på grekiska men med engelsk text. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för det, Getpinglan. De såg intressanta ut
![]() |
![]() |
|
|