Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Tilos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-01-27, 22:34
tilde tilde är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005
Standard Tilos - hur är stränderna och baden?

Ni som har varit tidigare på Tilos vill jag fråga om hur bra stränder och bad är?
Vi har en dotter på 5 år och för oss är bad det viktigaste.
Läser att det är mycket klapperstensstränder och det är bara bra!
Svara med citat
Gammal 2015-01-28, 09:40
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Tilos - hur är stränderna och baden?

Livadia har klapperstensstrand. Alldeles utmärkt med badskor på, men det blir fort djupt om jag minns rätt (man tänker inte så mycket på det i vuxen ålder)
Eristos Beach är huvudsakligen sandstrand.

Jag själv föredrar klappersten, men dottern kanske vill bygga sandslott...då får ni ta buss till Eristos. Där kan man äta på hotellet eller på Tropicana.

Tilos är mysigt!

Lissi

Ps Stelios på Irinoula har fina båtutflykter till badstränder med sand. Han har "kontor" för anmälan vid strandpromenaden bortom kyrkan. Ds

Senast redigerad av Lissi den 2015-01-28 klockan 09:43. Anledning: Tillägg
Svara med citat
Gammal 2015-01-28, 09:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Livadia har klapperstensstrand. Alldeles utmärkt med badskor på, men det blir fort djupt om jag minns rätt (man tänker inte så mycket på det i vuxen ålder)
Eristos Beach är huvudsakligen sandstrand.

Jag själv föredrar klappersten, men dottern kanske vill bygga sandslott...då får ni ta buss till Eristos. Där kan man äta på hotellet eller på Tropicana.

Tilos är mysigt!

Lissi

Ps Stelios på Irinoula har fina båtutflykter till badstränder med sand. Han har "kontor" för anmälan vid strandpromenaden bortom kyrkan. Ds
Både En Plo och Filoxenia nere vid Eristos sägs vara bättre om man vill äta. Har dock inte prövat någon av dem själv ännu.
Svara med citat
Gammal 2015-01-28, 10:20
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Både En Plo och Filoxenia nere vid Eristos sägs vara bättre om man vill äta. Har dock inte prövat någon av dem själv ännu.
OK..de fanns nog inte när vi bodde där 2004.Minns bara de andra.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-01-28, 10:29
inkfishs avatar

Nej, de är mycket nyare.

Först träffade jag ett stammissällskap som viskade Pröva En Plo, de har öns bästa mat. Sedan ett annat med Pröva Filoxenia, de har öns bästa mat.

När jag fått maten beskriven har jag dock blivit mest nyfiken på Filoxenia, dit ska jag definitivt nästa gång.

Därmed inte sagt att Tropicana är dålig, jag har inte ätit där sedan 2001 så det vågar jag inte säga något om idag.
Svara med citat
Gammal 2015-01-28, 13:08
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Hej!
Missa inte Filoxenia, underbart god mat och mysig trädgård att sitta i. Trots 5 ggr på ön var det första gången vi var dit i höstas, det blev en glad överraskning.
Med vänlig hälsning
ElisabethK
Svara med citat
Gammal 2015-01-29, 15:57
Ylvan Ylvan är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2012

Hej.

Stranden i Livadia är jättefin om man gillar klapperstensständer (och det gör jag)! Så perfekt med den bilfria strandpromenaden med stranden på ena sidan och så tavernorna i rad på den andra.

Jag var där i maj 2013 och de FÅ semestrande barnfamiljer jag såg och pratade med var väldigt nöjda och såg ut att trivas hur bra som helst.

I mina resebrev från Tilos 2013 så finns en hel del bilder från strandpromenaden om du vill få ett hum om hur där ser ut.

Ylva
Svara med citat
Gammal 2015-01-30, 09:23
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av elisabethk Visa inlägg
Hej!
Missa inte Filoxenia, underbart god mat och mysig trädgård att sitta i. Trots 5 ggr på ön var det första gången vi var dit i höstas, det blev en glad överraskning.
Med vänlig hälsning
ElisabethK
Nu kan jag ha fel men - när jag var på Tilos i maj/juni förra året fick jag intrycket att Filoxenia var nytt. Isåfall är det inte konstigt om ni "missat" det. Men jag är inte säker.
Svara med citat
Gammal 2015-01-30, 09:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Nu kan jag ha fel men - när jag var på Tilos i maj/juni förra året fick jag intrycket att Filoxenia var nytt. Isåfall är det inte konstigt om ni "missat" det. Men jag är inte säker.
Var exakt ligger Filoxenia?
Svara med citat
Gammal 2015-01-30, 11:38
inkfishs avatar

Du svänger in vänster alldeles innan själva stranden. Det är skyltat redan vid avtaget.
Svara med citat
Gammal 2015-01-30, 13:09
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Filoxenia ligger längre upp mot Megalio Chorio. Om du åker från Megalio mot Eristos så ligger det på vänster sida innan Tropicana. Närmare Megalio än Eristos. Det är En PLO som ligger nere vid Eristos. Filoxenia har funnits alla år vi varit där men vi har inte ätit där förrän i höstas. I maj och september är vi där igen.
ElisabethK
Svara med citat
Gammal 2015-01-30, 13:48
inkfishs avatar

Ajdå, då blandade jag ihop dem! Tack
Svara med citat
Gammal 2015-01-28, 09:44
inkfishs avatar

Med en femåring är det bara en strand på nära håll, och det är bystranden i Livadia. Den är en lång, underbar klapperstenstrand. Solstolar och parasoller om man vill ha det, men man kan också kampera på egen hand på delar av stranden. Den är inte långgrund men heller inte brant ner i vattnet, mer ett mellanläge. Vattnet är kristallklart. Jag som älskar stenstränder har Livadiastranden på min grektopplista.

Längs hela stranden finns en bilfri strandpromenad, och på andra sidan den ligger många tavernor. I princip kan alltså femåringen själv bada medan föräldrarna avslutar lunchen. Förra året träffade jag en båtluffarfamilj med två fyraåringar. De bodde vid strandpromenade och jag såg flickorna bada både tidigt och sent, de kunde bara gå de få stegen från uteplatsen till havet när de ville. De hade det jättefint.

Därutöver kan man åka buss till Eristos - jättestor vik med sandstrand, som jag personligen inte tycker är särskilt fin. Ingen guldgul sand. Men själva viken är vacker.

Sedan återstår stränder dit ni bara tar er med båt, moppe, bil eller på vandring. Skafi är en favorit för mig, en dubbelstrand med klappersten. Plaka är en lite brötig strand med påfåglar som kanske är spännande för en femåring. Lethra, en annan vacker strand, funkar det bäst att åka båt till med ett barn i sällskapet.

Agios Sergios har en mycket fin stenstrand. Dit tar man sig med samma båt som jag nämnde tidigare - en utflyktsbåt som åker till olika stränder olika dagar.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:17.