Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-01-13, 15:16
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Gbg City Airport

Läggs ned. Tack och adjö RyanAir. Riktigt tråkigt beslut. Det behövs två flygplatser i Gbg.
/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2015-01-13, 16:25
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008
Standard Sv: Gbg City Airport

Artikel i GP finns HÄR.

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2015-01-13, 17:40
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Läggs ned. Tack och adjö RyanAir. Riktigt tråkigt beslut. Det behövs två flygplatser i Gbg.
/Netwolf
Ryan flyger ju från Landvetter nu. Tror du inte de fortsätter med det?
Svara med citat
Gammal 2015-01-13, 17:59
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Ryan flyger ju från Landvetter nu. Tror du inte de fortsätter med det?
Beror ju på vilket pris de får betala. Jag tror att risken är stor att RA inte tycker det blir lönsamt. Fast man kan ju hoppas...

/NW
Svara med citat
Gammal 2015-01-13, 19:08
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Beror ju på vilket pris de får betala. Jag tror att risken är stor att RA inte tycker det blir lönsamt. Fast man kan ju hoppas...

/NW
Ryan har ju haft planer för Säve, att göra det till ett nytt nav för flyglinjer. Jag tror inte att de släpper Sveriges andra stad så lättvindligt, men de vill säkert förhandla priser med Landvetter. Landvetter har också intresse av att expandera med mer trafik.

/Lars, som efter flygtur till London med RA konstaterar att de blivit mycket mer "passagerarvänliga"
Svara med citat
Gammal 2015-01-13, 18:01
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Jättetråkigt tycker jag. Väldigt smidigt att åka ifrån Göteborg City Airport. Det ska bli spännande att se om Ryanair fortsätter att använda Landvetter. Det är nog en kostnadsfråga för Landvetter är väl mycket dyrare att landa på.
Undrar var flygen ska landa nu när dimman ligger tät över Landvetter .

(Tycker lite synd om alla kringboende som antagligen flyttat eller sålt till underpris när flygverksamheten bara ökade och ökade och nu lägger dom plötslig ner.....)
Svara med citat
Gammal 2015-01-13, 18:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Precis som det behövs i Stockholm, men ingen vet om Bromma ska vara kvar.

Kan verkligen Landvetter svälja så många som 850 000 passagerare, som flög från Säve.
Svara med citat
Gammal 2015-01-14, 15:20
kimmens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Kan verkligen Landvetter svälja så många som 850 000 passagerare, som flög från Säve.
Enligt artikeln i gårdagens GP (som jag länkar till tidigare i tråden) säger Swedavia att Landvetter flygplats står väl rustade att ta emot alla passagerare från Säve om det skulle bli så. Förra året (2014) flög drygt 5,2 miljoner passagerare till/från Landvetter.

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Mer specifikt gäller detta "större flygplan" från bl.a Ryanair och Wizz Air.
Ja, förmodligen kommer polis- och räddningsflyg samt lite privatflyg att finnas kvar på Säve.

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2015-01-15, 09:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Enligt artikeln i gårdagens GP (som jag länkar till tidigare i tråden) säger Swedavia att Landvetter flygplats står väl rustade att ta emot alla passagerare från Säve om det skulle bli så.
Ok, tack!
Svara med citat
Gammal 2015-01-14, 10:21
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Det handlar primärt om problem med sprickbildningar och bärighetsproblem på banan enligt vad jag läste i Dagens Industri idag. Att ge sig in och försöka åtgärda detta skulle tydligen kosta astronomiska belopp och därför blev det som det blev.

/Hasse
Svara med citat
Gammal 2015-01-15, 13:44
SvinFins avatar
SvinFin SvinFin är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2015

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Det handlar primärt om problem med sprickbildningar och bärighetsproblem på banan enligt vad jag läste i Dagens Industri idag. Att ge sig in och försöka åtgärda detta skulle tydligen kosta astronomiska belopp och därför blev det som det blev.

/Hasse
Det astronomiska beloppet är 250 miljoner vilket är ungefär två tredjedelar av vad byggstoppet för förbifart Stockholm kostade, 360 miljoner.
Lite märkligt att man tycker att det finns pengar för att stoppa ett bygge men inte utföra ett annat.
Svara med citat
Gammal 2015-01-15, 18:18
kimmens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av SvinFin Visa inlägg
Lite märkligt att man tycker att det finns pengar för att stoppa ett bygge men inte utföra ett annat.
Även om jag instämmer i att det är heltokigt att stoppa ett så stort redan påbörjat projekt som Förbifart Stockholm med de stora kostnader detta medfört, så är det ändå inte jämförbart med att Swedavia inte vill bygga om Säve flygplats för 250 miljoner.

Förbifart Stockholm bekostas direkt från statsbudgeten i kombination med intäkter från Stockholms trängselskatt, medan Swedavia är ett statligt affärsmässigt aktiebolag som helt och hållet finansieras med intäkter från egna tjänster och produkter.

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2015-01-15, 18:34
kimmens avatar

Lite ny info finns HÄR om att Gotlandsflyg, Ryanair och Wizzair förmodligen kommer att fortsätta flyga från Landvetter flygplats istället.

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2015-01-15, 19:10
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Citat:
Lite ny info finns HÄR om att Gotlandsflyg, Ryanair och Wizzair förmodligen kommer att fortsätta flyga från Landvetter flygplats istället.

/kimmen
Det gillar vi i så fall även om jag aldrig fått äran att flyga med dem. Landvetter ligger dessutom bättre till än vad Säve gjorde (tycker jag)
Svara med citat
Gammal 2015-01-16, 02:00
SvinFins avatar
SvinFin SvinFin är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2015

Citat:
Även om jag instämmer i att det är heltokigt att stoppa ett så stort redan påbörjat projekt som Förbifart Stockholm med de stora kostnader detta medfört, så är det ändå inte jämförbart med att Swedavia inte vill bygga om Säve flygplats för 250 miljoner.

Förbifart Stockholm bekostas direkt från statsbudgeten i kombination med intäkter från Stockholms trängselskatt, medan Swedavia är ett statligt affärsmässigt aktiebolag som helt och hållet finansieras med intäkter från egna tjänster och produkter.

/kimmen
Jo jag vet, men jag tycker det är ett sanslöst dribblande med skattepengar pga prestige i många lägen.
Sjukt är ordet.
Svara med citat
Gammal 2015-01-16, 18:16
Disse76s avatar
Disse76 Disse76 är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2014

Är verkligen Säve flygplats en "City Airport" ?
Nu är jag inte jättehemma i Göteborg,
Men kan väl inte vara mycket längre till Landvetter, Eller ta så mycket mer i tid att ta sig dit från Centrala Gbg? Bör väl inte vara en jätteförlust om budgetbolagen börjar flyga tillochfrån Landvetter istället?

Dessa flygplateser ägs väl av Swedavia?
Så jag tror att dom vill nog spara pengar till att uppgradera Arlanda när Bromma (vilket i mitt tycker verkligen är en "City Airport") kommer att stängas ned om några år. Sen har Arlanda problem med bullernivån över Väsby, Så det behöva säkert pengar till att bygga om ena banan...... Kaos!
Svara med citat
Gammal 2015-01-17, 09:21
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Disse, nej, om ute på Hisingen kan kallas city kan nog diskuteras. Men de flesta göteborgare tar sig nog trots allt snabbare dit än till Landvetter, som ligger i Härryda kommun. Åtminstone när det inte är rusningstrafik.

Mig personligen spelar det dock ingen roll, jag lägger inte en spänn på Ryan och har dessutom bara 20 min med bil till Landvetter.
Svara med citat
Gammal 2015-01-17, 10:07
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Disse76 Visa inlägg
Är verkligen Säve flygplats en "City Airport" ?!
Ja, med det att den ligger i Göteborgs kommun och Landvetter i Härryda kommun i så fall...?
Citat:
Nu är jag inte jättehemma i Göteborg,
Men kan väl inte vara mycket längre till Landvetter, Eller ta så mycket mer i tid att ta sig dit från Centrala Gbg? !
Från min stadsdel är det ungefär samma avstånd till båda ändå känns Säve lite avigt och åt fel håll så att säga .
Svara med citat
Gammal 2015-01-17, 13:40
kimmens avatar

Citat:
Men kan väl inte vara mycket längre till Landvetter, Eller ta så mycket mer i tid att ta sig dit från Centrala Gbg?
Enligt Google vägbeskrivning är det 26,5 km från Göteborgs Centralstation till Landvetter flygplats, medan det är 15,8 km (via Tuvevägen) till Säve flygplats. Däremot tar det, fortfarande enligt Google, just nu ungefär 20 minuter med bil i båda alternativen. Vilken flygplats som är enklast eller snabbast att ta sig till beror mycket på var i Göteborg man bor. Personligen bor jag i centrala Göteborg och tar antingen flygbuss eller taxi till Landvetter.

Citat:
Bör väl inte vara en jätteförlust om budgetbolagen börjar flyga tillochfrån Landvetter istället?
Det handlar nog mer om att start- och landningsavgifter är högre på Landvetter än på Säve, vilket kan medföra att lågprisflygbolagen så småningom kanske måste höja sina biljettpriser om man ska börja flyga från Landvetter.

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2015-01-17 klockan 13:47.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:38.