![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
Kanske en dum fråga,men jag har ingen aning..finns det att hitta färskpotatis i Grekland? Tacksam för svar ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nej det tror jag knappast!
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Finns det någon Grekisk version av papas arrugadas?
|
|
|||
|
|||
![]()
Men grekisk potatis finns och smakar bra. Jag lagar alltid en soppa på det när vi är i Grekland, som lunchmat. Soppa med buljong, morötter, lök + potatis samt korv av något slag.
|
|
||||
|
||||
![]()
Om färskpotatis är lika med nyskördad potatis så finns det såklart även i Grekland. Men de är inte knappt synliga som de vi hittar i våra affärer före midsommar. Potatisarna på marknaderna i Chania är mer till storleken som våra bakpotatisar. Men nyskördade är de definitivt!
Gunilla |
|
||||
|
||||
![]()
Klart det går att finna MEN...kan vara svårt. I början på våren brukar jag kunna köpa färskpotatis från Laiki dvs på marknaden i bland annars i välsorterade frukt och grönsaksaffärer MEN nu pratar jag om Athen med omnejd. Den grekiska potatisen är ju annars väldigt stor men god tycker jag.
Camilla |
|
||||
|
||||
![]()
Det finns färskpotatis i alla fall här hos oss, här sätter man potatis flera ggr om året i början på juni skördar man och sen till jul. Man ser tydligt skillnaden på färsk och äldre potatis, även om det nu är lika stora
![]() de brukar vara i olika pris också . Här ser ni våran färskpotatis till midsommar, fast den var ju från det egna potatislandet ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Som skandinav i Grekland med egen trädgård måste man givetvis fixa sin egen färskpotatis..
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tack så mycket för alla svaren
![]() Jag bor i Irakleio, det var mest konsistensen jag funderade på eftersom jag ska få besök på lördag och tänkte göra en potatissallad, äter nästan aldrig potatis så jag är helt värdelös när det kommer till att känna till olika sorter ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vanliga sorter för färskpotatis är Hamlet, Lady Christl, Minerva, Rocket, Saxon och Solist. Kanske finns nån välsorterad potatisbutik som har någon av de sorterna. Färskpotatisen har ju tunnare skal och innehåller mer vatten därav konsistensen.
|
|
|||
|
|||
![]()
På Rhodos, Pefkos, fanss härliga, små potatis på restaurangerna i slutet av maj.
Likadana fanns också i Parga men vet ej var finns det att köpa.... i butiker alltså. lagar inte mat i Grekland. Potatisarna i pefkos var alldeles gula till färgen o. smaken var härlig. |
![]() |
|
|