|  | 
|  | 
| 

| ||||
| 
 | ||||
|  Vad heter.... 

Vill ha hjälp med en översättning till Grekiska. "Vi önskar er en skön sommar och hopp om en bra hotell säsong" "Det här är Susanna 6 år 1997, på hennes första grekiska öluff" Tacksam för svar snart! | 
| 

| ||||
| 
 | ||||
|  Sv: Vad heter.... 

Med latinska bokstäver blir det väl så här ungefär: -Kalå´ kalokéri ke sas éfchome kalés douliés sto ksenodichío -Edå´ íne i Susanna, éksi chronón, próti forá episképtete ta nisiá | 
| 

| ||||
| 
 | ||||

Ojdå! Jag menade förstås med grekiska bokstäver... har någon möjlighet att skriva med grekiska bokstäver!!!
		 | 
| 

| ||||
| 
 | ||||

Jodå, men jag stavar som en förstaklassare: Καλο΄ καλοκαιρι και σας ε΄φχουμε καλε΄ς δουλιε΄ς στο ξενοδοχι΄ου Εδω εινει η Σοθσαννα, εξι χρονον, προτη φορα επισκεπτετε τα νησια Alltså, jag får inte till det med accenterna. Om man läser grekiska ungdomars FB-meddelanden inser man att det latinska alfabetet alltmer används även om det ser för galet ut innan man blir van.. | 
| 

| ||||
| 
 | ||||

När jag slår om till grekiskt tangentbord, sitter accenten på ö-tangenten. Man trycker ner den först, och sedan bokstaven accenten ska sitta på.
		 | 
| 

| ||||
| 
 | ||||

Karina, det är inte tangentbordet det är fel på, utan mig...och ändå! När min man gick i skolan hade man en hel mängd andra accenter också, som nutidens grekiska skolbarn slipper traggla med. Kvarstår att få bort dom olika sätten att skriva "i".
		 | 
| 

| ||||
| 
 | ||||
|  Sv: Vad heter.... Citat: 
     // Helén   Senast redigerad av Hellen den 2010-06-10 klockan 20:46. | 
| 

| ||||
| 
 | ||||

Hrm!   Joooooo.  Men har nog aldrig varit språkbegåvat...minns även min engelskalärares stora fasa från högstadiet... Du då Helene?  Kunde inte du hjälpt mig??   | 
| 

| ||||
| 
 | ||||
|  Sv: Vad heter.... Citat: 
   Helt ärligt- någon stavning hade du inte fått hjälp av mig med  // Helén | 
| 

| ||||
| 
 | ||||

...misstänkte det!   |