Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-04-16, 11:09
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Färja Aten-Naxos, langvarigt boende..!

Nu star det inte pa! Nästa onsdag drar jag iväg till Naxos och är borta i ungefär ett halvar
Om jag förstatt det hela rätt gar Blue Star den 22:a april fran Pireus kl 17.30, framme 22.45.
Snälla NaxosLotta säger att det star i alla fall en rumsraggare i hamnen vid denna tid sa jag far lita pa det Da är boendet första nätterna avklarade!

Men: har nagon koll pa en bra langtidsuthyrare som INTE bara har källarhalor, fönster-eller balkonglösa rum att erbjuda? Jag kommer inte vara mycket pa rummet, men jag vet redan nu att jag inte kommer sta ut ett halvar i ett rum utan fönster och balkong... Finns det nagon som pa rak arm kan säga en rumsuthyrare som har schysst boende for ca 300euro/manad? Gärna nära torget, sa centralt som möjligt sa man slipper traska ensam hem i mörkret.
Förra aret när jag var där sa hände det en del otäcka saker. En tjej var nära att bli valdtagen när hon gick över sanddynerna till surflagunen mitt pa blanka dagen! Lyckliga henne att en av hennes kompisar var i närheten och uppmärksammade det hela. Usch. Massor av stölder var det ocksa...

Tillbaka till ämnet Nagon, minns ej vem, sa att man kan onlineboka färja fran Pireus för 10 euro, istället för 25 som det i vanliga fall kostar. Denna biljett ska tydligen hämtas ut nagonstans när man anländer Pireus. Men var? Nagon som har koll?

Har aldrig akt fran Pireus förut sa jag är lite smanervös Mer nervös än över det faktum att jag varken har boende eller jobb när jag anländer Naxos

Väldigt tacksam för svar!

/Veronica

http://www.kalimera.se/grekland/till...tor/eniac.html
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-04-16, 17:18
Ingegerd_Lasses avatar
Ingegerd_Lasse Ingegerd_Lasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: LVästra Ämtervik
Inlägg: 203
Standard Sv: Färja Aten-Naxos, langvarigt boende..!

Kolla med Anna Vasilaki på Euro studios, fick det tipset av grabbarna på Scirocco när vi själva var ute i samma ärende.
eurostudiosnaxos@yahoo.com
MVH Ingegerd, som är jätteavundsjuk, själva har vi inte "kommit till skott" ännu.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-04-16, 17:20
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Färja Aten-Naxos, langvarigt boende..!

Tusen tack! Ska dra iväg ett mail till dem. Vet du var det ligger nagonstans?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-04-16, 17:26
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Naxos Grekland
Inlägg: 149
Standard Sv: Färja Aten-Naxos, langvarigt boende..!

Hej Veronica
Kom förbi East West så kanske vi har lite nummer och kontakter för boende till dej. Dont worry.....
Vi ses
Lotta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-04-16, 18:39
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Färja Aten-Naxos, langvarigt boende..!

Citat:
Ursprungligen postat av NaxosLotta Visa inlägg
Kom förbi East West så kanske vi har lite nummer och kontakter för boende till dej.
Ja, vad bra! Tack sa mycket! Jag kikar förbi nästa torsdag Nu fattar jag att det är du som har Eastwest, hade ingen aning om det Ni har underbart god mat! Perfekt när man börjar bli lite less pa den grekiska maten och vill ha lite sting pa käket! Ni rakar inte behöva en servitris ocksa?

Ingen som har koll pa 10-eurosbiljetten Aten-Naxos..?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-04-18, 00:42
MariellM MariellM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 32
Standard Sv: Färja Aten-Naxos, langvarigt boende..!

Hej Eniac!
Skriv till info.piraeus@bluestarferries.com och fråga efter Super Economy Tickets. Biljetten kan inte avbokas, men det är väl inte aktuellt i ditt fall... Det finns bara ett begränsat antal till varje båttur och först till kvarn gäller.

Jag och Stefan åker till Naxos den 29 april och stannar till den 9 maj. Vi kanske ses?

Hälsn. Mariell
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-04-18, 11:43
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Färja Aten-Naxos, langvarigt boende..!

Citat:
Ursprungligen postat av MariellM Visa inlägg
Biljetten kan inte avbokas, men det är väl inte aktuellt i ditt fall...
Knappast aktuellt Jag har mailat dem och väntar pa svar!

Citat:
Jag och Stefan åker till Naxos den 29 april och stannar till den 9 maj. Vi kanske ses?
Inte omöjligt! Jag kan meddela sedan var jag jobbar (om jag nu lyckas hitta nagot jobb!!)

http://www.kalimera.se/grekland/till...tor/eniac.html
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-04-19, 13:16
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Färja Aten-Naxos, langvarigt boende..!

Citat:
Ursprungligen postat av MariellM Visa inlägg
Det finns bara ett begränsat antal till varje båttur och först till kvarn gäller.
Givetvis var det slutsålt Jag får betala ordinarie 30 euro, men det är väl ok.
Jag fick ett knepigt svar när jag frågade om man kunde köpa biljetten på färjekontor i hamnen (vet iofs inte om det finns något i Pireus, men det bör det väl göra):

"Only at our Central office Akti Possidonos 26 or across the road Gate E7 (booth). I think it is best if you proceed in issuing with credit card just in case
There is no availability."

Öh, va?

Förresten, hur tar man sig enklast från flygplatsen till hamnen? Går det bussar? Jag landar vid lunchtid och färjan går 17:45 så det är ju ingen brådska.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-04-19, 15:26
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Färja Aten-Naxos, langvarigt boende..!

Det kontor de hänvisar till är precis vid kajplats E7 där Blue Star båten går ifrån. Tar du tunnelbanan så kommer du ut precis där också. När du köpt biljetten så är det bara att ta rulltrappan upp och promenera över bron
// Helén
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-04-19, 17:39
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Färja Aten-Naxos, langvarigt boende..!

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Det kontor de hänvisar till är precis vid kajplats E7 där Blue Star båten går ifrån. Tar du tunnelbanan så kommer du ut precis där också.
Så det går tunnelbana från flygplatsen till hamnen, är det så du menar?

Citat:
När du köpt biljetten så är det bara att ta rulltrappan upp och promenera över bron
Vad bra, tack! Då behöver jag alltså inte förhandsboka någon biljett utan kan köpa på plats, som man brukar göra

Usch, vad jag känner mig nervig! Har aldrig varit på Atens flygplats förut. Jag åker alltid ut till öarna via Santorini. Känner mycket enklare!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-04-19, 18:03
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Färja Aten-Naxos, langvarigt boende..!

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC Visa inlägg
Så det går tunnelbana från flygplatsen till hamnen, är det så du menar? Då behöver jag alltså inte förhandsboka någon biljett utan kan köpa på plats, som man brukar göra
Du kan åka tunnelbana eller buss och det finns biljettkontor precis överallt så ska man missa det måste man vara väldigt duktig!
Citat:
Usch, vad jag känner mig nervig! Har aldrig varit på Atens flygplats förut. Jag åker alltid ut till öarna via Santorini. Känner mycket enklare!
Det är busenkelt! Oroa dig inte.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-04-19, 18:15
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Färja Aten-Naxos, langvarigt boende..!

Hur tillgängligheten på biljetter är har jag ingen susning om, har själv aldrig varit med om att det varit fullbokat till Naxos, däremot hem.
Men varför inte förboka, du får då ett bokningsnummer som du anger för att få ut din biljett på biljettkontoret.
Att åka tunnelbana till Piraeus från flygplatsen är hur enkelt och smidigt som helst, bra skyltat. Med buss ser man mer av Aten iofs.
// Helén
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-04-20, 09:00
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Färja Aten-Naxos, langvarigt boende..!

Tack för hjälpen! Ungefär hur lång tid tar det med buss respektive tunnelbana till flygplatsen?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-04-20, 09:03
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Färja Aten-Naxos, langvarigt boende..!

Med tunnelbana tar det knappt en timma, lite beroende på hur lång tid du behöver vänta vid bytet. Bussen tar väl en och en halvtimma har jag för mig, det var länge sedan jag åkte den, du får säkert snart svar av någon med säkrare kunskaper.
Trevlig resa!
// Helén
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-04-20, 09:41
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Färja Aten-Naxos, langvarigt boende..!

Ett par saker bara. Jag har hört att tunnelbanan ska vara avstängd ända fram till i början av Augusti avseende sträckan från flygplatsen och ner mot staden. Detta pg av spårarbeten.

Men bussen, nr 96 till Pireus, den går var 20-e minut dagtid och lite glesare i nattens timmar.

Arne

Från Jan Bergtuns norska öluffarsida
"
Hei! Bare en kort beskjed. Metroen til og fra Athens flyplass har vaert stengt en maaneds tid og skulle vaere det i ca et halvt aar, eller som de sa til en eller annen gang i august maaned. Inntil da harvi "bare" valget mellom ekspressbussene eller taxi.

Expressbussene er et godt alternativ om man enten vil inn til sentrum (Syntaghma eller til Pireaus. Jeg vet ikke men jeg regner med at man kan ta expressbuss til det stoppestedet man brukte foer metroen gikk helt ut til flyplassen og ta metroen derfra. Vil anta at arbeidet med metrolinjen er mellom denne stasjonen og flyplassen, men som sagt dette er bare mine antagelser. Skal proeve aa finne mer utav dette om ca 2 uker naar jeg kommer tilbake til Athen igjen. Naa sitter jeg paa en liten internetkafe soer paa Kreta. Nydelig vaer, sol fra skyfri himmel og temperatur paa rundt 16,5'C naa klokken 09.30. I gaar hadde jeg en makstemperatur paa ca 21'C, men med delvis skyet vaer. Ellers alt bra, meget bra faktisk!!!!"

Senast redigerad av Arne den 2009-04-20 klockan 10:06.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-04-20, 10:16
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Färja Aten-Naxos, langvarigt boende..!

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Ett par saker bara. Jag har hört att tunnelbanan ska vara avstängd ända fram till i början av Augusti avseende sträckan från flygplatsen och ner mot staden. Detta pg av spårarbeten.
Det vore ju på tiden att de kom igång med det arbetet
Nu är det väl tredje sommaren det skrivs om spårarbete, kanske är det bara andra året. Nåväl -förra året gick diskussionerna heta i fallet, men ingen verkade bli störd av några spårarbeten, vi får väl se vad som händer i år. Någon som varit på plats ännu och kan bekräfta eller dementera?
// Helén
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-04-20, 10:22
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Färja Aten-Naxos, langvarigt boende..!

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Det vore ju på tiden att de kom igång med det arbetet
Nu är det väl tredje sommaren det skrivs om spårarbete, kanske är det bara andra året. Nåväl -förra året gick diskussionerna heta i fallet, men ingen verkade bli störd av några spårarbeten, vi får väl se vad som händer i år. Någon som varit på plats ännu och kan bekräfta eller dementera?
// Helén
Jag citerar mig själv, hittade följande på Atens flygplatssida:
"Announcement
We would like to inform passengers of ΑΙΑ that Metro Line 3 service to the airport is expected to be interrupted as of February 14th, for a period of 6 months due to construction works at "Ag. Paraskevi" station and completion works at “Holargos” and “Nomismatokopio” stations. During this period passengers can use the bus service from Ethniki Amyna station (X94), as well as the suburban train service"
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-04-20, 10:36
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Färja Aten-Naxos, langvarigt boende..!

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
"Announcement
We would like to inform passengers of ΑΙΑ that Metro Line 3 service to the airport is expected to be interrupted as of February 14th, for a period of 6 months due to construction works at "Ag. Paraskevi" station and completion works at “Holargos” and “Nomismatokopio” stations. During this period passengers can use the bus service from Ethniki Amyna station (X94), as well as the suburban train service"
Happ, happ, happ... då blir det buss! Och, som du sa, med buss ser man ju faktiskt mer!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-04-24, 09:28
Nash Nash är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Floda
Inlägg: 33
Standard Sv: Färja Aten-Naxos, langvarigt boende..!

Angående bussen Atens Flygplats - Pireaus så är det en "dragspelsbuss", linje 96 och man köper biljetter i kiosken precis utanför dörrarna. Bussen stannar där också så kiosken ligger 10 meter framför busshållplatsen. Obs du måste stämpla biljetten i maskinen på bussen. Visst får du se lite grand från bussen men kanske inte den bästa sidan om man säger så. Tänk på att det även går färjor från Raffina som är trevligare och mindre kaotiskt än Piraeus, dessutom närmare flygplatsen.

Ang super economy tickets så kontakta Paleologos travel (googla och 3e träffen). Jag mailade dom och fyllde i ett formulär, så skickar de hem biljetterna. Tveksamt om du sparar nåt på bara en person med tanke på rek avgiften men är man flera så blir det billigare. /Hans
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-04-26, 23:54
MariellM MariellM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 32
Standard Sv: Färja Aten-Naxos, langvarigt boende..!

Hej, nu är det inte långt kvar för oss heller. Åker på onsdag morgon från Arlanda!

Hur mycket kostar bussen från flygplatsen till Piraeus, nån som vet?
(Synd att metron är avstängd, himla smidigt att ta den, och som jag kommer ihåg det var den mycket billigare också...)

/Mariell & Stefan
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT