Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-09-28, 21:25
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Pärlan POROS

28 september ankomst...

Kalispera!!!....

Äntligen på Poros... överfarten med Flying Cat gick smidigt... en knappt halvfull båt...Alla semesterfirare har väl avslutat sin semester... det var otroligt mkt folk som gick av i Piraeus när jag skulle kliva på..

Efter 1 timme och en kvart framme på Poros..i mörkret.. men SÅÅÅ....mysigt och mycket folk på tavernorna i hamnen... dit ska jag gå imorgon....
Fick tag i en taxi nära båten... trevlig grek och som hälsar mig välkommen och vi pratade om ditt och datt under den 2km korta färden till Panorama apt.....han ville ha 4 euro... jag gav honom 5 för att han var så supertrevlig och då fick jag hans visitkort...

Väl framme och upp till receptionen... en man som satt där och han visade mig till rum nr.35 på tredje våningen... samma våning som receptionen..Christian som driver hotellet var inte där men träffade senare hans jätte trevliga far..som förstås kunde svenska då han tidigare haft en svensk fru...underbar människa!

När jag kom in i min stora studio med pentry och en jätte balkong... Vart jag stum för de känns lyxigt....
Sen vart jag ännu mer glatt överraskad... ...det stog en 750 ml rödvinsflaska på mitt bord med en en lapp där det stog "KALIMERAVÄN hälsar"..men SÅ roligt... vem kan det vara... jag har mina aningar... ...men vågar inte gissa.....

Men så snällt... jag vart tårögd...så gulligt.. tusen tack!!!!...

Det smakar underbart gott... det står på grekiska på flaskan... kan inte säga vad det heter... får fråga i morgon...

Ja, du hör väl av dig du som bjudit på vinet, hoppas jag!!..

Nu ska jag fortsätta och packa upp, ta mig en dusch och sen koja mig i en superskön säng ser det ut som... en lång resdag har det varit... imorgon får jag se Poros i fullt dagsljus...

Har redan fått en känsla av att Poros borna är oerhört trevliga och vänliga... har varit ut och handlat lite... Bara på den lilla stunden märkte jag den genuina värmen de utstrålar...

Det kommer mera....

Sunny, direkt från Poros..

Senast redigerad av Sunny12 den 2015-09-28 klockan 21:35.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-09-28, 21:36
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 761
Standard Sv: Pärlan POROS

Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-09-28, 21:37
Ylvan Ylvan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Inlägg: 112
Standard Sv: Pärlan POROS

Vilken härlig ankomst!
Hoppas du får det härligt och nu ser jag fram emot att åter få följa med på en av din resor, den började ju väldigt bra!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-09-29, 05:55
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 761
Standard Sv: Pärlan POROS

Vi som känner dig vet att om man är vänlig och trevlig så får man det tillbaks!
Birgitta.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-09-29, 07:40
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Pärlan POROS

Så mysigt det låter alltihop. Och vilken fin och gullig gest det där med vinflaskan.
Ser fram emot att få läsa dina uppdateringar från Grekland igen (börjar nästan kännas lite som en tradition).
Ha en fin första heldag på Poros.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-09-29, 09:02
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pärlan POROS

TUSEN TACK TOM..vad gulligt av dig... fick just nu veta av Christian att det var du som bjudit på vinflaskan.. ...ses vi någongång för jag ju bjuda igen!..

Christian superfin och trevlig kille... gett mig massor med tips... nu är jag laddad.. ska ha cykel och utforska ön ordentligt... fick veta att det går en bilfärja ofta varje dag...så jag kan åka över till Galatas och cykla där.. bl a till en olivlund och en fin strand som jag blev tipsad om...

Det är min första morgon här.. känner mig lite yrvaken.. ...tar ett tag att landa och förstå att man verkligen är i Grekland...

Bilder kommer senare....

Tack för hälsningar...

Sunny, direkt från Poros..
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-09-29, 09:57
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Pärlan POROS

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
TUSEN TACK TOM..vad gulligt av dig... fick just nu veta av Christian att det var du som bjudit på vinflaskan.. ...ses vi någongång för jag ju bjuda igen!..

Christian superfin och trevlig kille... gett mig massor med tips... nu är jag laddad.. ska ha cykel och utforska ön ordentligt... fick veta att det går en bilfärja ofta varje dag...så jag kan åka över till Galatas och cykla där.. bl a till en olivlund och en fin strand som jag blev tipsad om...

Det är min första morgon här.. känner mig lite yrvaken.. ...tar ett tag att landa och förstå att man verkligen är i Grekland...

Bilder kommer senare....

Tack för hälsningar...

Sunny, direkt från Poros..
Hvilken herlig start på ferien
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-09-29, 10:30
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 945
Standard Sv: Pärlan POROS

Vilken fin början på din resa. Jättetrevligt med bjudflaskan, sånt blir man ju glad av.

Du får säkert en ny favoritö......

/ Anne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-09-29, 16:02
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Pärlan POROS

Citat:
QUOT[E=Sunny12;374535]TUSEN TACK TOM..vad gulligt av dig... fick just nu veta av Christian att det var du som bjudit på vinflaskan.. ...ses vi någongång för jag ju bjuda igen!..


Hej !
Nu var det tänkt att det skulle va hemligt ....."shiit" samma !
Hoppas det smaka .
Passa nu på att besöka MezeMeze på Galatas , taxibåtar går hela natten. Fredagar eller Lördagar är det bra tryck där .
/ Tom
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-09-29, 16:35
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pärlan POROS

Hemligt.. varför då???..

Menar du att jag skulle gå och undra vem som bjudit.. for ever!!..
Nu skämtar du allt!!..

När jag kom hem till min studio idag efter ett besök i Poros stad.. stog 2 st fruktfat med äpplen och en stor klase med vindruvor som Nikos bjöd på... så gulligt!!..

Får se när jag får ork att rapportera ordentligt...är lite trött i Skallen just nu.. många nya intryck... men det kommer senare....
Ska hyra cykel och se mig omkring!!

Jaaa...Tom jag ska åka över till Galatas och käka på mezemeze...

Sunny, direkt från taverna Panorama ej att förväxla med mitt hotell..har börjat tugga på en underbar god pizza...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-09-29, 16:46
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 775
Standard Sv: Pärlan POROS

Åh va kul att få följa dig på en ny resa!
Själv har jag aldrig varit på Poros så dt gör det extra spännande.
Njut av din semester.
//
KR
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-09-29, 16:56
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pärlan POROS

Tom kan hålla med om att det var dumt att nämna att det var du... här på forumet... ..jag förivrade mig som vanligt!!..
MEN blev ju SÅ GLAD!!!..
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-09-29, 20:44
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 728
Standard Sv: Pärlan POROS

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Tom kan hålla med om att det var dumt att nämna att det var du... här på forumet... ..jag förivrade mig som vanligt!!..
MEN blev ju SÅ GLAD!!!..
Det var väl bra. Nu vet ju alla att Tom är en hyvens grabb!

/Netwolf
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-09-29, 20:49
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pärlan POROS

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Det var väl bra. Nu vet ju alla att Tom är en hyvens grabb!

/Netwolf
Eller hur.. ..
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-09-29, 21:31
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Pärlan POROS

https://www.youtube.com/watch?v=oXWXIQWNzVE


Så här kan det se ut en Fre/Lörd på MezeMeze !



/ Tom
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-09-29, 21:38
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pärlan POROS

Citat:
Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
https://www.youtube.com/watch?v=oXWXIQWNzVE


Så här kan det se ut en Fre/Lörd på MezeMeze !



/ Tom
Hoppsan där var det livat...dit får jag ta mig och slå klackarna i taket.. grekisk dans härligt!!..
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-09-30, 07:40
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Pärlan POROS

Så fina foton Sunny.
Nästa år ska jag följa ditt exempel och ta semester på vår och höst istället för mitt i sommaren. I år gick det inte men nästa år funkar det med all planering.


Och Tom, vilken fin gest av dig.
Tänk om vi alla kunde tänka på att vara så omtänksamma mot varandra, då skulle världen vara ett bättre ställe. Jag blir synnerligen imponerad!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-09-30, 08:06
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pärlan POROS

Jag glömde ju igår att lägga in bilder från mitt fina boende.. Panorama.. vilken utsikt.. eller hur?







Att sitta här och äta frukost är en njutning!!..

Vi hörs senare!!..
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-09-30, 10:51
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Pärlan POROS

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Panorama.. vilken utsikt.. eller hur?

Att sitta här och äta frukost är en njutning!!..

Vi hörs senare!!..
Gleder meg til "vi hørs", Sunny

- og vakker utsikt m å det jo bli fra den høyden

Så du hadde spist på Panorama
- vi bodde jo i byen, men spiste flere lunsjer på Panarama, kombinert med bad,
syntes vi fikk veldig gode og billige måltider der, og veldig trivelig service

Ha en herlig dag
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-09-30, 19:16
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pärlan POROS

Onsdag 30 september

Idag SOL efter igår kvälls störtskurar...lagom varmt..

Efter en lång frukost på min fina balkong.. Tog jag och packade min rygga med diverse.. idag ska jag hyra cykel och cykla runt Poros..från Askeli över bergen till andra sidan där Vayionia beach finns..
Fick ett bra pris för en veckas cykelhyra 25 euro... i normala fall kostar det mer.. men jag hälsade från Christian på Panorama och fick då rabatt!..

Härligt att cykla här på Poros, känna dofterna och njuta av utsikten, en hel del uppför när jag startade.. så det blev en kombo.. cykla/gå med cykel.. ..men det är Ok..slipper iaf bära på en ryggsäck..en praktisk cykelkorg att läggs den i är perfekt.. även sen när jag ska handla för det är en bit till matbutiken.

Fantastiska vyer när jag kommit upp en bit på huvudvägen från Askeli... här kunde jag ser ner till Poros stad...



När jag cyklat lite längre kunde jag se ner mot Vayionia beach..SÅ VACKERT!!!...




Sen gick det bara nerför hela vägen dit, det var bara att sitta och vila..väl där nere var en del andra som tagit sig dit med fyrhjuling eller moppe..
Sen var det en galen get där nere, som jag först trodde var snäll men den försökte stånga mig.. jag bara skrattade och sen kom killen som jobbade i beachbaren och hämtade den i hornen..fy då inte stånga våra gäster!..

Det gick höga vågor där nere och blåste kallt, så det blev inget dopp idag..tyvärr.. ingen badade av de få som var där.. jag satte mig med min cykel och fikade en stund...






Det tog mig väl en timme att ta mig hit från Askeli, mkt uppför i början som sagt.. avstånden är ju inte allt för långa här på lilla Poros...

Sen tog jag mig upp på huvudvägen igen, cyklade inte tillbaks samma väg..utan fortsatte mot Poros stad..man kan inte cykla fel för huvudvägen går runt från Askeli upp runt berget och till Poros stad.

Dit gick det fort för det var mest nerför, härligt!!

Cyklade sen mot stränderna Mikro neorion, Megalo neorion och Love bay..Vackert på vägen dit...





Nu var jag hungrig efter den långa cykelturen och lycklig över att cyklat SÅ långt!
Slog mig ner vid en taverna vid strandvägen..Mourtzoukos.. en greksallad och lite husets vin smakade utsökt gott efter mina strapatser.. ..
Priserna här på Poros är låga, då jämför jag med Sifnos som jag upplevde som dyrt när det gäller mat..
För en greksallad, bröd ett litet krus vitt betalade jag 7,5 euro.. billigt!

Även i matbutikerna upplever jag priserna som låga... så på Poros får man mkt för pengarna!

En lång dag, trött i benen men SÅ nöjd med min dag...

Imorgon ska jag cykla till den fina stora kyrkan bortanför Askeli..där kan man även bada om man går en bit ner från kyrkan.

Jag tar dagen som den kommer.. känner ingen stress.. ska vara många veckor i Grekland..

Ikväll blir det lugnt med lite vin och lite läsning...

Kalinichta,

Sunny, direkt från Poros..
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT