Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-08-10, 14:22
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Oxå istället för också

Hej!

Varför en del av er Kalimerianer skriver oxå i stället för också? Beror det på brister i skolans undervisning, slarv eller...? Det förekommer då och då i forumets inlägg. Varifrån härstammar det här fenomenet?

Enigma som undrar över den här konstiga stavningen
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-08-10, 14:37
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
Hej!

Varför en del av er Kalimerianer skriver oxå i stället för också? Beror det på brister i skolans undervisning, slarv eller...? Det förekommer då och då i forumets inlägg. Varifrån härstammar det här fenomenet?

Enigma som undrar över den här konstiga stavningen
Det är ingen brist i stavningslära, inte slarv heller- inte i mitt fall
ord med ks ersätts med x
Det är sms:andet som gjort det mer "acceptabelt"

En utveckling av språket helt enkelt, jag vet inte vad skolans regler säger idag, tydligen gör man inte skillnad på han och honom längre enligt min tonåring som har MVG i svenska.

Och så länge man förstår innehållet ser jag det inte som ett problem.

En hvetebulle skola smaka förträffligt

Senast redigerad av Hellen den 2010-08-10 klockan 14:43.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-08-10, 16:17
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Det är ingen brist i stavningslära, inte slarv heller- inte i mitt fall
ord med ks ersätts med x
Det är sms:andet som gjort det mer "acceptabelt"

En utveckling av språket helt enkelt, jag vet inte vad skolans regler säger idag, tydligen gör man inte skillnad på han och honom längre enligt min tonåring som har MVG i svenska.

Och så länge man förstår innehållet ser jag det inte som ett problem.

En hvetebulle skola smaka förträffligt
Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Jag använder ofta ordet oxå, precis som jag använder iaf, iof, o, som....
Jag tror det dök upp för många år sedan tillsammans med chattandet. Det går snabbare att förkorta ord helt enkelt...men jag vet absolut hur man skriver korrekt!
Jag reagerar för något helt annat, som inte har med förkortningar att göra och det är användningen av orden de dem dom. Dom är ju talspråk, men det är inte korrekt i skriftspråk. Många använder då dem men glömmer bort de.

Fel är: dem skrattade åt honom.
Rätt är: de skrattade åt honom.

Fel är: Jag skrattade åt de.
Rätt är: Jag skrattade åt dem.

Jag är inte bra på att förklara grammatik, jag vet bara hur det ska vara, men kanske någon annan kan redogöra för reglerna i när/hur man använder de respektive dem?

Yanna
Ja, det härstammar troligtvis av sms: andet och chattandet som ni skriver. Sådana ordförändringar sprider sig fort och det påverkar skrivningen hos alltmer unga människor. Även de andra förändringarna med de (dem), utelämnade att och har osv. sprids vidare till högskoleuppsatser, tidningar...

En del kanske tror att så ska det här eller det andra ordet skrivas.

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Inte måste man skriva korrekt skriftspråk här, men man måste ju iaf kunna diskutera det tycker jag.

Däremot när man läser nyheter av journalister o andra som ska föreställa vara skolade så undrar man ju över hur de kan skriva dem istället för de, eller att utesluta ordet ATT!
Exempel: Dem kommmer dö! Korrekt är De kommer att dö!
Nu skrev jag 2 fel i samma mening, men det KAN faktiskt se ut så.

Att det skrivs talspråk i forum eller chat är en helt annan sak än när proffs inte kan skriva korrekt. Iof vet jag att ordet ATT medvetet har skolats bort i utbildningar, men förutom att det ÄR fel, så LÅTER det fel, vad än den utbildningen lärt ut om ATT!

Yanna
Ja, det är acceptabelt att skriva förkortningar och okorrekt språk här men jag var tvungen att ställa fråga VARFÖR eftersom jag undrade varför man skriver så och varifrån kommer det.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-08-10, 16:42
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
Ja, det härstammar troligtvis av sms: andet och chattandet som ni skriver. Sådana ordförändringar sprider sig fort och det påverkar skrivningen hos alltmer unga människor. Även de andra förändringarna med de (dem), utelämnade att och har osv. sprids vidare till högskoleuppsatser, tidningar...

En del kanske tror att så ska det här eller det andra ordet skrivas.



Ja, det är acceptabelt att skriva förkortningar och okorrekt språk här men jag var tvungen att ställa fråga VARFÖR eftersom jag undrade varför man skriver så och varifrån kommer det.
Jag förstod vad du undrade över, men sen slant fingrarna iväg i ämnet..
Att språket förändras kan vi nog inte göra mycket åt vad vi än tycker...men tycka kan vi ju iaf!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-08-10, 16:58
Kyys avatar
Kyy Kyy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 63
Standard Sv: Oxå istället för också

Hej vänner!
Det är denna "typen" av inlägg och allför många liknande som gör att jag inte loggar in och deltar.
Men "gästar" gärna och läser det mesta.

Snart hemma i paradiset...
: ) Riitta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-08-10, 23:35
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Kyy Visa inlägg
Hej vänner!
Det är denna "typen" av inlägg och allför många liknande som gör att jag inte loggar in och deltar.
Men "gästar" gärna och läser det mesta.

Snart hemma i paradiset...
: ) Riitta
Denna typen av inlägg är mycket sällsynta vill jag påstå! Kalimera handlar ju inte om språkbruk, utan om upplevelser. Denna intressanta tråd...tycker jag iaf...kan väl inte var avgörande för om man loggar in eller inte?
Ursäkta, men jag vill väldigt gärna att du oxå skriver om dina upplevelser i Grekland, utan att jag kollar din korrekta svenska, Please!!!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-08-11, 09:46
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Kyy Visa inlägg
Hej vänner!
Det är denna "typen" av inlägg och allför många liknande som gör att jag inte loggar in och deltar.
Men "gästar" gärna och läser det mesta.

Snart hemma i paradiset...
: ) Riitta
Hej vännen!

Jag förstår dig precis och det är väl det negativa med att umgås med folk, antingen på nätet eller IRL. Att det som är annorlunda måste förklaras. Det är i och för sig OK! Men att förklaringen skall dissikeras och kontrolleras. Viktas. Det irriterar.

Bara vara, notera, kanske fråga och om inte acceptera, se förbi. Jättesvårt ibland.

Ha det gott i paradiset!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-08-11, 10:34
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Kyy Visa inlägg
Hej vänner!
Det är denna "typen" av inlägg och allför många liknande som gör att jag inte loggar in och deltar.
Men "gästar" gärna och läser det mesta.

Snart hemma i paradiset...
: ) Riitta
Ett sånt inlägg kittlar min nyfikenhet. Jag läste en, som jag tyckte, rolig diskussion och så kommer: denna typen av inlägg gör att jag inte loggar in... då snurrar tankarna i mig: varför? Är diskussionen är tråkig? Är det av rädsla för att skriva fel? Är någon sårad? Man skulle helt enkelt vilja veta lite mer varför ...och var är paradiset? Grekland antar jag?

Jag har full respekt för att man ser olika på saker, annars hade det varit för trist.

Senast redigerad av Vilma den 2010-08-11 klockan 10:41.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-08-10, 17:14
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Oxå istället för också

Att skriva "oxå" är en rationalisering av språket, i detta fall delvis orsakat av den nya tekniken som kräver snabb kommunikation.
Om 10-15 år kommer det att vara den rådande stavningen även i mer formella sammanhang. Detta är inget konstigt, utan språket förändras ständigt.
Jag skulle i dagsläget inte godkänna stavningen i ett prov i ämnet svenska, men jag talar tydligt om för eleverna i vilka smmanhang det är ok.
Vem bestämmer stavningsreglerna? I ärlighetens namn finns det ju ingen som gör det utan det bygger på normer. Där har vi svensklärare en stor makt. Snart är det "oxå-generationen" som står bakom katedern och då SA redo att skriva in stavningen i sin SAOL.
Användadet av "dem" i fel sammanhang är ett direkt språkfel; således är "dem skrattade åt" helt förkassligt. Detta kommer sig av att många idag inte vet att man läser "de" som "dom". När man sedan ska vara lite pretantiös så skriver man "dem" istället för "de".
"Dom" är idag vedertaget och jag godkänner det i t ex ett nationellt prov (jag t o m rekomenderar det), av den enkla anledningen att då minskar man risken att göra fel.

Barn och ungdomar har idag en mycket svårare uppgift i sin språkutveckling än för 15-20 år sedan. Dom ska hålla reda och skilja på när man använder sig av tal-, skrift- och chattspråk, inte bara dess olika stavningar utan även i vilka sammanhang dom är ok eller t o m nödvändiga. Dom språkbegåvade klarar det galant men det är som vanligt, dom svagare får det ännu kämpigare.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-08-10, 17:35
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Oxå istället för också

Sen kan det ju slarvas lite så det blir fel ändå!
Gunilla
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-08-10, 17:36
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Oxå istället för också

Förkassligt och pretantiöst??????

Om det icke anses förmätet vara, varifrån komma denna stavning?

Arne
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-08-10, 19:22
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Förkassligt och pretantiöst??????

Om det icke anses förmätet vara, varifrån komma denna stavning?

Arne
Ja du Arne, jag ber å det ödmjukaste om ursäkt för dessa felstavningar, det finns säkert fler om man kollar runt nogsamt. Jag är nämligen ganska dålig på stavning och har tursamt en dotter som är mästare i grenen. Hon får korrekturläsa om det rör sig om något viktigt dokument. Då läser jag självklart igenom själv också, samt om jag är osäker, slår jag upp. Så nog smyger sig både det ena och det andra felet upp när man smattrar på tangenterna i ett forum.
Å andra sidan var jag inte dömande mot någon i mitt inlägg. Jag försökte bara ge min syn på vad jag tror det är för mekanismer som styr hur språket utvecklas, vilket också var trådens huvudfråga.

Därav komma, flåt', kommer denna stavnivning.

Hälsningar Anders
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-08-10, 19:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Nektaria Visa inlägg
Numera säger många "egenkligen" istället för "egentligen"...
Fast det har jag hört i hela mitt liv. Ijenkligen och ordenkligt. Två vanliga feluttal, helt enkelt.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-08-10, 19:57
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Fast det har jag hört i hela mitt liv. Ijenkligen och ordenkligt. Två vanliga feluttal, helt enkelt.
Det vete' sjutton! Det har jag inte hört hela mitt liv. Bara på senare tid. Men det kan ju bero på att jag är sååå gammal (62). Har också hört nyhetsuppläsare på Rapport med dessa uttal. Likaså i TV-reklam.
Kan det månne vara så att det är lite lättare att säga 'Ijenkligen' än egentligen? Jag tror det!

Lena
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-08-10, 20:06
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Nektaria Visa inlägg
Kan det månne vara så att det är lite lättare att säga 'Ijenkligen' än egentligen? Jag tror det!
Jag vet inte varför. Jag har googlat det nån gång, fick massor av träffar där det diskuterades men minns inte om jag hittade någon vederhäftig källa till en förklaring.

Det är konstigt, för det verkar ju som om kombinationen nkl ställer till det just bara med de två orden. Jag har aldrig hört nån säga väsenkligt, t ex, trots att det är samma konsonanter där.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-08-10, 20:01
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Oxå istället för också

Jag är ju gammal lågstadielärare med svenska språket och läsinlärning som specialitet och aldrig trodde jag väl att jag skulle gilla oxå stavat med x men det köper jag.... Lättare för små barn att skriva liksom dom
Att skriva dom har JAG svårt för och vi hade på min förra skola en diskussion om det men alla lärare godkände DOM eftersom det tydligen är godkänt i Svenska Akademins ordlista..Jag har inte forskat vidare i detta....Det finns dock mycket annat i språkutvecklingen som jag har jobbigare med som " att spendera semester" "Tillbringa semester någonstans" känns rättare för mig. Men självklart sker det utveckling i språket.....

Lissi
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-08-10, 20:27
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Oxå istället för också


Jag rekommenderar alla att läsa Fredrik Lindströms bok "Världens dåligaste språk" !!!

Nu har jag lånat ut boken så jag kan inte citera ordagrant, men några av hans teser kommer jag ihåg.

- En del diskuterar vad som är "rätt" och vad som är "fel". Så som människor talar är "rätt" så länge andra förstår vad man menar. "Fel" blir det bara när budskapet missuppfattas (som t.ex. med särskrivning).

- När folk får frågan vilket som är det "rätta" språket, talspråket eller skriftspråket, svarar många att det är skriftspråket. När man får följdfrågan vilket som är äldst, talspråket eller skriftspråket, inser man att det naturligtvis är talspråket som är det "rätta". Skriftspråket är ett försök att "bevara" det man säger eller tänker. Talspråket är ju också mycket, mycket mer nyansrikt.

- Och till de som ändå hävdar att det finns ett sätt att skriva som är "rätt"; Är det så som vi skrev på 1950-talet som är "rätt"? Eller 1910-talet? Eller 1880-talet?

- Ett exempel: Vi tycker att det ska heta "jag såg honom". På fornsvenska hette det "Jag såg han", och det hette inte "Jag såg henne" utan "Jag såg hana".

- Ett exempel till: Verbet "hjälpa" ska egentligen böjas "hjälpa, halp, hulpit". Vem säger så?


/kimmen
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-08-10, 20:32
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg


- Ett exempel: Vi tycker att det ska heta "jag såg honom". På fornsvenska hette det "Jag såg han", och det hette inte "Jag såg henne" utan "Jag såg hana".
Så det är gammalt alltså? Kul, det visste inte jag. Jag får lite krypningar längs ryggraden varje gång jag hör någon säga "ge han det" och "jag gillar inte han". Det är jättevanligt och jag har utgått från att det är dålig språkbehandling.

Konstigt nog hör/ser jag aldrig "ge hon det" och "jag gillar inte hon" - mer än från mycket små barn.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-08-10, 21:07
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Så det är gammalt alltså? Kul, det visste inte jag. Jag får lite krypningar längs ryggraden varje gång jag hör någon säga "ge han det" och "jag gillar inte han".
Nja, nu gick du lite för långt...

Fornsvenskan skilde på ackusativ och dativ, precis som många andra språk fortfarande gör (alla som pluggat tyska har traumatiska minnen av detta). I dagens svenska gör vi dock inte längre denna skillnad.

Fornsvensk ackusativ: "jag ser han, jag ser hana".
Ackusativ i skolan idag: "jag ser honom, jag ser henne".

Fornsvensk dativ: "jag ger honom, jag ger henne".
Dativ i skolan idag: "jag ger honom, jag ger henne".

Som sagt, läs gärna Fredrik Lindströms bok. Den är väldigt intressant.

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2010-08-10 klockan 21:44.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-08-10, 21:52
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
jag hör någon säga "ge han det" och "jag gillar inte han". Det är jättevanligt och jag har utgått från att det är dålig språkbehandling.

Konstigt nog hör/ser jag aldrig "ge hon det" och "jag gillar inte hon" - mer än från mycket små barn.
Betr. han/honom så är det väldigt vanligt i Göteborg med omnejd och vad jag noterat så är det ingen skillnad på vilken ålder man är i.
Min följdfråga till er: Är det vanligt förekommande i andra delar av landet?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT