Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2026-07-01, 19:23
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Pigadia med make och son

Jag skulle boka en taxi från flygplatsen. Dels för att jag inte ville köra den vägen i mörkret, planet skulle landa 22.40, dels för att vi inte behöver någon bil första veckan. Vi måste skaffa en grundläggande solbränna innan vi kan åka och tillbringa dagen på en strand. Mannen jag talade med kunde ingen engelska, så jag måste gräva fram min dåliga grekiska. När han frågade om namnet tvekade jag någon sekund. Vilket skulle vara enklast? Jag valde mitt mellannamn Louder. Han upprepade det och det lät okej. Så när vi landat och jag såg en taxichaufför med en skylt där det stod ”Laura” förstod jag att det var jag …
Hade dock inte behövt oroa mig för mörkerkörningen. Kurvor har rätats ut, räcken har satts upp, lampor likaså och de sträckor där det inte finns belysning är kantade av reflexer, både utmed sidorna och längs mittlinjen.

På Regina hälsade Popi oss med ”You have got your favourite room, number 46!” Det hade jag inte bett om, så det var jättesnällt. Installerade oss men kände inte för att göra kväll ännu, så vi gav oss ut på stan. Nu var det midnatt och affärerna började plocka ihop. David fick på nåder köpa en sexpack vatten innan tjejen låste kassan. Vi promenerade runt storkvarteret och möttes överallt av kramar och välkomnanden. Så skönt att vara tillbaka!

Rummen är utrustade med nya AC-anläggningar. Mycket tysta och effektiva.
Städerskan är från Albanien och hon förstår inte varför vi vill ha balkongdörrarna öppna när det finns AC. Hennes engelska är lika rudimentär som min grekiska så vi mixar språken och förstår varandra fullkomligt.

Frukosten har utökats med ett varmhållningsbleck, så dagens överraskning är vad vi får se när vi lyfter på locket. Hittills har det varit olika slags pita, croissanter och omeletter med olika tillägg. Efter frukost ligger vi vid poolen och försöker få litet färg på våra vinterbleka kroppar. Lunch och middag intages hos olika vänner.

Nu har vi hunnit träffa alla i centrala Pigadia. I morgon kommer bilen, så då ska vi ge oss iväg längre bort.

Karin

som hade skrivit en mycket längre epistel, men som hann bli utloggad så allting försvann …
Svara med citat
Gammal igår, 00:30
Catlady Catlady är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008
Standard Sv: Pigadia med make och son

Tack, Karin!!
Så roligt att läsa lite från härliga Karpathos och Pigadia

Hoppas du har tid att skriva lite till.......

Catlady 🐈, full av längtan till Karpathos som känns som min "hemö".......
Svara med citat
Gammal igår, 05:55
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Så härligt Karin, njut vidare!
//
KR
Svara med citat
Gammal igår, 18:00
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Hej Karin.
Håber alt vel? Mærkede i jordbävningen?
Svara med citat
Gammal igår, 18:43
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Ahhh Karin! Förstår hur härligt det känns att vara "hemma" igen.
Kära goa härliga Karpathos!
Och den härliga känslan att gå runt och heja på alla gamla vänner! Det är oslagbart!

Så sorgligt att missa din "epistel". Hoppas att du gör ett nytt försök!

Önskar er allt gott på denna underbara ö, som vi har så många sköna minnen från!
Masse
Svara med citat
Gammal igår, 21:37
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg

Städerskan är från Albanien och hon förstår inte varför vi vill ha balkongdörrarna öppna när det finns AC. Hennes engelska är lika rudimentär som min grekiska så vi mixar språken och förstår varandra fullkomligt.

Karin

som hade skrivit en mycket längre epistel, men som hann bli utloggad så allting försvann …
Hej Laura 😀Tack för episteln, vi är tacksamma! Förstår det där när texten försvinner, men att du tänkte på oss när ni är på härliga Karpathos är fint. Blir avundsjuk på att du blir ihågkommen av alla, du måste gjort ordentligt avtryck på ön ! . Roligt du skrev om att prata med städerskan, det känner jag också igen.

Ha en fortsatt skön vistelse!
Svara med citat
Gammal idag, 13:54
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Önskar er en fortsatt fin vistelse på Karpathos. 🤗 När jag tänker efter är det tjugotvå år sen vi var på Karpathos.
Svara med citat
Gammal idag, 14:41
Fältjäntans avatar
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2015

7 år sedan vi var på Karpathos. En ö som vi gillade med vacker natur, fina bad och h god mat. Hoppas ni besöker Olympos. Vi övernattade där 3 nätter och det var fantastiskt.
Önskar er en fin tid. Hur länge stannar ni?
Kerstin
Svara med citat
Gammal idag, 15:03
pelagia pelagia är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Så fint å høre nytt fra Regina. I år bor vi på Oceanis. Først og fremst fordi det ble for mye bråk fra trafikken utenfor og også på grunn av mannens dårlige knær. Men vi savner begge Regina.
Er det andre nyheter om stedet? Er feks Evi fortsatt der? Jeg ser av bilder at de har nye utemøbler siden vi var der sist. Nytt kjøkkenutstyr? Og hvordan får det med de gamle dusjforhengene? Jeg spør fordi du jo vet hvordan det var der før - vi har bodd på samme rom (ikke samtidig altså). Og trafikken?
Vi kommer ikke før 20. september i år. Det er de seneste vi har reist dit.
Satser på fint vær og at det ikke er for mye folk.
Ha en flott ferie.
Svara med citat
Gammal idag, 21:58
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Njut av Karpathos och hoppas ni slipper jordskalv!
/ Kajja
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:40.