Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-11-21, 23:42
Masourakis avatar
Masouraki Masouraki är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005
Standard Vad gör man?

Har en bekant som träffade en grek när hon var nere i somras.Allt som allt så har de träffats i 5 veckor. 2 veckor var hon nere i somras och 3 veckor var han här för nån månad sen.Nu är hon gravid och tjejen har aldrig träffat hans föräldrar.Sedan så gillar inte hans föräldrar folket som kommer från just det land som hon kommer ifrån.Nu vill hon behålla barnet .Han säger att han är kär i henne och vill att hon ska behålla ungen men greker brukar väl inte gå emot sina familjer?Eller hur gör de i sådana fall?

en som inte blir klok på hur folk tänker ibland
Svara med citat
Gammal 2006-11-22, 07:42
Charlotte! Charlotte! är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006
Standard Sv: Vad gör man?

Hej,

Livet blir inte alltid som man har tänkt sig. Vet inte hur stor påverkan familjen har, det går väl inte att säga generellt? Tycker nog att svårigheten ligger i att få barn med någon man knappt känner. Hoppas att allt går bra.

Hälsningar från Charlotte
Svara med citat
Gammal 2006-11-22, 08:07
Argyris Argyris är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005

Hej,

tre saker har jag att kommentera (med risk att få skäll).

1) Man få väl skylla sig lite själv om man blir gravid efter så kort tid. Det finns ju faktisk kondomer etc. som inte bara skyddar mot graviditet. Så hon få nog skylla sig lite själv.

2) Jag har flera i min grekisk bekantskapskrets som har gift sig med folk från länder som föräldrarna inte gillade, men det har gått bra. Hade jag, som ½ grek gift med med en tjej från granlandet i öst, så hade det säkert blivit problem.

3) Många greker brukar ta sitt ansvar när det gäller barn, även "svärföräldrar". Så jag ser inte detta som ett så stort problem. Hon få väl åka till Grekland och kräva att träffa hans föräldrar.

/Nico
Svara med citat
Gammal 2006-11-22, 08:48
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Argyris Visa inlägg
Hej,

1) Man få väl skylla sig lite själv om man blir gravid efter så kort tid. Det finns ju faktisk kondomer etc. som inte bara skyddar mot graviditet. Så hon få nog skylla sig lite själv.

/Nico
Han också.

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-11-22, 09:02

EVA...kondom=han
... men man kan ju även säga som tjej att ingen sex utan kondom...

/Nico
Svara med citat
Gammal 2006-11-22, 15:29
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Vadå skylla sig själv? Eftersom hon vill fullfölja graviditeten är ju barnet ingen belastning? Hon kanske är jätteglad?

Masouraki: det går inte att svara på din fråga. Även om det fanns ett generellt mönster - greker brukar göra si och greker brukar göra så - så är det ju inte säkert att det stämmer i det här specifika fallet.
Svara med citat
Gammal 2006-11-22, 15:35

Det är klart att "skylla sig själv" var kanske fel, för som du säger vill hon ju behålla barnet.
Men då ser jag inget problem är, om hon är lycklig....
Och det hoppas jag verkligen på att allt går som hon har tänkt sig!

/Nico
Svara med citat
Gammal 2006-11-22, 15:37
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Jo, det är klart att man hoppas att allt ska gå bra, för alla inblandades skull
Svara med citat
Gammal 2006-11-22, 16:32
Masourakis avatar

Nej jag vet att det inte går att säga hur varje familj tänker men jag blev nyfiken på hur det hela kan sluta.Fast jag hoppas att det går bra eftersom det handlar om ett barn nu.Och greker älskar ju barn så...
Svara med citat
Gammal 2006-11-22, 16:33
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Om barnet ska födas eller inte är ju en fråga som de helst ska besluta om tillsammans. Det enda de ska ta hänsyn till i det beslutet är sin vilja och förmåga att ta hand om barnet, oavsett omständigheter.

Allt annat löser sig på något sätt och även om det inte alltid blir det bästa sättet så är det faktiskt mindre viktigt än att de VILL och KAN ge barnet det det behöver och har rätt till, om de väljer att föda det.
Svara med citat
Gammal 2006-11-22, 17:06
anoula
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av Masouraki Visa inlägg
en som inte blir klok på hur folk tänker ibland
Många greker är rasister. Deras avsky mot en annan nationalitet bygger på historiska händelser och framförallt okunskap och ovilja att förstå det som är annorlunda. Det är ett förlegat tankesätt som inte hör hemma i vår moderna värld.

Är killen kär i din kompis och har tillräckligt med stake för att göra det som är bäst för BARNET och inte för sina inskränkta föräldrar, så är ju allt frid och fröjd.
Svara med citat
Gammal 2006-11-30, 23:53
Masourakis avatar

Tack och lov så har min bekant kommit på andra tankar,det tack vare hennes familj så hon ska göra abort om några dagar.Hon har kommit fram till att det inte någon bra ide att skaffa barn med någon hon knappt känner.Tråkigt men samtidigt smart av henne och tänka så.
Svara med citat
Gammal 2006-12-09, 13:18
muffinss avatar
muffins muffins är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Ja.... det finns väl greker som skulle reagera om sonen/dottern kom tillsammans med en personen från ett annat land och andra som skulle inte bry sig ett dugg.

Det är som i Sverige ungefär... hade en bekant (var vänner då) som blev tillsammans med en kille som var muslim. Hennes föräldrar var inte alls så glada.

Tyvärr....så är det
Svara med citat
Gammal 2006-12-10, 00:40
bon bon är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Masouraki Visa inlägg
Tack och lov så har min bekant kommit på andra tankar,
Antar ni bara är bekanta, hade du varit min väninna så hade jag förväntat mig att du skulle stå vid min sida och stötta mig oavsett vilket beslut jag än fattade. Att ta för givet att jag skulle ta abort bara för att mitt liv inte passar ditt samt att skriva till ett forum för att söka stöd för en abort är inget jag hoppas mina vänner gör. Det är faktiskt en kvinnas framtid och ett eventuellt framtida barn vi pratar om och det beslutet kan bara fattas av en själv.

birgitta
Svara med citat
Gammal 2006-12-10, 12:13
Masourakis avatar

Om du kännde den här tjejen skulle du knappast säga så.Att göra livet till ett helvete för sig själv och ett litet barn är knappast något som jag stöttar.Jag skrev inte här för att skriva av mig,jag skrev för att veta hur greker tänker och handlar i sådana situationer.

Senast redigerad av inkfish den 2006-12-10 klockan 12:15. Anledning: långt citat
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:24.