![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vilka Grekiska maträtter skulle ni rekommendera en förhållande novis på Grekresor (3 ggr på Rhodos.)???
Skall till Kreta om 3 veckor... Kreta sägs ha väldigt god mat??? Har såklart ätit Souvilaki och kalamares, tzaziki och annat (ursäkta stavfelen ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Lefteris |
|
|||
|
|||
![]()
Åh saganaki såklart! Har längtat efter det ända sen jag kom hem från Kreta i juli.
Maria- 28 dagar kvar tills nästa resa ( o en massa saganaki, tzatsiki, svärdfisksouvlaki, greksallad o allt annat gott) |
|
|||
|
|||
![]()
Squashbiffar/plättar, Moussaka, Stifado (köttgryta), Pastitsio (grekisk lasagne), Gigantes (stora vita bönor), Giouvetsi (gryta med pasta), friterade ostbollar, Saganaki (stekt ost), Shrimps Saganaki (räkor m varm ost o tomat), Kleftiko (kött + grönsaker + feta i folie), Tirokafteri (fetaoströra med chili)...
Herregud, vad hungrig jag blev! |
|
|||
|
|||
![]()
Haha! Ja jag blev oxå så himla hungrig när jag började tänka på all god mat så jag var tvungen att gå o steka mig en sojakorv! Inte i närheten så gott, men nåt att fylla magen med iallafall!
|
|
||||
|
||||
![]()
Har för mig att du ska till Platanias va...Iså fall kan jag rekomendera er att gå till Romanza i Agia Marina och där beställa deras mixade tallrik av grekiska specialiteter, då får man smaka lite av varje om man är osäker på vad man ska beställa. Riktigt bra priser har de. Romanza hittar ni längre ner på samma gata som Nymfi (Nymfi är markerat på kartan ni kommer få av fritidsresor
![]() Inne i Chania kan ni på Ela beställa deras Meze för två, mycket gott på den!!! Annars måste ni äta lamm i alla former, om ni gillar det. Min favoriträtt är "räksaganaki", som nämndes i tidigare inlägg, det är sååå gott! Trevlig resa! Malin ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tack alla för tipsen.
Ja det stämmer att vi ska till Platania... ska absolut ta vara på dina tips. Nu är det natti natti för min del ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ostbollarna är inte att förakta, likaledes tomat kleftedes, ojojojojojoj, Tzatziki med lite Morötter riven i, är inte heller fel! Men det kanske du inte hittar på Kreta. På Santorini finns det en del "godismat" som jag inte hittat på andra öar! "Bekri Meze" tillagat av en äldre grekisk mor, är nog en av de godare rätterna som jag upplevt! Alltså inget pepparindränkt
![]() ![]() Det är spännande att pröva mat på de olika öarna samt även på fastlandet. MVH MatYeasou ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Med risk för att få alla mot mig nu kan jag varmt rekommendera pizzorna på Canea mare (hotell) i Agia Marina. Det ligger på samma gata som både Nymfi och Romanza. Även om det inte är så grekiskt så kan jag lova att det är värt ett besök där. Annars har de varje fredag en Kretiansk afton med grillbuffé, dans o musik. Jag ska absolut göra ett besök där på min resa i september.
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag fick till min förvåning höra en som varit i Grekland ett flertal gånger inte veta vad frappé är så om inte ni heller vet vad det är så ska ni naturligtvis testa det. Det är alltså kallt kaffe med is.
Sedan kan jag också ge Mpersson en liten poäng, nu har jag inte testat pizzorna på just Canea Mare men över lag tycker jag att Pizzorna i Grekland är goda. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
11 dagar kvar och har just nu "grekmatsförbud". Dvs, vi äter ingen som helst grekmat veckorna innan vi åker. Detta för att vi ska få frossa när vi väl anländer ![]() /Netwolf |
|
|||
|
|||
![]()
Hej på Er.
Jag beställde in en bit friterad fetaost som förrätt en gång på Leros. Det var himmelskt god, men någon varmrätt orkade jag inte med. Den hade nog passat bättre som lunch. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Själv ville jag en gång när jag åt ensam ha flera av mina favoriter friterad zucchini, fava, ostsaganaki, gigantes och lite sallad. Bordet blev fullt av mat men som tur var kom en trevlig norska jag pratat med på stranden förbi och jag bjöd henne att äta lunch med mig. Två som blev proppmätta istället för en. Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Sen är ju gyros min nya favorit efter att ha ätit såna för första gången i år! (Uj, editerar texten, ursäkta, såg nu att du redan ätit kalamari... ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Min gud! Bläckfisk som e sååå gott... *smarr,smarr*
*erkänna* Jag har varit i grekland många gånger men jag har aldrig ätit saganaki o jag kan inte förlika mig med all denna olivoljan på greksalladen *urk* Det blir en del domades o en hel del tzatsiki. Grillspetten går ju inte av för hackor heller ![]() Köper gärna vegetariska pizzor när jag är nere där. Är det då rödlök på pizzan blir det till att fort som ögat ta sig tbx till hotellet o toan ![]() Tål inte rödlök, men kan inte låta bli ändå. Svärdfisk åhhhhhh... *längta* |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Du som inte gillar olivolja. Be att få salladen utan olja det gör alltid min dotter och det fungerar hur bra som helst. Jag gör själv så ibland även om jag gillar olivolja doserar jag hellre själv.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Apropå detta med olivolja i sallader och goda sallader, jag älskar för övrigt olivoljan, och något vi fick på restaurang Laventis på Kreta var att i vår greksallad i botten låg det tre bitar av någon sorts skorpa....har aldrig stött på detta men det var väldigt gott då dom sög upp olja och vätskorna från grönsakerna......är detta vanligt? Kankse är en gammal tradition för att "blöta" upp gammalt torrt bröd?
Någon som vet? ![]() Om du har vägarna förbi Laventis testa......ligger i Pano Stalos inte så långt från platania... |
|
|||
|
|||
![]()
Hvis du er en brød-spiser så må du forsøke kokovaia. Det er en perfekt lunsjrett.
Grov kavring(skorper)med masse finskåren tomat, fetaost og mye olje. Dette er en kretensk spesialitet. |
![]() |
|
|