Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-09-16, 07:55
kize kize är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Vykort

Inför vår senaste resa till Naxos hade jag laddat ned Postnords app Riktiga vykort på min mobil, förköpt ett antal vykort också. Jag som annars aldrig tar med mobil utan vi brukar enbart ha med makens, för att nära o kära skall kunna nå oss under resan genom sms. Den här gången blev det en det fotograferande med mobilen och flera vykort skickade. På detta sätt gladde vi speciellt våra små barnbarn.
Man förköper ett antal vykort o sedan tar man o skickar egna bilder, slipper de trista som finns att tillgå på plats. Postar man dem via appen före kl 16 en vardag, är de i mottagarens brevlåda nästkommande vardag.
Vi har ännu inte hunnit se något av våra skickade kort, men enligt mottagarna är de av mycket god kvalitet.
Kan varmt rekommenderas!
Svara med citat
Gammal 2016-09-16, 09:43
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Standard Sv: Vykort

Jag ur minnet återkallar att det var Janne/ Kalimera som under sin tid på Postens HK kom på denna tjänst. Densamma lär alltfort vara väldigt uppskattad.

Arne
Svara med citat
Gammal 2016-09-16, 09:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Jag ur minnet återkallar att det var Janne/ Kalimera som under sin tid på Postens HK kom på denna tjänst.
Stämmer bra det. Riktiga Vykort är min bebis, och jag jobbade med tjänsten i två år innan den lanserades. Sex månader efter lanseringen slutade jag på Postens huvudkontor och började arbeta med Kalimera på heltid.
Svara med citat
Gammal 2016-09-16, 16:18
piam piam är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Det gjorde du bra...
mycket roligare att kunna skicka personliga vykort!
Fast det beror på vad man skickar förståss,en del
blir inte så glada alla ggr,men det kan dom ha,fast
ofta får man nåt "fint" tillbaka.

Pia
Svara med citat
Gammal 2016-09-16, 16:19
kize kize är inte uppkopplad

Så kul Janne, det hade jag inte en aning om! Måste säga att din baby är mycket bra o vi har så glada barnbarn som fått vykort med mormor/farmor o morfar/farfar på.
Såg ett program för ett par år sedan med Kjell Bergqvist han åkte runt i världen och lagade/åt märklig mat. Han brukade i slutet av sina program skicka just sådana vykort.
Tack Janne både för den appen o detta förnämliga forum!
Vi åker på en längre resa till den Malaysiska övärlden på vårvintern, appen åker med dit också!
Svara med citat
Gammal 2016-09-16, 16:26
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jeg fortsætter med gammeldags vykort, så længe de findes. Jeg tænker, at det nok ikke er så mange år endnu
Svara med citat
Gammal 2016-09-17, 13:21
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av kize Visa inlägg
Tack Janne både för den appen o detta förnämliga forum!
Jag har mycket att berätta om den där appen, för på den tiden var inte internet så utvecklat som idag, och mobilerna var inte heller som idag. Jag fick den första mobiltelefonen som hade färgskärm, det var en stor sensation! Någon kamera fanns inte, utan den följde med som en slags adapter, och sattes fast i botten av telefonen. Upplösningen var förskräcklig.
Svara med citat
Gammal 2016-09-20, 17:13
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Susie Visa inlägg
Jeg fortsætter med gammeldags vykort, så længe de findes. Jeg tænker, at det nok ikke er så mange år endnu
Jag skickar också "vanliga" vykort. Det är så roligt att välja motiv till mottagaren... 🤔 Fast jag gillar Jannes bebis Riktiga vykort också! 👍

MVH zakka
Svara med citat
Gammal 2016-09-20, 17:28
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Jag tycker också att "Riktiga vykort" är en jättebra grej. Har använt tjänsten i flera år och korten blir alltid mycket uppskattade.
Tack för det Janne!
Svara med citat
Gammal 2016-09-20, 17:34
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

"Riktiga vykort" är riktigt kul att både skicka och få,
tycker jag
Att det var Jannes bebis har jag missat..hur kunde jag?
Uppskattat hos våra gamla föräldrar som givetvis ramat in våra alster och ställt dom i bokhyllan för allmän beskådan.

Min gube fick ett "riktigt vykort" med en fräsande och bubblande cheese saganaki i gjutjärnspanna, fotat av grannen.
Det står faktiskt åxå framme hos oss...
/Kajja
Svara med citat
Gammal 2016-09-21, 14:15
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av zakka Visa inlägg
Fast jag gillar Jannes bebis Riktiga vykort också! 👍
Citat:
Ursprungligen postat av UllaC Visa inlägg
Har använt tjänsten i flera år och korten blir alltid mycket uppskattade. Tack för det Janne!
Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
"Riktiga vykort" är riktigt kul att både skicka och få,
tycker jag Att det var Jannes bebis har jag missat..hur kunde jag? :
Kul att ni gillar tjänsten.

Idag är det ingen på Posten (eller postnord) som vet att det var jag som tog fram tjänsten. Men Posten är inte vad Posten var en gång i tiden.
Svara med citat
Gammal 2016-09-21, 16:36
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Kul att ni gillar tjänsten.

Idag är det ingen på Posten (eller postnord) som vet att det var jag som tog fram tjänsten. Men Posten är inte vad Posten var en gång i tiden.
Nä det håller jag med dig om Janne. Som före detta postis är man lite ledsen över utvecklingen.
Ulla
Svara med citat
Gammal 2016-09-22, 14:02
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av UllaC Visa inlägg
Nä det håller jag med dig om Janne. Som före detta postis är man lite ledsen över utvecklingen.
Precis. Posten är det bästa arbetsgivare jag har haft och de bästa kollegerna jag har haft. Dessutom fanns det möjlighet att byta inriktning, det gjorde jag flera gånger. Jag började som brevbärare och slutade som informationsarkitekt på huvudkontoret. Utan att ha någon utbildning. Skulle aldrig gå idag. Camilla började också som brevbärare, hon när hon slutade var hon analytiker, också det på huvudkontoret.
Svara med citat
Gammal 2016-10-07, 10:00
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Precis. Posten är det bästa arbetsgivare jag har haft och de bästa kollegerna jag har haft. Dessutom fanns det möjlighet att byta inriktning, det gjorde jag flera gånger. Jag började som brevbärare och slutade som informationsarkitekt på huvudkontoret. Utan att ha någon utbildning. Skulle aldrig gå idag. Camilla började också som brevbärare, hon när hon slutade var hon analytiker, också det på huvudkontoret.
Citerar mig själv. Kära gamla Posten är inte vad den var. Läste nu på SVT att posten i Grekland är bättre än svenska posten.

Annat var det förr, då man skrattade åt grekiska posten, som ni kan läsa om här.
Svara med citat
Gammal 2016-10-07, 11:52
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Det är illa med svenska posten.
Jag har fortfarande en del kontakter med mina jobbarkompisar på posten. Brevbärarna är fullständigt utmattade och känner apati för sitt jobb.

Jag och Arne känner en lycka att vi fick pension i precis rätt tid. Vi slutade då vi tyckte att vår arbetsgivare var en bra arbetsgivare efter att ha jobbat på posten hela vårt liv på olika positioner.

Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2016-10-07, 12:31
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg

Jag och Arne känner en lycka att vi fick pension i precis rätt tid. Vi slutade då vi tyckte att vår arbetsgivare var en bra arbetsgivare efter att ha jobbat på posten hela vårt liv på olika positioner.

Birgitta.
DEN lykken er vi flere som føler, Birgitta👍🍀❣️
Posten var en GOD arbeidsplass i de fleste av de
45 årene jeg jobbet der🤗👍
De siste årene jeg jobbet ble det verre og verre,
det gjorde det veldig lett for meg å slutte ved første
anledning, AFP(avtalefestet pensjon) da jeg fylte 62 år❣️
Jeg følte friheten som om jeg hadde vunnet i Lotto 1.mai 2011🍀
Kolleger savnes jo, men de treffer jeg
Svara med citat
Gammal 2016-10-07, 21:22
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Angående appen "Riktiga vykort" ska man även ha tillräcklig snabb uppkoppling, räcker tydligen inte med att det är stark signal.
Detta fick jag erfara i somras då jag fick meddelandet att bilden laddades upp för långsamt...försök igen...vilket jag gjorde ett antal gånger (extra angelägen att få iväg bilden då jag hittat ett så passande motiv till personen ifråga) men lyckades aldrig få iväg den .
Väl hemma tackade han så mycket men sa att det gott hade räckt med ett kort . Det visade sig att det kommit sex likadana kort men jag har inte blivit debiterad ett enda av dem (minns att samma sak hände ett par gånger förra året)

Ska man vara lite, lite kritisk tycker jag inte bildkvalitén är den bästa, färgerna kan bli lite dova och de vita ramarna på de fyrkantiga korten har också varit lite sneda ibland...men annars är den toppen tycker jag och korten mycket uppskattade hos mottagarna!
Svara med citat
Gammal 2016-10-08, 01:23
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg

Ska man vara lite, lite kritisk tycker jag inte bildkvalitén är den bästa, färgerna kan bli lite dova och de vita ramarna på de fyrkantiga korten har också varit lite sneda ibland...men annars är den toppen tycker jag och korten mycket uppskattade hos mottagarna!
Jag har direkt motsatt erfarenhet. Kvalitén är alldeles utomordentlig! Minst lika bra som originalet, ja t o m bättre (trodde inte det var möjligt). Jag använder A5 utan ram. Klara o skarpa bilder med jättefin färg.

Masse
Svara med citat
Gammal 2016-11-24, 14:07
Carle Carle är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Kul Janne gillar att få vykort från Grekland. En ny tradition mao på semestern i Grekland. Köpa, skriva, posta vykort till Janne

En av alla traditioner som hitta bästa Saganakin, hitta kvälls bar o köpa hem bra Ouzo.
Svara med citat
Gammal 2016-11-24, 19:26
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
Kul Janne gillar att få vykort från Grekland. En ny tradition mao på semestern i Grekland. Köpa, skriva, posta vykort till Janne
Här är några av vykorten jag fick i år. De försvann när forumet låg nere.

Från Arne och Birgitta,

Från Lissi.

Från Carle.

Från Pelle.

Tack än en gång!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:17.